2023-03-16, 21:04
Medlem
Ibland i jänkarfilmer ser man hur folk går på sin "annual physical checkup" för att kolla blodvärden, EKG, prostata, ebola och en massa annat trams.

Jag undrar om det finns någon egentligen motsvarighet i Sverige? Jag var trött ett tag för några år sedan och minns att det var ett jävla gnäll bara för att jag skulle få ta några hormonprover (kan förvisso haft mer att göra med att den vårdcentralen var Lilla Baghdad).

Jag är nyfiken på att kolla hur ens hormonvärden ser ut och om det finns någon uppenbar brist på någon vitamin, mineral eller liknande. Mest för nyfikenhetens skull då jag mår helt okej i övrigt, men blivit intresserad av hur olika främst mineraler interagerar i kroppen och hur påverkad man kan bli av brister.

Finns det i Sverige någon mer "allmän helundersökning" eller är det först när man ser att ens jävla pung har en knöl större än Haparanda man tillåts gnälla över något? Vi vet ju alla att svensk sjukvård generellt sett är ganska undermålig (speciellt nuförtiden...) så sådant här kanske har förpassats till privata vårdcentraler (som jag förvisso redan, i idagsläget åtminstone) är skriven hos.

Någon med erfarenheter från det jag fiskar efter?
Citera
2023-03-16, 21:08
Medlem
sommarlovs avatar
Något jag också undrar över.
Varför finns det inte regelbundna check-ups för oss gubbs och kvinns!?
Citera
2023-03-16, 21:12
Medlem
Timoteuss avatar
Nej, någon allmän årlig koll finns inte. Gissningsvis har amerikaner deta som en del av sin försäkring.

Här förekommer det ibland om man har företagshälsovård. har själv jobbat på ett ställe där detta gjordes, men bara vartannat år som jag minns det. Och då ingick koll av alkoholvanor, inkl blodprov.

Jag har gett upp, och betalar numera för vissa prov samt för privatläkare. (Har kroniska besvär, har haft cancer osv) ibland har jag tur och har en läkare på vc som går att tala med.
Citera
2023-03-16, 21:14
Medlem
Företagshälsan på många arbetsplatser har mindre hälsoundersökningar regelbundet, men vill man ha en rejäl check-up så får man ta fram plånboken. Det finns flera företag i Sverige som erbjuder allt från blodprover till magnetröntgen, desto större undersökning desto dyrare. Jag minns inte vad företagen heter, har aldrig gjort en sådan undersökning själv, men en person jag känner googlade sig fram och hittade flera att välja mellan.
Citera
2023-03-16, 21:16
Medlem
daskapitans avatar
Jag har ställt samma fråga till min vårdcentral. Fick svaret att nej, sådant görs inte längre.
Men efter många försök så fick jag tagit prover på det mesta och en fysisk undersökning av prostatan. Det visar sig att den är förstorad fast värdena var inom vad som anses normalt. Fick medicin som jag tar nu och kommer att bli kallad till regelbundna kontroller.
Jag kan förstå om man inte alltid gör helkroppskontroller på ett vis men samtidigt kunde det vara besparande och förebyggande i långa loppet.
Citera
2023-03-16, 21:35
Avslutad
Ett sådant förslag och lag hade inte kostat mycket att med visst antal års intervall enligt praxis utifrån t.ex. ålderskategori och besparat mycket lidande och på riktigt tjänat folkhälsan och besparar samhället enorma kostnader.
Sverige skulle snabbt kunna öka sin medellivslängd och friskhet till högst och längst i hela världen. Istället har vi 15.000 psykologer plus lika många kuratorer och annat som knappt gör någon nytta för någon. Så sjukt och ineffektivt att man bågnar av idiotin.
Citera
2023-03-16, 22:42
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Det är ju bara att boka tid, men det suger väl i snåltarmen... Årlig bilservice för fem tusen på märkesverkstad är inga problem men ett par tusen på hälsokontroll, nej då blir det liv i luckan på Svenne.
Citera
2023-03-16, 22:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Det är ju bara att boka tid, men det suger väl i snåltarmen... Årlig bilservice för fem tusen på märkesverkstad är inga problem men ett par tusen på hälsokontroll, nej då blir det liv i luckan på Svenne.
Med tanke på hur mycket skatt staten stjäl från oss så borde det vara inkluderat i samhällsservicen utan att man skulle behöva betala extra, kanske med ett par års mellanrum efter 45.

Resurser finns om vi slutar importera kaosbabbar eller kastar pengar på Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in