2026-08-01, 12:35
Medlem
MagdaTobleronesons avatar
Vi kommer att höja alla skatter som finns och uppfinna nya när vi tar över. Har du små marginaler så bör du gå ur.

https://ekosnurra.com/kyrkoavgift

Räkna ut kyrkoavgiften 2026

Här kan du enkelt räkna ut din kyrkoavgift. Fyll i vilket år, din månadslön, din hemkommun, ditt födelseår och om du tillhör någon församling. Kalkylen räknar automatiskt ut din kyrkoavgift.

https://www.svenskakyrkan.se/medlem/uttrade_ur_svenska_kyrkan

Utträde ur Svenska kyrkan

Här får du veta hur du avslutar ditt medlemskap. Att gå ur kyrkan kostar ingenting.
Tack för att du har varit med!

Som medlem har du varit med och bidragit till ett betydelsefullt arbete både på orten där du bor och runt om i världen. Din lokala församling är beroende av medlemmarnas avgifter. Det är också till din lokala församling som den allra största delen av avgiften går.
Så här går du ur Svenska kyrkan

Det kostar ingenting att lämna Svenska kyrkan. Vi samarbetar inte med företag som annonserar på nätet om utträde ur Svenska kyrkan och som tar betalt för utträde.
Skicka in en blankett

Du avslutar ditt medlemskap genom att skriva ut blanketten nedan, fylla i den och skicka per post till din församling.

https://www.gaurkyrkan.se/blog/ga-ur-svenska-kyrkan

Hur Mycket Kan Man Spara På Att Gå Ur Svenska Kyrkan?

Hur mycket du kan sparar beror dels på hur stor din inkomst är, dels på din församlings avgift. I snitt är avgiften cirka 1% i Sverige.

Räkneexempel: En person med en bruttolön på 32 000kr sparar cirka 5760kr per år på att gå ur Svenska kyrkan (räknat på en kyrkoavgift på 1,5 procent).
Senast redigerad av MagdaTobleroneson 2026-08-01 kl. 12:43.
Citera
2026-08-01, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
När jag gick ur i början av 2000-talet så skickade man ett brev till närmaste församling med pnr och namn och så fixa de resten. Går säkert att googla hur man gör nu.
Samma när jag gick ur 1984.
Men det var om man var över 18.
Som minderårig var det i princip omöjligt, bägge vårdnadshavare var tvugna att innfinna sig på kontorstid och skriva på plats vid pastorsexpeditionen.
Men som myndig har det alltid varit lätt.
Citera
2026-08-06, 08:37
Medlem
BorgeHs avatar
Ett bra Groucho Marx citat om medlemskap i föreningar och organisationer och även kyrkor är:

"Jag vill inte vara medlem i en klubb som skulle acceptera mig som medlem."

Citera
2026-08-06, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Ett bra Groucho Marx citat om medlemskap i föreningar och organisationer och även kyrkor är:

"Jag vill inte vara medlem i en klubb som skulle acceptera mig som medlem."

Att inte vara medlem i kyrkan är att bjuda in Hin onde in sitt liv, samma sekund som skatten slutar dras knackar satan på dörren.
Citera
2026-08-06, 16:14
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Att inte vara medlem i kyrkan är att bjuda in Hin onde in sitt liv, samma sekund som skatten slutar dras knackar satan på dörren.

Har inte sett någon Hin-håle som knackat på min dörr. Men däremot brukar jag stöta på några från varmare länder i staden eller läser i tidningen att de är inbjudna till den ”ekumeniska” kyrkan.

Är det dessa du menar?
Citera
2026-08-06, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Har inte sett någon Hin-håle som knackat på min dörr. Men däremot brukar jag stöta på några från varmare länder i staden eller läser i tidningen att de är inbjudna till den ”ekumeniska” kyrkan.

Är det dessa du menar?
Vet ej, ingen vet hur Lucifer agerar, det är först efteråt man förstår att man har blivit bränd i satans eldar.
Citera
2026-08-07, 09:04
Medlem
Eadric.Streonas avatar
Jag gick ur för länge sedan men planerar att gå med igen innan jag dör. Släkten vill antagligen ha en kyrklig begravning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in