2023-03-13, 16:38
Medlem
TheSamePersons avatar
Riyadh Airlines är ett nyfött flygbolag som har som mål att ha 100 destinationer innan 2030.

Målet med företaget är bland annat att det ska generera 20 miljarder dollars i icke-olja pengar samt skapar 200.000 arbetstillfällen direkt och indirekt.

Flygbranschens veteran britten Tony Douglas kommer att vara företagets VD.

Frågeställning: kommer Saudiarabien lyckas med att skapa en ekonomi som är oberoende av olja eller blir det svårt?

Källa

https://www.cnbc.com/amp/2023/03/12/saudi-arabia-launches-new-national-airline.html
Citera
2023-03-13, 17:20
Medlem
RysslandSplittrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Riyadh Airlines är ett nyfött flygbolag som har som mål att ha 100 destinationer innan 2030.

Målet med företaget är bland annat att det ska generera 20 miljarder dollars i icke-olja pengar samt skapar 200.000 arbetstillfällen direkt och indirekt.

Frågeställning: kommer Saudiarabien lyckas med att skapa en ekonomi som är oberoende av olja eller blir det svårt?

Källa

https://www.cnbc.com/amp/2023/03/12/saudi-arabia-launches-new-national-airline.html

Blir svårt.
Citera
2023-03-13, 17:24
Avstängd
Citat:

Källa

Oberoende av olja? Vad jag vet, så finns det inga flygplan som kan flyga några längre sträckor utan flygbränsle ( läs olja ).
Citera
2023-03-13, 19:38
Medlem
Nu kanske jag är elak men vill verkligen så många människor turista i Saudi Arabien?

Vad gör Saudi mer intressant resmål än Dubai eller Jordaien?

Hur ska de konkurrera med turkish, Emirates, Qatar eller Ethiad airlines?
Citera
2023-03-13, 22:11
Medlem
PuchMexicos avatar
Det man blir mest upprörd över är att ingen där nere verkar ha mista flygskam i kroppen.

Kan vi inte skicka ned Greta för att läxa upp dom?

Ta dom där schejkerna i örat, och skälla ut dom - how dare you!
Citera
2023-03-13, 22:26
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RysslandSplittras
Blir svårt.
Inget är omöjligt och pojken Bin Salman verkar vara ganska säker på vad han håller på med. Han har lovat att Mellanöstern kommer att bli det nya Europa så jag tror att han kommer göra allt för att komma dit.
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Oberoende av olja? Vad jag vet, så finns det inga flygplan som kan flyga några längre sträckor utan flygbränsle ( läs olja ).
Ja men innan 2030 kan mycket hända. Dessutom är det en helt annan sak att vara helt beroende av intäkter från just olja än att se till att dessa pengar investeras så de blir ännu mer pengar.
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Nu kanske jag är elak men vill verkligen så många människor turista i Saudi Arabien?

Vad gör Saudi mer intressant resmål än Dubai eller Jordaien?

Hur ska de konkurrera med turkish, Emirates, Qatar eller Ethiad airlines?
Frågan är inte om många verkligen vill det utan snarare hur gör vi så att fler kommer att vilja göra det. Jag vet inte om detta är mot islams regler på något sätt men om det inte är det så bör vi göra allt för att övertyga fler att besöka Saudiarabien. Lite skamligt t.ex att bara 7000 svenskar besökte SA förra året.
Citat:
Ursprungligen postat av PuchMexico
Det man blir mest upprörd över är att ingen där nere verkar ha mista flygskam i kroppen.

Kan vi inte skicka ned Greta för att läxa upp dom?

Ta dom där schejkerna i örat, och skälla ut dom - how dare you!

Haha Greta har inte så mycket att göra där. Men faktum är att människor i väst flyger betydligt mer än resten av världen oavsett - även världens rikaste områden såsom Mellanöstern har inte så mycket att hämta mot EU och USA.
Senast redigerad av TheSamePerson 2023-03-13 kl. 22:35.
Citera
2023-03-14, 00:14
Medlem
covfefe...s avatar
Det redan existerande Saudia har aldrig riktigt kunnat konkurrera med de tre stora gulf-bolagen. Nu vill man alltså starta ytterligare ett stadsägt flygbolag för att öka konkurrensen och lyckas få fler kunder.

Tror ni inte att Saudia hade varit mer attraktiva om de t ex serverat alkohol ombord?
Citera
2023-03-14, 11:15
Medlem
Citat:
Inget är omöjligt och pojken Bin Salman verkar vara ganska säker på vad han håller på med. Han har lovat att Mellanöstern kommer att bli det nya Europa så jag tror att han kommer göra allt för att komma dit.

Ja men innan 2030 kan mycket hända. Dessutom är det en helt annan sak att vara helt beroende av intäkter från just olja än att se till att dessa pengar investeras så de blir ännu mer pengar.

Frågan är inte om många verkligen vill det utan snarare hur gör vi så att fler kommer att vilja göra det. Jag vet inte om detta är mot islams regler på något sätt men om det inte är det så bör vi göra allt för att övertyga fler att besöka Saudiarabien. Lite skamligt t.ex att bara 7000 svenskar besökte SA förra året.

Haha Greta har inte så mycket att göra där. Men faktum är att människor i väst flyger betydligt mer än resten av världen oavsett - även världens rikaste områden såsom Mellanöstern har inte så mycket att hämta mot EU och USA.
Är det 7000 svenskar eller svenskar som besökte SA?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in