2023-03-29, 14:32
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Det är nukleär vinter jag inte tror på, för som du säger, är en teori.

Jo det är en teori. Men den är väl uppbyggd och testad i liknande sammanhang.
Citera
2023-03-29, 14:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dumnorix
Det är många faktorer som spelar in här. Till att börja med avfyras knappast alla kärnvapen samtidigt.
Man riskerar hamna i ett scenario "Use them or lose them". Någondera sidan tänker sig vara smart och avfyrar taktiska kärnvapen mot andra sidans silos, och denna inser att det inte går att skydda missilerna så antingen avfyrar man dem direkt eller också så förlorar man både dem och kriget.
Citat:
Det där med nuclear winter kan du glömma. Kärnvapen skulle orsaka kolossal förödelse, men det skulle inte vara slutet på mänsklighetens historia.
Inte som art, men vår civilisation skulle genomgå en rätt total kollaps. Vi är dessutom beroende av internationell handel som garanterat skulle bryta ihop.
Citat:
Dessutom skulle ryssarna förlora ett kärnvapenkrig också. Därför vill de inte ha ett. Det är delvis därför de försöker skrämma vanligt folk att tro på armageddon.
Ingen sida vill ha ett armageddon, problemet är att det kan bli chickenrace där båda sidor turas om att eskalera i förväntan om att motparten backar istället för att vara så galna att de tar ett steg till mot undergången.

Ryssland kör med taktiska kärnvapen mot järnvägsknutar i Ukraina, USA svarar med attacker mot ryska svartahavsflottan, Ryssland skickar en kärnvapemissil mot USA:s flottbas i Guam och så rullar det på. Varje steg ses som ett rationellt svar på de tidigare.
Citera
2023-03-29, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommisarie-Kudos
Ett totalt kärnvapenkrig är slutet för civilisationen. Kanske för mänskligheten.

De allra flesta kommer att svälta och/eller frysa ihjäl.

Möjligen kan stenåldern göra en comeback.

Fattar folk vilket hot kärnvapnen är?

Jag tänkte på det här för kanske 1 år sedan och kollade därför upp det.
Jag hann väl läsa ungefär till det du skriver här och sedan läste jag inget mer.
Det bästa man kan göra nu inför detta hotet är att leva och ta vara på dagen som är
Senast redigerad av mentolmental 2023-03-29 kl. 14:40. Anledning: blev ett "och" för mycket
Citera
2023-03-29, 14:42
Medlem
Sanslöst korkat när folk har blivit itutade att kärnvapenkrig inte längre är möjligt
Det hävdas i MSM och på olika forum att ryska kärnvapen skulle vara sämre än de amerikanska utan att det ens finns belägg för detta
Så här är läget just nu iallafall:
Russia — 6,257 (1,458 active, 3039 available, 1,760 retired)
United States — 5,550 (1,389 active, 2,361 available, 1,800 retired)
https://worldpopulationreview.com/country-rankings/nuclear-weapons-by-country

Sista gången kärnvapen användes var när USA nukade Japan 1945. De bomberna var ingenting mot det som finns nu.

När det handlar om "klimatkrisen" ska vi hela tiden ta det osäkra före det säkra och gardera oss rejält även om det kostar skjortan men nu när det gäller risken för kärnvapenkrig då ska vi sjunga "tralalala" och fingers crossed.
We are sheep and we are doomed.
Citera
2023-03-29, 14:43
Medlem
NAFOgenerals avatar
Vanligt folk kanske inte går runt och är rädda för nått de ändå inte kan påverka? Det måste vara jobbigt att springa runt och skaka av rädsla hela dagarna? Det finns mycket annat än kärnvapenkrig du kan snappa upp och vara rädd för ts. Läs på om solstormar till exempel.
Citera
2023-03-29, 14:44
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuspiciusMind
Putin offrar hellre allt än att förlora kriget och nån gång måste det ta slut. Han kommer få betala för allt så det är inte helt orealistiskt att kärnvapen kommer till hands.

Har jag fel?

Vi får väl se. Jag har haft fel förr, men jag tror inte att ryssarna kommer att använda några kärnvapen i Europa. Putin kanske är redo att offra allt, men andra ryssar har fler år kvar än han.
Citera
2023-03-29, 14:45
Medlem
NAFOgenerals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Sanslöst korkat när folk har blivit itutade att kärnvapenkrig inte längre är möjligt
Det hävdas i MSM och på olika forum att ryska kärnvapen skulle vara sämre än de amerikanska utan att det ens finns belägg för detta
Så här är läget just nu iallafall:
Russia — 6,257 (1,458 active, 3039 available, 1,760 retired)
United States — 5,550 (1,389 active, 2,361 available, 1,800 retired)
https://worldpopulationreview.com/country-rankings/nuclear-weapons-by-country

Sista gången kärnvapen användes var när USA nukade Japan 1945. De bomberna var ingenting mot det som finns nu.

När det handlar om "klimatkrisen" ska vi hela tiden ta det osäkra före det säkra och gardera oss rejält även om det kostar skjortan men nu när det gäller risken för kärnvapenkrig då ska vi sjunga "tralalala" och fingers crossed.
We are sheep and we are doomed.
Inget av ryZZlands skräpvapen fungerar. Dom försökte skrämmas med Satan II men när dom skulle avfyra så sa det bara klick... Som Toblerone
Citera
2023-03-29, 14:47
Medlem
NAFOgenerals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuspiciusMind
Putin offrar hellre allt än att förlora kriget och nån gång måste det ta slut. Han kommer få betala för allt så det är inte helt orealistiskt att kärnvapen kommer till hands.

Har jag fel?

Det är ingen som kommer att lägga sig platt för det. Fattar du inte att ryZZland kan avfyra vad dom vill, ingen kommer att ge sig förän den lilla bunkerdvärgen hängs.
Citera
2023-03-29, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NAFOgeneral
Inget av ryZZlands skräpvapen fungerar. Dom försökte skrämmas med Satan II men när dom skulle avfyra så sa det bara klick... Som Toblerone
jag gillar din humor
låt dom avfyra skiten bara .... den fungerar ju ändå inte..... det har dom sagt på FB
Citera
2023-03-29, 14:48
Medlem
Citat:
Vanligt folk kanske inte går runt och är rädda för nått de ändå inte kan påverka? Det måste vara jobbigt att springa runt och skaka av rädsla hela dagarna? Det finns mycket annat än kärnvapenkrig du kan snappa upp och vara rädd för ts. Läs på om solstormar till exempel.
Jag är inte rädd. Jag är en fri människa utan rädsla för att dö.
Citera
2023-03-29, 14:48
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Citat:

Det är ingen som kommer att lägga sig platt för det. Fattar du inte att ryZZland kan avfyra vad dom vill, ingen kommer att ge sig förän den lilla bunkerdvärgen hängs.

Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Vi får väl se. Jag har haft fel förr, men jag tror inte att ryssarna kommer att använda några kärnvapen i Europa. Putin kanske är redo att offra allt, men andra ryssar har fler år kvar än han.
Anhängare borde vakna från psykosen.
Sen är det inte helt korrekt att säga att alla ryssar stödjer kriget. Uttrycker man fel åsikter så kan det leda till tortyr och fängelse. Det är ingen dans på rosor.

Putin hotar och skrämmer upp världen. Man bör ta det på allvar oavsett odds. Det krävs inte mycket heller för att det ska ske kärnvapenkrig.
Citera
2023-03-29, 14:51
Medlem
NAFOgenerals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommisarie-Kudos
Jag är inte rädd. Jag är en fri människa utan rädsla för att dö.
Du skakar så att du knappt kan formulera orden du skriver

Precis som din idol, den lille psykotiske dvärgen i Kreml. Nu sitter han där intryckt i hörnet av sin bunker och suger på tummen. Iförd blöja då han inte vågar gå på muggen av rädsla att bli avrättad av sina egna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in