2023-03-29, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommisarie-Kudos
Varför skulle man avstå från att avstå från de mest kraftfulla vapnen om man ändå tagit steget till kärnvapen?

Naturligtvis kommer man att använda de största man har.

För att det skulle va självmord om alla skulle göra det?
Citera
2023-03-29, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
För att det skulle va självmord om alla skulle göra det?
Tror du Putin bryr sig? Han är gammal och kan inte förlora, anser han.

Naturligtvis är ryssjävlarna livsfarliga.
Citera
2023-03-29, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Den forskning som finns säger att det är omöjligt att sia om att alla människor skulle dö. Utan att köra experimentet total kärnvapenkrig, skarpt. Men ingen odling under 10 år väsentligt minskade fångster i haven säger en hel del. Dom värre estimaten säger minusgrader globalt i 10 år.

Det här är alltså peer reviewat material som bygger på observationer vid vulkanutbrott samt klimatmodeller. Och hur dessa klimatmodeller har stämt med moderna vulkanutbrott när det gäller sot och aska. Så rätt väl underbyggt.

Men som sagt. Allt liv kommer inte dö.
Nej livet som sådant är naturligtvis mer seglivat än att det dör ut av en atomvinter.

Frågan är om mänskligheten överlever? Jag tror vi har fem procents chans att överleva som art. Max.
Citera
2023-03-29, 13:51
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Det är välkänt att ett totalt kärnvapenkrig utlöser en nukleär vinter, utöver att miljarder människor kommer att dö omedelbart.
Hur definierar du "totalt" kärnvapenkrig?
Vad är det som är totalt?
Och nej, jag tror inte folk förstår det, du är nog den enda.
Citera
2023-03-29, 13:54
Medlem
Citat:

Nej, men alla andra länder bryr sig.

Jag tvivlar starkt på att Ryssland skulle få för sig att utplåna hela mänskligheten själva.

Till vilken nytta?
Citera
2023-03-29, 13:54
Medlem
DonaldBidens avatar
Äh, ta det piano.
Lite fullskaligt kärnvapenkrig har ingen människa någonsin skadats av!
Citera
2023-03-29, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Hur definierar du "totalt" kärnvapenkrig?
Vad är det som är totalt?
Och nej, jag tror inte folk förstår det, du är nog den enda.
Nej jag är inte den enda. Även författarna till artikeln i Nature som jag länkade till förstår det.

Du verkar inte fatta så mycket övht.
Citera
2023-03-29, 13:57
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Nej jag är inte den enda. Även författarna till artikeln i Nature som jag länkade till förstår det.

Du verkar inte fatta så mycket övht.
Varför frågar du då om du redan vet svaret?
Och vad är det som är "totalt" i ditt scenario?
Citera
2023-03-29, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Varför frågar du då om du redan vet svaret?
Och vad är det som är "totalt" i ditt scenario?
Jag visste inte svaret när jag startade tråden. Nu vet jag att många är väl underrättade medan andra är mer än lovligt naiva.

Det totala kärnvapenkriget innebär en öppen konflikt mellan NATOs och Rysslands kärnvapenstyrkor.
Citera
2023-03-29, 14:05
Medlem
Markus.Stahlinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Det behöver inte betyda slutet för mänskligheten. Förmodligen får det rätt lokala effekter främst.
Redan har ju tusentals kärnladdningar detonerat på jorden i forskningssyfte och de flesta av oss märker väl inte av det speciellt mycket?
Men det är ju kraftfulla vapen som kan skapa rejäl oreda lokalt, det är sant. Radioaktiv kontaminering blir följden en tid efter detonationen men klingar av rätt snabbt. Det viktigaste är man håller sig i skydd den första veckan i alla fall, helst i ett skyddsrum.
Jag tror dock inte att Ryssland på allvar skulle vara berett att ta till kärnvapen. De vet att deras land i sådant fall förmodligen skulle pulvriseras av återgäldningsattacker från väst.
Det är bara en aggressiv retorik som Ryssland alltid tar till i sådana här lägen.

2058 för att vara exakt.
Lite skillnad dock på att smälla av allt samtidigt eller att fördela det på 70 år.
Nukleära vintern är det stora problemet framförallt för oss i norden. Kanske folk runt ekvatorn och liknande lyckas hålla sig vid liv.
Citera
2023-03-29, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Varför far du med osanning?

1. Ljuger du medvetet

Eller

2. Har du så usla källor att du verkligen tror ”polen har sagt”?

Länka gärna källa eller var för evigt tyst på Flashback.

På topic:

TS: varför oroar du dig för atomkrig just nu?

Puttler har enligt ryzztrollen här aldrig hotat med att använda kärnvapen. Eller kan någon visa var hen har det med en källa?

Så slappna av. Ingen förhöjd risk enligt bunkertsaren.
Egentligen har jag ingen lust att diskutera med någon som tramsar om bunkertsar osv .. det slutar troligen med påhopp om rysstroll om man har en avvikande åsikt.
MEN -
Håll till godo med faktalänk om påståendet från Polens sida - därefter avslutar jag denna diskussion om Polen som borde höra hemma i shitshowforumet om Ukraina.:
"Speaking to LCI on Saturday, Ambassador Jan Emeryk Rościszewski, stated that
"If Ukraine fails to defend its independence, we will have no choice but to enter the conflict," he added, saying: "our fundamental values, which are the cornerstone of our civilization, our culture, will be in fundamental danger, so we don't have a choice." Polish parliamentarians from the left accused the ambassador of being irresponsible and incompetent and of dragging Poland into a war with Russia."
https://www.memri.org/reports/russian-columnist-karaulov-poland-poses-threat-its-european-neighbors (siten drivs av israeler bl.a.)
Polen hade redan tidigt i konflikten efterlyst en internationell fredsbevarande trupp i Ukraina (vilket jag anser vore en bra idé) men det föll på att det blir svårt att skilja på "boots on the ground" om Natostater deltar. https://www.geopoliticalmonitor.com/the-case-for-international-humanitarian-intervention-in-ukraine/
IMO borde det vara länder som Kina, Österrike, Schweiz, Indien m.fl som skulle delta i ett sådant upplägg.
Citera
2023-03-29, 14:09
Bannlyst
Citat:

Aha, så detta var pudelns kärna!
Tråden är egentligen en NATO-drapa med Putin som den svartvita skurken som styr Ryssland ensam.

Kanske lite naivt om du tänker efter...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in