2023-06-14, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulaBlend1
Krävs inte många timmar av studier kring psykisk ohälsa för att förstå att L*vi varit en enstöring hela livet. Påminns mycket om skoldåden där utstötta, introverta killar med extrema intressen och hämndlystnad fått för sig att genomföra en brutal attack mot någon i deras omgivning. Absolut att en uppväxt med bristande kärlek och stöttning från föräldrar kan ge en psykiska men, L*vi förklarar ju dock att han skadat djur, hallucinerat sen 2018 osv. Psykfall rakt igenom, går inte säga annat, så jävla tragiskt för familjen

Instämmer helt
Tendenser har funnits länge verkar det som och finner det lite lustigt att folk har inte verkar ta han i försvar.
Citera
2023-06-15, 13:21
Medlem
1945s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrosa
Nu tycker jag ju att saker och ting kan ha proportioner. Det är inte nån enkel match att vara förälder om man har ett barn som helt saknar styrfart i livet. Föräldrarna har garanterat gjort vad de ansett vara rätt medan pojken fortsatte sitta på arslet och lukta svett. Det finns inget facit över hur man skall vara eller bete sig som förälder, och frustrationen att inte räcka till eller nå fram till sina barn kan säkert framkalla brister i föräldraskapet, men ingen är ju perfekt. Att däremot dräpa sin familj för att de försökt, oavsett på vilket vis, ställa krav på pojken, då anser jag att nånting är helt åt helvete. Han hade kunnat välja att bryta med dem och flytta istället för att dräpa dem på det mest bestialiska vidrigaste sätt man kan tänka sig. Dödsstraff är förbjudet i Sverige, men den här pojken ansåg sig ha rätt till att utmäta två dödsstraff. Uppträder dessutom efteråt som en kille som just vågat hoppa fallskärm för första gången. Fy fan..

Allt du rapar upp här förutsätter att grabben ifråga är en fungerande, normal människa. Vi kan dock lätt konstatera att så inte är fallet. Är man psykossjuk med störd verklighetsuppfattning så kan man omöjligen ställa samma krav på att människan ifråga skulle ha förmåga att fatta rationella beslut såsom att flytta hemifrån el. dylikt. Tänk ett varv till.
Citera
2023-06-15, 15:41
Medlem
Fyfan vad tungt det var att läsa larmsamtalet i FUPen, tragiskt.. hur fan ska pappan i familjen klara av att gå vidare.
Citera
2023-06-15, 18:43
Medlem
Jag har inte läst FUP men tycker inte att det går att försvara detta. Dels är en person med vanföreställningar och hallucinationer troligen inte hundraprocentigt tillförlitlig när hen återger hur hen har blivit behandlad. Men dessutom är det också så att det är enkelt att säga att barn mår bra av att växa upp i kärleksfulla hem, men om barnet har grava psykiska störningar så kanske det inte är så enkelt… oavsett vad man gör så uppför sig barnet knepigt/aggressivt mm och av rädsla att det skadar sig själv och andra är det nog enkelt att om det man gör inte fungerar gå vidare och ta till de enda starkare metoder man känner till som hot, slag elaka ord etc.
Nu verkade det ju uppenbarligen inte ha hjälpt men jag tycker det är extremt naivt att tro att killen skulle ha blivit ”normal” om han bara fått lite mer kärlek… Med tanke på brottets beskaffenhet och killens historik är jag tveksam till att det hade hjälpt med vare sig annorlunda uppfostransstil eller mer kärlek..
Citera
2023-06-15, 20:00
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filifjonkan321
Jag har inte läst FUP men tycker inte att det går att försvara detta. Dels är en person med vanföreställningar och hallucinationer troligen inte hundraprocentigt tillförlitlig när hen återger hur hen har blivit behandlad. Men dessutom är det också så att det är enkelt att säga att barn mår bra av att växa upp i kärleksfulla hem, men om barnet har grava psykiska störningar så kanske det inte är så enkelt… oavsett vad man gör så uppför sig barnet knepigt/aggressivt mm och av rädsla att det skadar sig själv och andra är det nog enkelt att om det man gör inte fungerar gå vidare och ta till de enda starkare metoder man känner till som hot, slag elaka ord etc.
Nu verkade det ju uppenbarligen inte ha hjälpt men jag tycker det är extremt naivt att tro att killen skulle ha blivit ”normal” om han bara fått lite mer kärlek… Med tanke på brottets beskaffenhet och killens historik är jag tveksam till att det hade hjälpt med vare sig annorlunda uppfostransstil eller mer kärlek..

Givetvis hade han inte "blivit normal", men i ett perfekt hem (om det nu finns några såna) så kanske den här tragiska händelsen hade kunnat undvikas.

Men du har absolut rätt i att hans verklighetsuppfattning kanske är snedvriden, men det är också fel att säga att det inte ligger nån sanning i hans ord bara för att han är psykiskt sjuk.
Citera
2023-06-15, 20:09
Medlem
Diskmaskinsmedels avatar
"När vi kom fram till Sunderby Sjukhus så började Levi att prata mer om vad som hade hänt.
Levi berättar att det kändes om konstigt eftersom första hugget kom så lätt och att resten av
huggen kom på automatik, han berättar även att hans bror kom för att skydda mamman och
att han då högg brodern. Levi berättar att han inte ångrar det som har hänt och att "de" har
behandlat honom dåligt under en längre tid. Levi berättar att efteråt så hade hans pappa låst ut
honom från huset och att han tror att hans fötter har förfrusit.
Levi berättade att han var väldigt trött och att han inte hade sovit på över 24 timmar, Levi
berättar samtidigt att han tar mediciner för psykiska sjukdomar men att han har slutat
ta dessa eftersom de inte hjälpte honom."

Obegahlig läsning :S
Citera
2023-06-15, 21:45
Medlem
Det värsta med denna FUP är ju polisen som inte kan skilja på de och dem, mina ögon blöder.
Citera
2023-06-15, 23:08
Medlem
QueenKoralls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imzadi
Larm samtalet med Pappan. Vad tungt att läsa.

Dom blodiga bilderna .. fy fan vad hemskt.

Klarade inte av att fortsätta att läsa.

Har sökt i tråden, men hittar inte FUP. Skulle du kunna länka är du snäll
Citera
2023-06-15, 23:24
Medlem
Ser i FUP att polisen använde sig av kroppskamera. Är det något nytt? Finns filmerna någonstans för allmänheten att se på något vis?
Citera
2023-06-16, 00:08
Medlem
Skyliner.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esum
Ser i FUP att polisen använde sig av kroppskamera. Är det något nytt? Finns filmerna någonstans för allmänheten att se på något vis?
Både ja och nej, det har använts ett par år på olika ställen i Sverige men har inte blivit en rutin i hela landet förns nyss kring årsskiftet.
Nej, det finns inte för allmänheten att se.
Det används som bevismaterial för både polisens och allmänhetens trygghet.
Citera
2023-06-16, 03:02
Bannlyst
Länk till FUP / Förundersökningsprotokoll / Förundersökning :
https://gofile.io/d/ONBIQ0

Dvs om den inte postats innan (?)
Citera
2023-06-16, 20:52
Medlem
norther1s avatar
Ja... Det där SOS-samtalet är helt fruktansvärt
Citera