2023-11-29, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeyDoey
Jaha, är det så enkelt att föra in ammunition? Men då så.

Förutom amerikanska ISW skrev i sin rapport att ryssar avancerar från sex riktningar, så skrev France24 redan för en vecka sedan att de ukrainska trupperna i Avdeyevka var "halvt omringade".

Som av en tillfällighet lider de ukrainska trupperna i Avdeyevka brist på ammunition. Undrar vad det kan bero på. Att de har blivit omringade?
JoeyDoey, det är ingen ide att försöka föra en dialog med propagandamaskineriet - välj vart du lägger din energi.
Om en person väljer att inte förstå att en försörjningsled är nästintill, om inte totalt, avskuren på grund av att den kan beskjutas av artilleri nästintill obehindrat så spelar det ingen roll vad du än länkar till eller försöker förklara - personen har sin vanföreställning klar för sig.
Avdivka kommer falla och därefter går kriget vidare till nästa stad och människor kommer dö - total idioti detta.
Det är sjukt av vissa här, hur de försöker förklara/framhäva/påtala etc "Ukraina kan klara det här, de kan hålla stånd mot ryssen. Se bara på kartan, se bara på videos av de små drönarna med en bomb på-hur de har ihjäl soldaterna. Ukraina kommer driva ut ryssen ur Avdivka och resten av de ockuperade områdena".

Jag ser framemot våra diskussioner när freden kommer, och ryssen besitter 1/5 eller 1/4 av Ukrainas områden och väst har övergett Ukrainarna. Då kan vi snacka om Västs svek mot Ukraina
2023-11-29, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Om en person väljer att inte förstå att en försörjningsled är nästintill, om inte totalt, avskuren på grund av att den kan beskjutas av artilleri nästintill obehindrat så spelar det ingen roll vad du än länkar till eller försöker förklara - personen har sin vanföreställning klar för sig.
Ingen fara, jag gör det för nöjets skull. Ju mer någon förnekar verkligheten desto roligare blir det, eftersom jag vet att hans uppvaknande blir en chock.
Avdeyevka börjar likna Bachmut, som Zelensky lovade dyrt och heligt att inte förlora. Dyrt blev det, och han förlorade med besked. Nu är det dags för repris i Avdeyevka.
2023-11-29, 19:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
JoeyDoey, det är ingen ide att försöka föra en dialog med propagandamaskineriet - välj vart du lägger din energi.
Avdivka kommer falla och därefter går kriget vidare till nästa stad och människor kommer dö - total idioti detta.
Det är sjukt av vissa här, hur de försöker förklara/framhäva/påtala etc "Ukraina kan klara det här, de kan hålla stånd mot ryssen. Se bara på kartan, se bara på videos av de små drönarna med en bomb på-hur de har ihjäl soldaterna. Ukraina kommer driva ut ryssen ur Avdivka och resten av de ockuperade områdena".

Jag ser framemot våra diskussioner när freden kommer, och ryssen besitter 1/5 eller 1/4 av Ukrainas områden och väst har övergett Ukrainarna. Då kan vi snacka om Västs svek mot Ukraina
Instämmer.
BTW
Avdiivka är omringat och kommer att falla
2023-11-29, 19:50
Medlem
Citat:
Ingen fara, jag gör det för nöjets skull. Ju mer någon förnekar verkligheten desto roligare blir det, eftersom jag vet att hans uppvaknande blir en chock.
Avdeyevka börjar likna Bachmut, som Zelensky lovade dyrt och heligt att inte förlora. Dyrt blev det, och han förlorade med besked. Nu är det dags för repris i Avdeyevka.

Har du bånge över eventuella ukrainska tillbakadraganden?
Vad har din Gud, Putin lovat? Kommer utedassparadisets land ordna det han lovat till sina slavande orcher?
2023-11-29, 19:58
Medlem
Hej alla, vatniks såväl som civiliserade.

Det här snacket om "riktningar" för anfall kan vara lite förvirrande för dagligt tal, det kan framstå som att det kan finnas ett begränsat antal riktningar som en plats kan anfallas ifrån och att när ett visst antal riktningar är nått så måste platsen vara omringad.

Det är fel. Riktning i militär jargong betyder bara ett område i vilket strider pågår, där flera områden kan anfallas från samma vinkel men på olika platser och därmed ses som olika riktningar. Så att orcherna anfaller Avdiivka från 6 olika riktningar betyder att det finns 6 platser där anfall sker från fiendens ställningar mot Ukrainas ställningar.

Kolla in nedanstående länk där jag zoomat in på Avdiivka. Ställ in filtret i högermenyn till att visa röda pilar, så får ni fram pågående anfallsriktningar placerade där de äger rum, som ni ser är det ca 6 som just nu omgärdar Avdiivka utan att för den sakens skull omringa staden.

https://deepstatemap.live/en#12/48.1337/37.7319

Orkar inte ladda upp en screenshot, så länken kommer bli missvisande efter ett tag.

Tråkigt beteende av er vatniks att ni försöker förvanska verkligheten på det här viset.
2023-11-29, 21:07
Medlem
Hur ser historiken ut för vatnikgängets påståenden hittills under kriget? Har de åldrats väl?

Med ledning av detta kan man ju enkelt bedöma trovärdigheten i påståendena som kommer från det hållet.

”Alltid 100% lögn, även när det inte finns någon anledning” verkar vara huvudregeln.
2023-11-29, 21:26
Medlem
Fascinerande hur människor på båda "sidor" vet precis hur det går och hur det kommer sluta. Man följer de konton som säger det man vill höra, och tror sedan man har hela bilden.
Kan bara konstatera att de som predikat om hur endera sidan vinner när som helst har haft helt fel.
2023-11-29, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sarkhanv
Fascinerande hur människor på båda "sidor" vet precis hur det går och hur det kommer sluta. Man följer de konton som säger det man vill höra, och tror sedan man har hela bilden.
Kan bara konstatera att de som predikat om hur endera sidan vinner när som helst har haft helt fel.
Så vem vinner nu?
Ryssland som har tagit 20% av Ukraina eller Ukraina som inte kan ta tillbaka de 20%?

Ryssland som har resurser att fortsätta kriget, eller Ukraina som inte har resurser inte minst soldater?

Vem sätts under press att börja förhandla? Ryssland eller Ukraina?
2023-11-29, 22:53
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Vaaa? Duger inte "Ukrainska Pravda" (ukrainsk tidning som heter "Ukrainsk Sanning")

Ukroptimister måste vara jävligt sura nu som inte tror den egna pressen.
Ok, bara för att jag är så hygglig idag, och bara för att jag vet att du inte vågar googla själv.

Ett klick på ISW:s sajt, och

på sid. 11 står det:
Citat:
Ukrainian Tavriisk Group of Forces
Spokesperson Colonel Oleksandr Shtupun stated that Russian forces continued ground attacks in
groups of 10 to 20 personnel each.[52] Shtupun stated that Russian forces are attacking in six
directions in the Avdiivka area, and that heavy fighting is ongoing near the Avdiivka Coke Plant in
northeastern Avdiivka and the industrial zone southeast of Avdiivka.
Tänkte hjälpa dig lite med din engelska. Verkar som att engelskalektionerna inte är så prioriterade i Ryssland.
"in the Avdiivka area" betyder alltså i området runt Avdiivka.
Det innebär alltså inte att det är 6 anfallsriktningar mot Avdiivka utan 6 anfallsriktningar i området runt Avdiivka. Det kan alltså mycket väl vara ett par anfallsriktningar bort från Avdiivka så länge man fortfarande är i området.

Varsågod.
2023-11-29, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Det innebär alltså inte att det är 6 anfallsriktningar mot Avdiivka utan 6 anfallsriktningar i området runt Avdiivka. Det kan alltså mycket väl vara ett par anfallsriktningar bort från Avdiivka så länge man fortfarande är i området.
Så kan det absolut vara. Ett par riktningar mot själva Avdeyevka, och resten mot försörjningsvägen utanför Avdeyevka. Det skulle förklara varför de ukrainska trupperna i Avdeyevka är avskurna från vapenleveranser. Då kan vi vara ense om att omringningen är ett faktum.
2023-11-30, 00:11
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Så kan det absolut vara. Ett par riktningar mot själva Avdeyevka, och resten mot försörjningsvägen utanför Avdeyevka. Det skulle förklara varför de ukrainska trupperna i Avdeyevka är avskurna från vapenleveranser. Då kan vi vara ense om att omringningen är ett faktum.
Verkar som att även svenskalektionerna är lite dåligt prioriterade i Ryssland. Även logiklektionerna.
Som sagt, det sägs bara 6 riktningar i området. Det kan alltså inbegripa riktningar även bort från Avdiivka.
Så nej. Vi kan inte "vara ense" om att omringningen är ett faktum. Det är inte ens något som det är möjligt att vara ense om. Det är nånting som du religiöst tror, det är nått som jag inte har sett några uppgifter på, och då finns det inga speciella anledningar för mig att tro det heller. Vilket det inte heller finns för dig. Därav den religiösa tron.
2023-11-30, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Verkar som att även svenskalektionerna är lite dåligt prioriterade i Ryssland. Även logiklektionerna.
Som sagt, det sägs bara 6 riktningar i området. Det kan alltså inbegripa riktningar även bort från Avdiivka.
Så nej. Vi kan inte "vara ense" om att omringningen är ett faktum. Det är inte ens något som det är möjligt att vara ense om. Det är nånting som du religiöst tror, det är nått som jag inte har sett några uppgifter på, och då finns det inga speciella anledningar för mig att tro det heller. Vilket det inte heller finns för dig. Därav den religiösa tron.
Du låter som en viss Adolf och hans polare i bunkern. De vägrade också se det kommande nederlaget, trots att sovjetiska trupper besköt Berlins förorter. Skillnaden är att Hitler hade bara småkillar att skicka ut i strid, medan Zelensky mobiliserar män i övre medelåldern.

Det som skedde i Bachmut sker i Avdeyevka. Det är klart att det inte är kul för dem som håller på Ukraina. Ge det ett par dagar så kan vi diskutera med facit i hand.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in