2023-03-16, 16:29
Medlem
OveMalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Att bara strunta i att betala en faktura utan att faktiskt bestrida den är ingen bra idé. Då får man ganska snabbt en saltad faktura via inkasso.
Vem bryr sig? Det går till VISMA inkasso som aldrig skickar det vidare till kronkalle. Tror inte jag betalat en vårdfaktura på 10 år.
Citera
2023-03-16, 17:16
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OveMalm
Vem bryr sig? Det går till VISMA inkasso som aldrig skickar det vidare till kronkalle. Tror inte jag betalat en vårdfaktura på 10 år.

De påstår att det går vidare.

Citat:
4. Kronofogden
Om skulden inte betalas överlämnas den till Kronofogden för ansökan om betalningsföreläggande som kan bli en betalningsanmärkning.

Kronofogden skickar ett krav om betalning samt ett delgivningskvitto som ska returneras påskrivet.

När skulden är slutbetald återkallas ansökan hos Kronofogden.

Om du inte betalar och inte invänder mot skulden leder det till en betalningsanmärkning.

Kronofogdekostnad: 680 kr
Efter utslag görs görs en utmätning och då tillkommer 600 kronor i ytterligare kostnad.

Utmätningskostnad: 600 kr

https://www.visma.se/inkasso/inkassokrav/vad-hander-nu/
Citera
2023-03-16, 17:23
Medlem
OveMalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
De påstår att det går vidare.

https://www.visma.se/inkasso/inkassokrav/vad-hander-nu/
Vet inte vad för skitlänk du slänger upp men de har aldrig gått vidare för mig. Jag kastar deras kravbrev direkt när de dyker upp.
Citera
2023-03-16, 17:26
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OveMalm
Vet inte vad för skitlänk du slänger upp men de har aldrig gått vidare för mig. Jag kastar deras kravbrev direkt när de dyker upp.

Är det fler räkningar du inte betalar eller bara för sjukvård?
Citera
2023-03-16, 17:27
Medlem
OveMalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Är det fler räkningar du inte betalar eller bara för sjukvård?
Det bara för sjukvård, andra fakturor betalar jag men sen en polare tipsade mig att skita i VISMA så gjorde jag det. Skulle inte säga jag missnöjd med Svensk Sjukvård men det är orimligt betala så mycket för betala för gå till en läkare som bara skriver ut lite medicin att jag ska betala för det?
Citera
2023-03-16, 19:01
Medlem
Du får inte pengarna tillbaka men du fick en lärdom i hur värdelös vården är.

Du kunde tagit damsugaren hemma med bättre resultat. Är det ens säkert att vätskan är i örat och inte i lymfsystemet runtomkring örat.

Vad äre för stolpskott till läkare.
Citera
2023-03-16, 19:31
Medlem
Om det blivit en yttre hörselgångsinflammation så kan man behöva träffa patienten flera gånger för att få rent. Är det svullet kan en tamponad behöva läggas för avsvälla, då måste man komma tillbaka.

Besök för samma sak två dagar i rad, eller liknande, debiteras bara en gång.

Läkaren gjorde säkert sitt bästa.

Lockkänsla kan också vara pga vätska/inflammation i örontrumpeten. Det kan man inte rå på utifrån. Kroppen tar hand om det. Läker det inte på 3 mån remitteras man till öronläkare.
Citera
2023-03-16, 19:40
Avslutad
har funderat på detta senaste gångerna jag varit på besök där de i stort sett rycker på axlarna och säger tough shit eller varken har svar eller kan ge råd.. men det är ju typisk svensk sjukvård nu för tiden, om man inte är direkt döende har uppenbara skador så får man ingen hjälp.. men även då är det tveksamt att man får den vård som behövs.. man får nog bättre vård hos is afrikansk häxdoktor nu för tiden.
Citera
2023-03-16, 23:58
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsTree
Besök för samma sak två dagar i rad, eller liknande, debiteras bara en gång

Nej!
Naturligtvis inte! Ett läkarbesök = en patientavgift . Även om du söker för samma sak dagen efter.
Citera
2023-03-17, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej!
Naturligtvis inte! Ett läkarbesök = en patientavgift . Även om du söker för samma sak dagen efter.

Inte i min region. Kan säkert vara olika i olika delar av landet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in