Citat:
Ursprungligen postat av
kentuckyfry
Funderar på att köpa lägenhet på Teneriffa eller Gran Canaria. Tänkte först spanska solkusten då det är närmare att flyga dit och priserna verkar lägre, men vädret där är fan inte stabilt på vintern och det är just då jag vill resa för att slippa vinterhelvetet i Sverige.
Någon som köpt/äger på Kanarieöarna och har lite tips? Krångligt att köpa och äga? Hur funkar det med internetabonnemang? Vet att de lägger till 10% på slutpriset men finns det andra dolda kostnader eller hinder?
Tjenis.
Jag bor numera på Gran Canaria - Arginegin..
Vi har en finca här, det är en liten bondgård med hus.
Det är i kväll ca 26 grader och var förut i dag ca 30.
Stor skillnad jämfört med typ Malafa eller Cadillac.
Dessutom är priserna på mat och bränsle nästan halva priset jämfört med Sverige.
Men det är ju klart, det beror på om man handlar på en ort för lokalbefolkningen eller på en turist ort.
Vad du behöver för att köpa hus här är ett NIE nummer och en spansk bank.
NIE nummer får man på policia national, och det är typ ett personnummer.
Sedan öppnar man ett bankkonto på typ Santander eller en annan bank.
Hus finner man på lokala Imubilarior, och dom Spanska har oftast bäst priser. Här är många utländska Imubilarior, och flera är mindre seriösa.
En stor fördel är om du kan prata Spanska.
Om inte så fins här Gestorior, där det jobbar svensk talande, men det är inte gratis.
Gestorior är typ en revisionsbyrå med juridiska kunskaper.
Här på Gran Canaria är det oftast i Merkurius i Maspalomas om man vill bo på södra delen.
Annars så fins det i Las Palmas flera.
Priser på hus är stor skillnad om man bor bland turister och lokal befolkningen.
Kan vara 5 gånger så dyrt i Playa de Ingles jämfört med Vecindario.
Men bara 10 minuter i bil färd där I mellan.
Jag har bott här nu i ca 28 år.
Förut penlade jag mellan Sverige och Canaria.
Men nu är jag pendionär och bor här permanent.
Jag trivs utmärkt här.
Så jag tror du också skulle göra det.
Bara fråga om du vill veta mer.