2023-04-01, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Jaså? Då ska vi se...

Sverige har sedan över 30 år ett djupt samarbete med NATO och det finns absolut inget som säger att Ryssland skulle prioritera våra flygbaser högre för att vi faktiskt skulle vara med i NATO än hur de redan prioriterar dem. Ryssland har redan visat att de inte har förmågan att slå ut ett flygvapen på marken ens vid ett angrepp mot en nära granne. De hävdade att man hade slagit hela ukrainska flygvapnet den 26:e februari 2022, men alltsedan det datumet har det ukrainska flugit mellan 40 och 60 stridsuppdrag dagligen...

Om det är ett överraskningsanfall så kan vi inte göra något. Har vi höjt beredskapen så finns Patriotsystemet på Gotland och det klarar utan större svårigheter att hantera Iskanderrobotar. Dessutom behövs avsevärt mycket fler än 2 laddningar för att slå ut färjeterminalen och flygplatsen, kanske ett dussin mot varje, såvida man inte använder kärnvapen.

Vilken tänker du på nu? Inget jag känner till och inga nazister har väl transporterats till Gotland, inte ens under andra världskriget?

Ja, det skulle säkert bli en ordentlig smäll, men det skulle också betyda en krigsförklaring mot Sverige och då skulle alla garantier mellan Sverige och andra länder aktiveras och Ryssland skulle befinna sig de facto befinna sig i krig med NATO-länder. Knappast ett önskvärt scenario för lille ryssen i dagsläget...

Svamlet fortsätter.

Ett storkrig mellan Nato och Ryssland i de baltiska länderna är inte helt otänkbart eller ett krig runt Kaliningradområdet. Det vet både du och jag och när du låtsas inte förstå det så blir dina inlägg enbart svammel.

I och med att tillförseln av förnödenheter för Nato-trupper till en början måste ske över Östersjön blir luftherravälde centralt. Det förstår du med.

Amerikanska generaler och armechef som besökt Gotland har alla poängterat gotlands centrala roll som ett osänkbart Nato-hangarfartyg mitt i Östersjön. Självklart kommer Ryssland göra allt för att sänka det vid inledning av ett storkrig.

Jag tror Visby flygplats, Visby hamn och basen i Tofta kommer att bli angripna med robotar i själva inledningen av ett sådant krig. Tror inte du?

(Vid slutet av andra världskriget sänktes en gotlandsbåt och enligt ryssar så hade bolaget transporterat nazister från ön och det var orsaken. Numera trasporterar rederiet utrustning och soldater åt Nato och blir därigenom ett militärt mål. De stora fartyg som sänktes i slutet av andra världskriget i södra Östersjön transporterade samtidigt nazistsoldater och sänktes därför, något som nazi-influerade historiker gärna glömmer.)
Citera
2023-04-01, 09:19
Medlem
/.../
"Efter anslutningen av Finland och Sverige har den totala längden av Rysslands gräns mot Nato nästan fördubblats. Om någon fortfarande tror att detta på något sätt kommer att förbättra säkerheten i Europa, måste de inse att de nya medlemmarna i det fientliga blocket kommer att bli legitima mål för Rysslands motåtgärder, inklusive militära sådana."
/.../
Tatarintsevs uttalande översatt till svenska
https://www.nyhetsbanken.se/2023/03/svenska-steg-mot-avgrunden.html
Citera
2023-04-01, 09:24
Medlem
Sonen är svensk medborgare och jobbar på RT. Dags för att avdelningen som tar hand om landsförrädare att slipa knivarna.

Allvarligt talat. Sverige måste omedelbart förbjuda dubbla medborgarskap
Citera
2023-04-01, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2022-12-31
Rysslands ambassad i Stockholm skriver på sin hemsida att Sverige blir ”ett legitimt mål för Rysslands vedergällningsåtgärder” om landet ansluter till Nato.
I texten hävdas också att Sverige kommer bli en lydstat och ”amerikansk koloni”.

Detta är inget mer än en påverkansoperation men ryssarna har blivit mer galna på senaste så man kan inte vara för säker.

Roliga tider vi lever i.

https://sweden.mid.ru/ru/embassy/embassy-news/statya_posla_rf_v_shvetsii_v_i_tatarintseva_shveds kiy_shag_v_propast/

https://www.expressen.se/nyheter/ambassadens-hot-mot--sverige-legitimt-mal/

Lydstat har vi varit länge - i princip sedan krigsslutet WW2. Innan dess var vi lydstat åt Tyskland.
Sverige positionerar sig alltid efter den för tillfället starkaste stormakten. Vilket för övrigt inte är konstigt alls.
Med tyskar och anglosaxer har vi dessutom mycket gemensamt kulturellt så det funkar bra.
Påpekandet från ryskt håll är väl ganska självklara fakta? När vi ingår i en allians jämfört med att vara neutrala innebär det att vi ofrånkomligt dras in i ett kommande storkrig i Europa. Det begriper väl vem som helst.
Men vår regering litade inte längre på att neutralitet i krig skulle vara tillräckligt skydd för oss.
De kanske visste saker som de inte ville berätta för folket.
Vi får hoppas att de gjorde en korrekt bedömning.
Citera
2023-04-01, 09:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Sonen är svensk medborgare och jobbar på RT. Dags för att avdelningen som tar hand om landsförrädare att slipa knivarna.

Allvarligt talat. Sverige måste omedelbart förbjuda dubbla medborgarskap

Både far och son är vidriga Kreml-megafoner tydligen. Sådana bör inte få bo i vårt land.
Citera
2023-04-01, 09:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Lydstat har vi varit länge - i princip sedan krigsslutet WW2. Innan dess var vi lydstat åt Tyskland.
Sverige positionerar sig alltid efter den för tillfället starkaste stormakten. Vilket för övrigt inte är konstigt alls.
Med tyskar och anglosaxer har vi dessutom mycket gemensamt kulturellt så det funkar bra.
Påpekandet från ryskt håll är väl ganska självklara fakta? När vi ingår i en allians jämfört med att vara neutrala innebär det att vi ofrånkomligt dras in i ett kommande storkrig i Europa. Det begriper väl vem som helst.
Men vår regering litade inte längre på att neutralitet i krig skulle vara tillräckligt skydd för oss.
De kanske visste saker som de inte ville berätta för folket.
Vi får hoppas att de gjorde en korrekt bedömning.

Vilket kommande storkrig syftar du på?
Var kan jag läsa mer om detta?
Citera
2023-04-01, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Svamlet fortsätter.

Ett storkrig mellan Nato och Ryssland i de baltiska länderna är inte helt otänkbart eller ett krig runt Kaliningradområdet. Det vet både du och jag och när du låtsas inte förstå det så blir dina inlägg enbart svammel.

I och med att tillförseln av förnödenheter för Nato-trupper till en början måste ske över Östersjön blir luftherravälde centralt. Det förstår du med.

Amerikanska generaler och armechef som besökt Gotland har alla poängterat gotlands centrala roll som ett osänkbart Nato-hangarfartyg mitt i Östersjön. Självklart kommer Ryssland göra allt för att sänka det vid inledning av ett storkrig.

Jag tror Visby flygplats, Visby hamn och basen i Tofta kommer att bli angripna med robotar i själva inledningen av ett sådant krig. Tror inte du?

(Vid slutet av andra världskriget sänktes en gotlandsbåt och enligt ryssar så hade bolaget transporterat nazister från ön och det var orsaken. Numera trasporterar rederiet utrustning och soldater åt Nato och blir därigenom ett militärt mål. De stora fartyg som sänktes i slutet av andra världskriget i södra Östersjön transporterade samtidigt nazistsoldater och sänktes därför, något som nazi-influerade historiker gärna glömmer.)

Eller flyktingar som inte ville bli massvåldtagna....
Citera
2023-04-01, 09:40
Medlem
Kan dom bara dra tillbaks Nato ansökan så håller vi oss utanför krig? Vi ska inte låta oss bli manipulerade att gå med i Nato och dras med i krig och styrda av globalister känner jag.
Citera
2023-04-01, 09:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Friinuet
Kan dom bara dra tillbaks Nato ansökan så håller vi oss utanför krig? Vi ska inte låta oss bli manipulerade att gå med i Nato och dras med i krig och styrda av globalister känner jag.

Beklagar, käre vatnik. Ansökan kommer inte att dras tillbaks.
Citera
2023-04-01, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friinuet

Vem? 70% av väljarna vill gå med .... Putin har manipulerat in oss.
Citera
2023-04-01, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Vem? 70% av väljarna vill gå med .... Putin har manipulerat in oss.

vadå 70% av väljarna? vilka är väljarna
Citera
2023-04-01, 09:50
Medlem
Man får ju hoppas att om vi nu hamnar i natos ''trygga famn'' XD låt mig asgarva. Så lyder inte Folket i Sverige när de börjar styra och ställa. Vi har inte fötts för att va nåns slavar. Vilket vi tyvärr idag redan är, vi måste ta oss ut det där destruktiva greppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in