Citat:
Ursprungligen postat av
Jagarmiljonerna
Hej,
Har en vän som konstant snöar in på olika saker hela tiden. För några åt sedan köpa han en dator, och pratade då hela tiden om vad varje timme kostat honom osv. Svårt att förklara, men hur hanterar man detta? Han bryter liksom ner ämnen och konversationer på en atomsik nivå och i timmavis kan diskutera vilken cykelsadel som är snällast mot pungen osv…
Låter tyvärr bekant. Har en gammal barndomsvän som jag någonstans trodde avskydde mig p.g.a. hur han prioriterade bort mig. Nu har jag lärt mig att han är så sanslöst aspig att klockorna stannar. Det är inte mycket att göra något åt. Det är trots allt så personen är. Men det är såklart rätt påfrestande.
Personen vill alltid nörda något när vi ska ses. Och principiellt är det inga konstigheter, då vi har en del liknande, nördiga intressen. Men att jag ska komma till vår födelseort och att vi ska sitta vid varsin dator och programmera tillsammans... sorry... men... nej.
Det här slog mig dock ganska nyligen, dvs att personen antagligen är så pass aspig att det är på gränsen till dysfunktionellt. Här om veckan skulle vi ses hos honom för att sedan gå på festival. Vi har båda ett genuint musikintresse (dvs som musiker) och han vill gärna skriva lite musik tillsammans.
...jag har dels reagerat att han, under den period vi haft kontakt nu senast (vi hade ett avbrott på några år, dels för att jag inte förstod att hans bortprioriteringar av mig eventuellt berott på diagnos, så nu har vi haft kontakt i 3 - 4 månader efter ett avbrott på 5 - 6 år), haft 3 - 4 olika bandprojekt dvs inte samtidigt) som han lever helhjärtat för... en liten stund. Och allt ska kretsa kring det, så även hans stil. Han fixar ny frisyr, genrespecifika kläder och förvandlas som person för att passa in i det musikprojekt som är primärt gällande just nu. Och det är inte bara så att han t.ex tar på sig nitarmbanden när han ska ut på festival (t.ex). Utan vi snackar en enoooorm nivå.
Nu har han t.ex. gått från indiepop (med beige hatt och runda, röda hipsterglasögon) till death metal (långt hår, slitna jeans och kängor), djävulsdyrkarrock ala Ghost/Year of the Goat (skinnjacka, svart hatt etc) och nu någon form av sleazerock (och allt vad det innebär i form av kläder).
När vi ses ska det bara spelas sleazerock och den musik han skriver är ett försök i att exakt kopiera ett av de sleazeband han nu ser som bäst. Jag försöker bredda perspektivet och plocka fram hans sanna kreativitet, men jag märker att han är helt fast i din nuvarande high.
Det är inte så att jag inte är öppen för nya perspektiv, men det som blir lite dysfunktionellt är att man aldrig kan haka på något av det han gör. Han frågar mig i tid och otid om huruvida jag ville vara medmusiker i hans projekt. Men jag vet att den nu rådande kicken tar slut om några veckor, och har jag då investerat något i projektet i fråga så är det då förgäves.
Så mja... jag ska säga att jag själv brukar få höra att jag är aspig (dock högfunktionell), men det här får till och med mig att vrida på mig en del! Anyways; Lycka till! Det är dock inget du lär kunna förändra.