2023-03-05, 23:39
Avstängd
Molekyl3ns avatar
Kommer det finnas någon pension om 30-40 år?
Väger dom blöjorna på något annat sätt och får man ett glas mjölk efter dagens insektstallrik?

4 frimärken och en festis vägde dock upp de hela, hoppas på en kall capri-sun tropisk
Citera
2023-03-06, 17:31
Medlem
SilverSurfer4000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n
Kommer det finnas någon pension om 30-40 år?
Väger dom blöjorna på något annat sätt och får man ett glas mjölk efter dagens insektstallrik?

4 frimärken och en festis vägde dock upp de hela, hoppas på en kall capri-sun tropisk

Trams. Håll dig till ämnet och rör inte till det, du kan inte besvara TS fråga med tre helt andra frågor. WTF.
Citera
2023-03-06, 20:58
Medlem
ormbitens avatar
21372 kr per månad efter skatt om jag tar ut från 67.
Att det är så dåligt beror väl på att man har tagit ut låg lön men hög utdelning dom senaste 10-12 åren.
Det är drygt 18 år till 67 års dagen och frågan är vad dom pengarna är värda då. 🤔
Förmodligen bara kattskit.

Men jag bryr mig inte så mycket. Har strax över 13 miljoner i värde i depån hos Avanza och inga skulder.

Har precis sålt mitt företag och kommer nog bara att jobba svart fortsättningsvis. Man får ändå ingen stjärna i himlen för att man pröjsar in en massa skatt.

Blir väl ändå ett tredje världskrig innan dess.
Citera
2023-03-06, 21:20
Medlem
Går jag vid 68 som det står får jag 34 000 men planerar att gå vid 61, och då får jag 37500 fram till 65, men sen bara 27 000 efter det. Så kommer att gå vid 61 och ev jobba lite halvfart några år och spara undan för att kompensera för det lägre nivån senare i livet.

Å andra sidan kommer min fru att jobba nästan 10 år efter att jag går i pension, så vi klarar oss nog rätt bra ändå. Kommer i praktiken att kunna fortsätta pensionsspara när jag gått i pension (med nuvarande förutsättningar) om jag vill.

Ev jobbar jag till 63 om de gör om vårt avtal så man kan skjuta på det utan att förlora pengar på det.

Sen det privata sparandet utöver det, i dagsläget 2400 per månad i 10 år, ifrån jag börjar ta ut det, men planerar att ha minst 3-4 ggr så mycket sparat innan jag går i pension, så runt 35 ifrån 65-75, vilket är helt ok.

I praktiken blir det ju mer, min lön kommer ju inte att vara samma i 15 år till, så till viss del kompenserar det för inflationsminskningen.

Att man inte får någon pension när man blir äldre sa man för 30 år sen också, likväl fungerar pensionssystemet ganska bra.

Summa summarum så ser det helt ok ut!
Citera
2023-03-07, 11:31
Medlem
Med tanke på pensionshöjningarna som började ske för ett tag sedan räknade jag med att pengarna håller på att ta slut dvs höjd pensionsålder eller minskade pengar. Så jag har räknat med 0kr från staten och ser det mer som en bonus och kör att det ska funka med 100% privat pension.

Allt som kommer från staten blir då vid den tidpunkten en bonus.
Citera
2023-03-07, 11:42
Medlem
BorgeHs avatar
Cirka 42000 kronor per månad om jag går i pension vid 65 år.

Den betydande delen är tjänstepensionen och tidigare ett privat pensionssparande. Förr kunde man dra av det från inkomsten.

Den statliga delen är ett skämt. Du betalar full pensionsavgift på hela din inkomst men du får inte ut mer än maxbeloppet. Och det är inte mycket. Premiepensionen är löjligt liten.

Kontrollera vilka tjänstepensioner ni har, ibland betalar arbetsgivaren inte in den om de inte har kollektivavtal. Titta också vilka regler som gäller vid deltid. Ofta blir den löjligt liten då.

Ett gott råd: Jobba heltid, kontrollera att du har tjänstepension och pensionsspara själv.
Citera
2023-03-07, 12:17
Avslutad
Hoppas på 8000 före skatt men räknar inte med det.

Staten försämrar lite stegvis så det skall märkas mindre.
Vi har redan fått höjd lägsta pensionsålder, 63 år nu 2023 och det blir ett steg till snart.
Nästa steg blir nog att alla får garantipensionsnivå på statlig pension oavsett intjänat belopp.
Sedan avräkning av statlig pension om den plus tjänstepension summerar till över garantipensionsnivå.
På det kan man ta ett varv till med ytterligare höjd pensionsålder.
Citera
2023-03-07, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av golix
Med tanke på pensionshöjningarna som började ske för ett tag sedan räknade jag med att pengarna håller på att ta slut dvs höjd pensionsålder eller minskade pengar. Så jag har räknat med 0kr från staten och ser det mer som en bonus och kör att det ska funka med 100% privat pension.

Allt som kommer från staten blir då vid den tidpunkten en bonus.

Pengarna tar inte slut då det funkar så att pension betalas ut efterhand i nuvarande budget, sk pay-as-you-go. Att man höjer pensionsåldern är för att vi lever längre, och det går inte att ha hur stor del av befolkningen som helst som är pensionärer i förhållande till de som arbetar, alternativt kraftigt minskade utbetalningar.
Citera
2023-03-07, 12:32
Medlem
ponykalles avatar
Jobbat heltid sen jag va 15 (så gammal är jag) tar ut tjänstepensionen på 5 år.
Så nu har jag 22500:- efter skatt.
Om 1år så har jag bara den vanliga pensionen,,,,,11000:- efter skatt!
Citera
2023-03-07, 12:35
Medlem
buzzkillingtons avatar
Ni som alltid tjatar om att pensionspengarna kommer att vara slut när det är dags för pension, hur tror ni egentligen att pensionssystemet fungerar? Att det ligger en stor hög med pengar någonstans som man betalar pensionerna från och som en dag kommer att vara borta?
Citera
2023-03-07, 12:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av glidan10
Jag får 45800:- och ska gå vid 67….

Så du har haft typ 200 000 om året sedan du va 26
Citera
2023-03-07, 15:48
Medlem
glidan10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Så du har haft typ 200 000 om året sedan du va 26
Ja, jag har jobbat sen jag var 15… och vidareutbildat mig genom jobb…
Har i dagsläget 6,5 mille i pensionsystemet och dom bra åren framför mig…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in