2023-03-12, 16:31
Medlem
Världens viktigaste bank? Som ingen någonsin hört talas om.
Citera
2023-03-12, 16:38
Medlem
MrLevaLivets avatar
Bra info om vad SVB hade för verksamhet:

https://fortune.com/2023/03/10/what-is-silicon-valley-bank-wealth-management-wine-investor-venture-capital-bay-area-california/

Stora inom VC för tech/tillväxtbolag.
Citera
2023-03-12, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IsraelIsland

Har du hört talas om BIS?
Citera
2023-03-12, 16:42
Medlem
Botkyrka-babes avatar
Detta borde väl inte ha någon påverkan på världsekonomin? Eller?
Citera
2023-03-12, 16:43
Medlem
Tucker Carlsons vinkel på detta är rätt så underhållande:

Tucker Carlson: This is the largest bank failure since 2008
https://www.youtube.com/watch?v=cl-ZawiAghE

SVB var tydligen en riktig PK-bank, med mycket fokus på klimatförändringar, könsidentitet etc.

Jag vet inte om det kan räcka för att få en bail-out, trots att lagstiftning och policy sedan senaste finanskrisen har varit inriktad på bail-ins och vi nu har hög KPI-inflation. Vad tror ni?
Citera
2023-03-12, 16:51
Medlem
Karl.VIIIs avatar
https://apnews.com/article/silicon-valley-bank-bailout-yellen-deposits-failure-94f2185742981daf337c4691bbb9ec1e

Det blir ingen bailout från FED.

Om man läser mellan raderna i SVBs rapport från december ser man att de inte var långt ifrån insolvens redan då. Unrealized losses så det bara skriker om det.
Citera
2023-03-12, 16:54
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Om man har aktier i svenska banker hur påverkas detta? Du fredags dök aktiekursen hos flera.

Det såg du i fredags hur det gick. De rädda investerarna paniksålde och kurserna rasade. De modiga utnyttjade tillfället och köpte in sig billigt.
Citera
2023-03-12, 17:06
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det du beskriver kallas för USD och är världsvalutan. Sedan kom någon 25-åring på att packa om den och tjäna pengar. Och nu är pengarna borta. Vem kunde trott.

Jag ger mig aldrig in i krypto. Jag har skrivit i krypto-trådarna på FB i 5 år, särskilt när företagen faller. Men det är riktigt, jag har aldrig fattat hur meningslöst stablecoins är. Marknaden för dem är naturligtvis borta nu. Get Out Now.
Svårt att diskutera med en person som inte vet vad en stablecoin är till för. Det är fiat på en blockkedja, inget annat.
Citera
2023-03-12, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Den viktiga SVB banken verkar vara rökt

To big to fail? Dvs ingen fara. Eller kommer svallvågorna att fimpa oss?

Bör jag vara orolig och göra vad?

Nej du och alla andra oroliga behöver inte vara oroliga. Det kommer inget tredje världskrig, det blir ingen "great reset" och det finns ingen "deep state".

Slappna av.
Citera
2023-03-12, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Den viktiga SVB banken verkar vara rökt

To big to fail? Dvs ingen fara. Eller kommer svallvågorna att fimpa oss?

Bör jag vara orolig och göra vad?

Hört många experter prata om just denna bank men ALDRIG har jag hört någon kalla den för världens viktigaste bank
Citera
2023-03-12, 17:27
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Svårt att diskutera med en person som inte vet vad en stablecoin är till för. Det är fiat på en blockkedja, inget annat.
Det är riktigt, jag vet inte vad en stablecoin är till för när det finns USD.

Vet inte om du sett det men hela krypto-världen monteras snabbt ner sedan ett år och det finns snart ingenting du kan göra med en blockkedja. Och inte så konstigt, det är ju just ingenting.
Citera
2023-03-12, 17:28
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsraelIsland
De gick under radarn. De är lika stora som halva Nordea men hade bara 16 kontor i USA. Men 50% av samtliga start up-företag är deras kunder sedan 40 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in