2023-04-02, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muskelberget
Jag har hyresrätt i Sundsvall och bor i lägenhet som har ett skyddsrum längst ner och har en fundering:

Längst ner i byggnaden finns där ett robust skyddsrum som ser ut att tåla ett och annat, inte något som borde gå att tillintetgöra bara sådär med andra ord.
Nu till frågan: Hade putin kunnat spränga ett helt skyddsrum med sina bomber?
Tänker t ex ifall jag får nys om att putin går in med flygbomber samma dag och jag flyr hals över huvud ner till skyddsrummet, går jag säker där?

Mvh

Det beror helt och hållet på hur nära bomben briserar samt storlek på bomben.
Skyddsrum är byggda för att tåla en 250kg bomb inom 5m.

” Skyddsrummet ska, utan märkbar risk för de skyddssökande att omkomma eller allvarligt skadas, kunna tåla:
Verkan av en tryckvåg motsvarande den som åstadkoms av en 250 kilograms minbomb med 50 viktprocent trotyl som briserar i det fria 5,0 meter från skyddets utsida vid fri tryckavlastning samt

Skyddsrummet ska vara utfört så att joniserande strålning från radioaktivt nedfall i medeltal i skyddsrummet är högst 2,5 procent av strålningen utanför skyddsrummet. Det ska i övrigt vara till- räckligt tätt för att ge skydd mot kemiska och biologiska strids- medel samt brandgaser.”

https://www.msb.se/contentassets/e0b6f3ddc621475d9071ff3545f1e643/sr15-220204-bokmarken-msb.pdf
Citera
2023-04-21, 03:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Det beror helt och hållet på hur nära bomben briserar samt storlek på bomben.
Skyddsrum är byggda för att tåla en 250kg bomb inom 5m.

” Skyddsrummet ska, utan märkbar risk för de skyddssökande att omkomma eller allvarligt skadas, kunna tåla:
Verkan av en tryckvåg motsvarande den som åstadkoms av en 250 kilograms minbomb med 50 viktprocent trotyl som briserar i det fria 5,0 meter från skyddets utsida vid fri tryckavlastning samt

Skyddsrummet ska vara utfört så att joniserande strålning från radioaktivt nedfall i medeltal i skyddsrummet är högst 2,5 procent av strålningen utanför skyddsrummet. Det ska i övrigt vara till- räckligt tätt för att ge skydd mot kemiska och biologiska strids- medel samt brandgaser.”

https://www.msb.se/contentassets/e0b6f3ddc621475d9071ff3545f1e643/sr15-220204-bokmarken-msb.pdf
Intressant. Det är bra att ha någonting att förhålla sig till!
Citera
2023-04-23, 14:55
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Sundsvall är ett prioriterat mål för att få kontroll över sågverken. Ett ordinärt hyresrättsskyddsrum är inget match för ryska djuppenetrerande bomber. Du gör nog bäst i att fly norrut.

Kontroll över vad? Du skämtar va. Skulle ryssarna ockupera sundsvall medelst precisionsbombning så att inte sågverken skadas och sedan såga timmer där under brinnande krig?

Tar ett par minuter att sätta eld på sågverken så att de inte är användbara för fienden.

LL
Citera
2023-04-23, 18:17
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Nu till frågan: Hade putin kunnat spränga ett helt skyddsrum med sina bomber?

Utan minsta tvekan. MEN...

Det beror helt på vilka typer av bomber som används mot just det område du befinner dig i. Om ditt hyreshus skulle penetreras av bombtyper gjorda för hårda mål (alltså bunkrar, tunnelsystem och liknande) så är ni helt chanslösa. Det hade inte hjälpt med dubbla tak eller väggtjockleken på det aktuella skyddsrummet.

Om ditt hyreshus, eller ditt bostadsområde, däremot träffas av luftbriserande ammunition eller bomber, eller exempelvis brandbomber/granater/raketer, så har ni en hyfsad chans att överleva i skyddsrummet, förutsatt att dess funktioner är i gott skick (d.v.s. luftfiltrering, vattentillförsel, packningar på dörrar o.s.v.).

Exempel på penetrerande bomb här: https://www.youtube.com/shorts/7z3e-mSMFkY

Citat:
Tänker t ex ifall jag får nys om att putin går in med flygbomber samma dag och jag flyr hals över huvud ner till skyddsrummet, går jag säker där?

Se ovan.
Citera
2023-04-27, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Utan minsta tvekan. MEN...

Det beror helt på vilka typer av bomber som används mot just det område du befinner dig i. Om ditt hyreshus skulle penetreras av bombtyper gjorda för hårda mål (alltså bunkrar, tunnelsystem och liknande) så är ni helt chanslösa. Det hade inte hjälpt med dubbla tak eller väggtjockleken på det aktuella skyddsrummet.

Just att använda den typen av bomb på hyreshus är ju massivt slöseri men det verkar ju inte hindra ryssen. Som tur är verkar de inte ha mängder av avancerad ammunition.
Citera
2023-04-27, 16:48
Moderator
Neksnors avatar
Bombägaren "putin" har ändrats till "Ryssland" i rubriken.

/Mod
Citera
2023-05-02, 03:19
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meanmanturbo
Just att använda den typen av bomb på hyreshus är ju massivt slöseri men det verkar ju inte hindra ryssen. Som tur är verkar de inte ha mängder av avancerad ammunition.

Det är sant, jag borde kanske ha diskuterat det hela mer utifrån teoretiskt möjliga vapensystem, istället för som jag gjorde. Det är inte särskilt troligt att diverse hyreshus i allmänhet bombas med penetrerande bomber för hårda mål.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in