2023-03-22, 09:19
Medlem
mrsluggans avatar
Tjena!

Har en snabb fråga, skaffade en liten Cocker spaniel valp. Det har kissat inne mycket på senaste tiden, vi trodde kanske var att den var rädd för gå ut. Dock viftar den på svansen och nosar runt på promenader, men kissa vill den aldrig.

Dock vi märkte nyss att så fort den gick på en liten snöfläck så började den kissa direkt, så vår teori är att den har associerat snö med kisspaus.

Går det att lära om den? eller är det bara fortsätta gå nu när snön börjar smälta och hoppas den lär sig av sig själv
Citera
2023-03-22, 09:23
Medlem
Bara fortsätta gå ut och nöta. Kan absolut vara att hunden ser snö som godkänt område men inte bar mark men det är bara något ni måste träna in, se det som att ni börjat om med träningen. Borde gå fort nör väl poletten trillar ner.
Ge mycket beröm varje gång den pinkar ute.

Passa på att träna in det som kommando också. Gå och kissa körde vi med på hunden, sjukt smidigt om man är hos veterinären och ska ta urinprov eller om man åker bil eller tåg långt. Funkar alldeles utmärkt.
Citera
2023-03-22, 09:37
Medlem
När valpen vaknar, när valpen ätit, när valpen lekt o busat, direkt ut genom dörren, det är då den är kissnödig. (bajsnödig efter mat)
När den kissar säg ett belöningsord och ge en liten godis.
Sen räcker det med belöningsordet då den associerar det till godis.
Mina hundar öppnar jag ytterdörren för och säger kommandoordet för att kissa, dom gör det och rusar tillbaka in för godisbiten.
Detta gäller bara om det är en snabbkiss typ en sista kiss innan sova, eller som hos veterinär lämna kissprov, annars går de givetvis promenader och är ute i frispring.

Så vakta på när ätit eller precis vaknat, ut genom dörren och använd ett hittepåord som belöningsord och säg det med lite larvig röst

Schanghai, kisseliss, smuuuurf, missisippi,,,,,ett hittepåord som används varje gång vid kiss.
Jag säger min gamla hunds kissord när hunden kissar när vi är ute trots at det är en gammal hund, den känner belöningen
Citera
2023-03-22, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsluggan
Tjena!

Har en snabb fråga, skaffade en liten Cocker spaniel valp. Det har kissat inne mycket på senaste tiden, vi trodde kanske var att den var rädd för gå ut. Dock viftar den på svansen och nosar runt på promenader, men kissa vill den aldrig.

Dock vi märkte nyss att så fort den gick på en liten snöfläck så började den kissa direkt, så vår teori är att den har associerat snö med kisspaus.

Går det att lära om den? eller är det bara fortsätta gå nu när snön börjar smälta och hoppas den lär sig av sig själv

Många hundar vill inte göra sina behov på asfalt / grusgångar, utan endast på gräs där kisset sjunker undan. Min hund gör absolut ingenting om jag skulle ta en "asfaltspromenad"...
Citera
2023-03-22, 10:28
Medlem
mrsluggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmilyMayen
Många hundar vill inte göra sina behov på asfalt / grusgångar, utan endast på gräs där kisset sjunker undan. Min hund gör absolut ingenting om jag skulle ta en "asfaltspromenad"...

Jobbiga är att hon gör så även på gräs, vi har en enorm gräsplan utanför huset, hon bara går runt som vanligt. Är bara på snön på gräset hon vill kissa.
Citera
2023-03-22, 10:37
Medlem
mrsluggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
När valpen vaknar, när valpen ätit, när valpen lekt o busat, direkt ut genom dörren, det är då den är kissnödig. (bajsnödig efter mat)
När den kissar säg ett belöningsord och ge en liten godis.
Sen räcker det med belöningsordet då den associerar det till godis.
Mina hundar öppnar jag ytterdörren för och säger kommandoordet för att kissa, dom gör det och rusar tillbaka in för godisbiten.
Detta gäller bara om det är en snabbkiss typ en sista kiss innan sova, eller som hos veterinär lämna kissprov, annars går de givetvis promenader och är ute i frispring.

Så vakta på när ätit eller precis vaknat, ut genom dörren och använd ett hittepåord som belöningsord och säg det med lite larvig röst

Schanghai, kisseliss, smuuuurf, missisippi,,,,,ett hittepåord som används varje gång vid kiss.
Jag säger min gamla hunds kissord när hunden kissar när vi är ute trots at det är en gammal hund, den känner belöningen

Förstår varför man tar ett hittepåord hahha, jobbigt om man råkar säga det, men smart där att lära dom kissa på kommando! får börja direkt
Citera
2023-03-22, 10:39
Medlem
Citat:
Jobbiga är att hon gör så även på gräs, vi har en enorm gräsplan utanför huset, hon bara går runt som vanligt. Är bara på snön på gräset hon vill kissa.

Hur länge har du haft valpen ? Det kan ta lång tid för vissa hundar att bli rumsrena

Jag har trädgård, så i början när jag såg att hon "satte sig ner" för att kissa inomhus så tog jag hunden i famnen och sprang ut i trädgården. Väl där ute gav jag beröm och godis

Som många skriver - när de är små är tricket att gå ut ofta. Det räcker liksom inte med 3 gånger för att de helt enkelt inte kan hålla sig några längre stunder.

Valpen kommer att lära sig - men du får rusta dig med tålamod ...
Citera
2023-03-22, 10:40
Medlem
Glömde att skriva en grej till - vissa går hem så snart hunden kissat / bajsat.
Då lär sig hunden att hålla sig så länge det bara går - för att få vara ute på en längre promenad...
Citera
2023-03-22, 12:30
Medlem
Citat:
Förstår varför man tar ett hittepåord hahha, jobbigt om man råkar säga det, men smart där att lära dom kissa på kommando! får börja direkt

Du kan till och med använda ordet kissa som kommando om du säger det larvigt/på annat sätt än om det är det vanliga ordet kissa.
kiiiiiiiiiiissssa ^^:P

Men annars välj ett ord du aldrig använder.
pinka?
piiiiinkaaaaa ^^:P
Citera
2023-03-23, 18:47
Medlem
Testa att ta lite av snön hon kissat på (eller upptorkat kiss från olyckor hemifrån) och lägg på ställen ni kommer ihåg att ni lagt det på. Snön smälter förstås men luktar förhoppningsvis fortfarande "hennes" fläck och kanske kan ge henne en liten knuff i rätt riktning. I värsta fall kan man testa att kissa själv t.o.m, låter inte klokt jag vet, men att flocken gemensamt markerar revir är normalt för hundar och kan få en lite osäker valp att känna sig tryggare och våga kissa där hon aldrig kissat förr. (Se bara till att det senare alternativet inte blir den nya vanan. Det kan nog ställa till det lite i ditt sociala liv, att du syns kissa lite här och lite där på stan varje gång du är ute med hunden. )

Annars får ni flytta norrut - långt norrut - eller vänta på att det inte längre finns några snöfläckar att välja. Inte ens en mycket envis liten valp kan hålla sig en hel vår, sommar och höst.

Bra råd ovan också om att berömma och sätta ord på handlingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in