2023-03-10, 19:39
Medlem
Funderar på att köpa lägenhet på Teneriffa eller Gran Canaria. Tänkte först spanska solkusten då det är närmare att flyga dit och priserna verkar lägre, men vädret där är fan inte stabilt på vintern och det är just då jag vill resa för att slippa vinterhelvetet i Sverige.

Någon som köpt/äger på Kanarieöarna och har lite tips? Krångligt att köpa och äga? Hur funkar det med internetabonnemang? Vet att de lägger till 10% på slutpriset men finns det andra dolda kostnader eller hinder?
Senast redigerad av kentuckyfry 2023-03-10 kl. 19:47.
Citera
2023-03-10, 19:43
Medlem
Teneriffa är en av Kanarieöarna..?

Menar du månne Gran Canaria?

Stannar gärna tre månader på vintern - men hyr via AirBnB och liknande.

Måste man inte bo vid stranden kan man hitta en liten lya för 10K/månad.

Och då ingår el och wifi.
Citera
2023-03-10, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlanParsonsProject

Nej, jag avser inte hyra.
Citera
2023-03-10, 20:24
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Funderar på att köpa lägenhet på Teneriffa eller Gran Canaria. Tänkte först spanska solkusten då det är närmare att flyga dit och priserna verkar lägre, men vädret där är fan inte stabilt på vintern och det är just då jag vill resa för att slippa vinterhelvetet i Sverige.

Någon som köpt/äger på Kanarieöarna och har lite tips? Krångligt att köpa och äga? Hur funkar det med internetabonnemang? Vet att de lägger till 10% på slutpriset men finns det andra dolda kostnader eller hinder?

Tjenis.

Jag bor numera på Gran Canaria - Arginegin..
Vi har en finca här, det är en liten bondgård med hus.

Det är i kväll ca 26 grader och var förut i dag ca 30.
Stor skillnad jämfört med typ Malafa eller Cadillac.

Dessutom är priserna på mat och bränsle nästan halva priset jämfört med Sverige.
Men det är ju klart, det beror på om man handlar på en ort för lokalbefolkningen eller på en turist ort.

Vad du behöver för att köpa hus här är ett NIE nummer och en spansk bank.
NIE nummer får man på policia national, och det är typ ett personnummer.
Sedan öppnar man ett bankkonto på typ Santander eller en annan bank.

Hus finner man på lokala Imubilarior, och dom Spanska har oftast bäst priser. Här är många utländska Imubilarior, och flera är mindre seriösa.

En stor fördel är om du kan prata Spanska.
Om inte så fins här Gestorior, där det jobbar svensk talande, men det är inte gratis.
Gestorior är typ en revisionsbyrå med juridiska kunskaper.

Här på Gran Canaria är det oftast i Merkurius i Maspalomas om man vill bo på södra delen.
Annars så fins det i Las Palmas flera.

Priser på hus är stor skillnad om man bor bland turister och lokal befolkningen.
Kan vara 5 gånger så dyrt i Playa de Ingles jämfört med Vecindario.
Men bara 10 minuter i bil färd där I mellan.

Jag har bott här nu i ca 28 år.
Förut penlade jag mellan Sverige och Canaria.
Men nu är jag pendionär och bor här permanent.

Jag trivs utmärkt här.

Så jag tror du också skulle göra det.

Bara fråga om du vill veta mer.
Citera
2023-03-10, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Tjenis.

Jag bor numera på Gran Canaria - Arginegin..
Vi har en finca här, det är en liten bondgård med hus.

Det är i kväll ca 26 grader och var förut i dag ca 30.
Stor skillnad jämfört med typ Malafa eller Cadillac.

Dessutom är priserna på mat och bränsle nästan halva priset jämfört med Sverige.
Men det är ju klart, det beror på om man handlar på en ort för lokalbefolkningen eller på en turist ort.

Vad du behöver för att köpa hus här är ett NIE nummer och en spansk bank.
NIE nummer får man på policia national, och det är typ ett personnummer.
Sedan öppnar man ett bankkonto på typ Santander eller en annan bank.

Hus finner man på lokala Imubilarior, och dom Spanska har oftast bäst priser. Här är många utländska Imubilarior, och flera är mindre seriösa.

En stor fördel är om du kan prata Spanska.
Om inte så fins här Gestorior, där det jobbar svensk talande, men det är inte gratis.
Gestorior är typ en revisionsbyrå med juridiska kunskaper.

Här på Gran Canaria är det oftast i Merkurius i Maspalomas om man vill bo på södra delen.
Annars så fins det i Las Palmas flera.

Priser på hus är stor skillnad om man bor bland turister och lokal befolkningen.
Kan vara 5 gånger så dyrt i Playa de Ingles jämfört med Vecindario.
Men bara 10 minuter i bil färd där I mellan.

Jag har bott här nu i ca 28 år.
Förut penlade jag mellan Sverige och Canaria.
Men nu är jag pendionär och bor här permanent.

Jag trivs utmärkt här.

Så jag tror du också skulle göra det.

Bara fråga om du vill veta mer.

Stort tack för att du delar med dig av din erfarenhet.

Själva köpet tänkte jag ta hjälp av en svensk mäklarfirma, det känns tryggast så. Fastighetsbyrån eller Skandiamäklarna, beroende på om det blir Teneriffa eller Gran Canaria.

Lägenheten/radhuset är tänkt att användas 2-3 veckor här och där under vinterhalvåret främst, men när jag blir äldre är planen att spendera hela vintrarna där. Jag tror dock inte att jag flyttar permanent. Inte som det ser ut nu i alla fall.

Jag älskar Kanarieöarna och kan inte vänta tills jag hittar något. Det gäller bara att våga.
Citera
2023-03-10, 20:48
Medlem
Citat:

Stannar gärna tre månader på vintern - men hyr via AirBnB och liknande.

Måste man inte bo vid stranden kan man hitta en liten lya för 10K/månad.

Och då ingår el och wifi.
10.000 i månaden låter mycket för nått som ändå mestadels står tomt.
Jag hyrde en enkel liten villa på Barbados WI sydkust 70 kvm Oistins för hälften 20-24° dynet runt och badbart Januari , Feb , Mars , April. 25K plus El & Gas totalt flög från London öppen biljett måste bokas 24 tim i förväg i mån om plats.
Priser supermarket billigare än Sverige bensin inte ens hälften lokala marknaden billigt även fiskmarknad i Ostins. Bra pilsner Banks Brewskii livet på en pinne cool relaxande huvudstad att strosa runt i varuhus kläder typ Åhlens finns oxå samt Rum baret med tilltugg överallt bra vägar & landsbyggd kollektivtrafik buss "way out way in" över hela ön nästan gratis. Hästgalopp typ Täby Galoppn betting vissa helger även rallytävlingar nån gång. Modernt sjukhus tandläkare m.m
Senast redigerad av Bajsolle2 2023-03-10 kl. 21:16.
Citera
2023-03-10, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsolle2
10.000 i månaden låter mycket för nått som ändå mestadels står tomt. Jag hyrde en enkel villa på Barbados WI sydkust Oistins för hälften 20-24° dynet runt och badbart Januari , Mars , April.

Mestadels står tomt? Jag förstår inte?
Om jag hyr en lgh i 3 månader, så kvittar det väl om den står tom resten av året - den är ju inte min!?
Citera
2023-03-10, 20:53
Medlem
Citat:
Mestadels står tomt? Jag förstår inte?
Om jag hyr en lgh i 3 månader, så kvittar det väl om den står tom resten av året - den är ju inte min!?
Nån tjänar stora pengar på dig en spanjor skulle skratta åt summan som ocker.
Citera
2023-03-10, 23:14
Medlem
Har kollat lite mer på priserna i södra Spanien och jävlar vad mycket mer man får för pengarna. Måste nästan överväga det framför Kanarieöarna. Fördelarna är att det är lättare att ta sig dit, både med bil och flyg, men nackdelen är ju så klart att man inte får i närheten samma värme som Kanarieöarna på vintern.

Blir ändå sugen. För €300k får man en riktigt fet nyproduktion i Nerja men typ ett ruckel på Kanarieöarna.
Citera
2023-03-11, 10:04
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Stort tack för att du delar med dig av din erfarenhet.

Själva köpet tänkte jag ta hjälp av en svensk mäklarfirma, det känns tryggast så. Fastighetsbyrån eller Skandiamäklarna, beroende på om det blir Teneriffa eller Gran Canaria.

Lägenheten/radhuset är tänkt att användas 2-3 veckor här och där under vinterhalvåret främst, men när jag blir äldre är planen att spendera hela vintrarna där. Jag tror dock inte att jag flyttar permanent. Inte som det ser ut nu i alla fall.

Jag älskar Kanarieöarna och kan inte vänta tills jag hittar något. Det gäller bara att våga.

Tjenis.

Sparbankens fastighetsbyrå har kontor i San Austin,
dom samarbetar med en Svensk revisor som heter Mona J......... Hon är mycket bra och kan hjälpa dig med NIE nummer och andra dokument.
Öppna bank konto där man blir vänligt bemött är i Portorico på Santander, en kvinna där som Heter Sussana L...... är mycket trevlig.

Man kan lätt råka ut för sura kärringar här som inte vill göra något, dom begär 100 dokument, som i verkligheten inte behövs.

Svenska klubben och svenska kyrkan utger sig för att hjälpa till. Men vad dom vill är att man blir medlem i deras klubb och givetvis betalar.
Enligt mig bar skit.

Även Svenska konsulatet i Laspalmas är en mygel organisation.
Som man helst skall slippa att ha ned att göra.

Efter många år har jag lärt mig vad som fungerar smidigt.

Jag kan skicka bilder och min Facebook över pm
Samt andra frågor som inte alla andra har med att göra.

Lycka till
Senast redigerad av rullkragen 2023-03-11 kl. 10:10.
Citera
2023-03-12, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Tjenis.

Sparbankens fastighetsbyrå har kontor i San Austin,
dom samarbetar med en Svensk revisor som heter Mona J......... Hon är mycket bra och kan hjälpa dig med NIE nummer och andra dokument.
Öppna bank konto där man blir vänligt bemött är i Portorico på Santander, en kvinna där som Heter Sussana L...... är mycket trevlig.

Man kan lätt råka ut för sura kärringar här som inte vill göra något, dom begär 100 dokument, som i verkligheten inte behövs.

Svenska klubben och svenska kyrkan utger sig för att hjälpa till. Men vad dom vill är att man blir medlem i deras klubb och givetvis betalar.
Enligt mig bar skit.

Även Svenska konsulatet i Laspalmas är en mygel organisation.
Som man helst skall slippa att ha ned att göra.

Efter många år har jag lärt mig vad som fungerar smidigt.

Jag kan skicka bilder och min Facebook över pm
Samt andra frågor som inte alla andra har med att göra.

Lycka till

Jag kommer definitivt använda mig av Fastighetsbyrån om jag ska slå till, känns tryggast så. Verkar inte finnas andra svenska mäklarfirmor på just Gran Canaria. Teneriffa har däremot Skandiamäklarna.

Jag står och velar mellan Costa Del Sol och Kanarieöarna. Å ena sidan är solkusten mer lätttillgänglig och utbudet enormt mycket större och mer prisvärt, men å andra sidan är det inte garanterat bra väder under vintern som det är på Kanarieöarna. Läser att folk ibland fryser arslet av sig på vintern. Det låter inte så kul.

Kanarieöarna däremot är ju paradiset på vintern. Visst, det är molnigt och lite kyligare ibland, men det är ju inte alls som fastlandet.

Jag får nog vänta några år och bygga upp finanserna ännu mer. Jag vill ha råd med något fräscht och fint med bra läge på Kanarieöarna. Som det ser ut nu verkar inte ens €300k ge nyproduktion med takterass och havsutsikt. Det hittar man lätt på solkusten.
Citera
2023-03-12, 14:01
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Jag kommer definitivt använda mig av Fastighetsbyrån om jag ska slå till, känns tryggast så. Verkar inte finnas andra svenska mäklarfirmor på just Gran Canaria. Teneriffa har däremot Skandiamäklarna.

Jag står och velar mellan Costa Del Sol och Kanarieöarna. Å ena sidan är solkusten mer lätttillgänglig och utbudet enormt mycket större och mer prisvärt, men å andra sidan är det inte garanterat bra väder under vintern som det är på Kanarieöarna. Läser att folk ibland fryser arslet av sig på vintern. Det låter inte så kul.

Kanarieöarna däremot är ju paradiset på vintern. Visst, det är molnigt och lite kyligare ibland, men det är ju inte alls som fastlandet.

Jag får nog vänta några år och bygga upp finanserna ännu mer. Jag vill ha råd med något fräscht och fint med bra läge på Kanarieöarna. Som det ser ut nu verkar inte ens €300k ge nyproduktion med takterass och havsutsikt. Det hittar man lätt på solkusten.

Tjenis.

I Arginigin så fins en Norsk mäklarfirma. Norsk Egendomsmäklare. Ganska stora och verkar vara seriösa. För 300 000 E, så får du en fin bongalow i söder, men i typ Vecindario kan du köpa en ganska stor villa eller finca för dom pengarna. Mycket stor skillnad på priserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in