2023-04-01, 00:03
Medlem
MaggansHinkFittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Jag är baptist. För mig är katolicismen inte i strikt bemärkelse en kristen religion eftersom man förnekar gospelns grundsats (frälsning genom tro på Jesus Kristus), och romersk-katolska kyrkan i sin moderna tappning är svår att beskriva som något annat än satanistisk. I Uppenbarelseboken så ger Jesus många föraningar om katolska kyrkans svinerier. Det är en globalistisk världsideologi eftersom den strävar efter världsherravälde, medan Bibeln förespråkar lokala kyrkor och församlingar som leds av lokala pastorer.

Men tråden var väl riktad till protestantiska judekritiker? Inte för att jag identifierar mig som protestant, men Bibeln är väldigt tydlig med det faktum att judarna dödade Kristus och förföljde kristna, att de bär ett kollektivt ansvar för Kristi korsfästelse, att de "behagar inte Gud och är motståndare till alla människor", och att kristna ersatt judarna/israeliterna som Guds utvalda egendomsfolk. Detta har varit några av protestantismens mest grundläggande lärosatser ända sedan reformationen. Det var inte förrän andra världskrigets slut som frikyrkligheten i Västvärlden radikalt vände i judefrågan och tidigare ytterkantsteorier såsom förbundsteologi ersatte den traditionella ersättningsläran.

Och ja, frågan är bred och komplex. Men i korthet så är Jones bara relavant när det kommer till en väldigt begränsad aspekt av judefrågan och kristendomens roll i västerländsk civilisation. Han har också en extremt snäv och överdrivet religiöst grundad uppfattning gällande judarnas beteende/roll i Västvärlden. Den historiografiska bevisbilden ger vid handen att judarnas beteende sträcker sig längre tillbaka i tiden än Jesu korsfästelse, och vita européer som kom i kontakt med judar har beskrivit gruppen som provocerande redan i förkristna skrifter.

Har du något tips på de förkristna skrifterna som kritiserade judarna? Det makes ändå sense om man tror på Jesus som frälsaren och Guds son att de kristna, som ju ändå var judar på den tiden, är Guds rättmätigt utvalda folk då de valde att följa honom medans judarna istället avfärdade honom och korsfäste honom.

Med den förklaringen faller väl egentligen allt judarna pratar om. Att de ’’behagar inte Gud och är motståndare till alla människor.’’ De ser det köttsliga, som till exempel arvet via mödernet för att kunna bli jude, det är ju genetiskt. Jesus pratade väl om det andliga.

Har du någon förklaring till hur kristna ens kan försvara judarna idag trots att Talmud är allmänt känd och att de verkar representera motsatsen till precis allt de kristna står för? Rabbiner säger ju bl.a att abort är ett heligt judiskt sakrament och jag har även sett klipp där flera olika rabbiner, där jag sökt upp namnen som angavs på judiska hemsidor för att verifiera och det bevisligen stämmer, hävdar att transsexualitet är heligt för judarna och att det har varit det i alla tider. Jag minns inte om de hänvisade till just Talmud men någon judisk skrift var det iaf.

Hur kan inte alla kristna fullkomligt äcklas av judarna och det de uppenbarligen håller heligt?

Det handlar ju inte bara om Chabad och olika sekter liksom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in