2024-06-06, 10:42
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simbalainen2021
Oranga kuvertet kom…
Pensionsåldern blir 68 år enligt min årskul
Och pensionen 25000kr
Före skatt…

Nu till frågan
Vad fick ni andra?
Vad man får märker man först den dagen man får pensionen. I dagsläget är siffrorna endast en prognos (när det gäller inkomstpensionen vilket är den överlägset största delen för de flesta). Visst, har man 3 år kvar eller nåt kanske man kan vara någorlunda säker på att det stämmer men har man många år kvar är det inte säkert hur det blir. Detta är ju en av anledningarna till varför man ska göra pensionen till en obetydlig sak i livet genom att själv se till att vara ekonomiskt oberoende när man är 65-70. Jag bryr mig inte det minsta om vad jag får i pension eftersom jag har valt att ordna det så att jag klarar mig precis lika bra även om jag får 0 kronor från den. Om man å andra sidan väljer att tvingas hoppas på att man får någon (fjuttig) pension att leva på så kan man ju göra så. Jag själv tycker dock det verkar jobbigt.
Senast redigerad av Fittfitta 2024-06-06 kl. 10:45.
Citera
2024-06-06, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Pensionssystemet är inte helt lätt att förstå, men även om många kallar det för "pyramidspel" så är systemet rätt robust och bättre än i många andra länder.

Sen finns det orättvisor som nämndes ovan, att det kvittar i princip om man inte jobbar eller arbetar i låglöneyrke, man hamnar längst ner ändå

Det många missförstår är att de tror deras pensionspengar sitter på ett konto (så var det förr) men så är det inte. Den summan man jobbar ihop kommer att generera en viss nivå på utbetalning. Vad den nivån blir i dagens köpkraft är det prognosen visar. Det kommer att ändras efterhand, men ju närmare pension man kommer, desto mer exakt blir den.

Och,icke att förglömma,din framtida pension betalas till största delen av de som då arbetar.

Vill ingen arbeta eller betala skatt (även om det rent tekniskt väl är arbgiv som betalar in pensionsavgifter) som går till pension åt gamla svenskar om 20år,ja då blir det skralt i börsen.
Citera
2024-06-06, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Pensionerna för människor som inte kan arbeta borde vara så höga som de är eller högre. De som har arbetat mycket borde få mer. Rika svin klarar sig alltid. På vilket sätt är t.ex. subban som är chef för PostNord "värd" 800000 i månadslön? För att posten delas ut varannan dag och ofta inte kommer fram alls? För att de bryter mot grundlagen när de hjälper snuten bryta brevhemligheten?

Du har väl hört historien om de tio vännerna som åt middag och betalade notan såsom skatter betalas i Sverige?
Citera
2024-06-06, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Och,icke att förglömma,din framtida pension betalas till största delen av de som då arbetar.

Vill ingen arbeta eller betala skatt (även om det rent tekniskt väl är arbgiv som betalar in pensionsavgifter) som går till pension åt gamla svenskar om 20år,ja då blir det skralt i börsen.

Så är det, det var min poäng att pengarna inte ligger på hög. Men det känns inte speciellt realistiskt. Hjälper inte att ha några pengar sparat heller då det varken kommer att finnas någon mat att köpa, ingen sjukvård osv.

Samhällsekonomin har alltid byggt på att nästa generation tar över, det är ett väldigt långsökt argument att plötsligt skulle alla arbetsföra vara få för sig att antingen sluta arbeta, eller vägra betala ut några pensioner, då de då även tar bort sin egen pension.

Det är inte heller något som överhuvudtaget diskuteras i samhällsdebatten. Finns ingen som driver frågor om att pensionerna är för höga, pensionärer ska inte få en krona osv, utan snarare är den allmänna uppfattningen att pensionerna är för låga.

Jag är inte dugg orolig, men kommer likväl att spara en hel del, för att dels ha ett bra sparat kapital om det behövs, (kanske köpa nån rolig projektbil när man har tid, går ju 10 år innan frugan så nått ska man ju göra på dagarna), dels för att få lite mer pengar att röra sig eller om det faktiskt blir riktigt surt ekonomiskt i landet.

Bättre att ta kapital man inte behöver än tvärtom.
Citera
2024-06-06, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Så är det, det var min poäng att pengarna inte ligger på hög. Men det känns inte speciellt realistiskt. Hjälper inte att ha några pengar sparat heller då det varken kommer att finnas någon mat att köpa, ingen sjukvård osv.

Samhällsekonomin har alltid byggt på att nästa generation tar över, det är ett väldigt långsökt argument att plötsligt skulle alla arbetsföra vara få för sig att antingen sluta arbeta, eller vägra betala ut några pensioner, då de då även tar bort sin egen pension.

Det är inte heller något som överhuvudtaget diskuteras i samhällsdebatten. Finns ingen som driver frågor om att pensionerna är för höga, pensionärer ska inte få en krona osv, utan snarare är den allmänna uppfattningen att pensionerna är för låga.

Jag är inte dugg orolig, men kommer likväl att spara en hel del, för att dels ha ett bra sparat kapital om det behövs, (kanske köpa nån rolig projektbil när man har tid, går ju 10 år innan frugan så nått ska man ju göra på dagarna), dels för att få lite mer pengar att röra sig eller om det faktiskt blir riktigt surt ekonomiskt i landet.

Bättre att ta kapital man inte behöver än tvärtom.

Eller så arbetar de som arbetar vitt åt sig själva inte för att föda andra.
Jag har ingen aning om hur pensionssystem i Irak Afghanistan Somalia Syrien etc fungerar.

Men de som idag växer upp kan ju ha blivit helt integrerade om 25år,precis som de som idag är i 25årsåldern så jag har säkert fel i mina funderingar.

Och vi är helt överens om att det är bäst att se om sitt egna hus först.
Då spelar det mindre roll om grannen är ovillig att hjälpa till.
Den som lever får väl se hur det blir.
Citera
2024-06-06, 14:57
Medlem
20% av alla män i Sverige är döda innan pensionsåldern och 10% av kvinnorna. Hur många procent av resterande är i tillräckligt bra skick för att kunna njuta av sin pension? Väldigt få, folk knarkar mediciner i mängder, trasiga knän, höfter och ryggar långt innan pensionsåldern. Varför oroa sig för pensionen? Bättre att hitta en passion som man kan leva för resten av sitt liv. Njut av livet medan ni faktiskt lever. Otroligt många som dör direkt når de pensionerat sig också eftersom jobbet år det enda som hållt dem i liv.

Just nu är min prognos 20k före skatt på minpension.se men räknar med att pension är något man får lösa själv med annan avkastning på investeringar. Dessutom räknar jag inte med att vara vid liv vid pensionsålder, har många i min släkt som fått hjärtinfarkt hux flux i 50-60 årsåldern. Gör allt jag kan för att leva hälsosamt men dåliga gener är bara att acceptera.
Citera
2024-06-06, 17:45
Medlem
Ringhals3s avatar
18k före skatt från 65.
Tackar!
Citera
2024-06-06, 19:42
Medlem
Kör nog på till 40-45 år, då blir det ca 20-25k i månaden efter skatt, några tusenlappar till säkert när tjänstepensionen börjar trilla in och ytterligare lite till när allmänna kommer. Kommer säkert göra lite extraknäck ibland om man vill göra några dyrare inköp eller så
Citera
2024-06-06, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsgobrandon
Kör nog på till 40-45 år, då blir det ca 20-25k i månaden efter skatt, några tusenlappar till säkert när tjänstepensionen börjar trilla in och ytterligare lite till när allmänna kommer. Kommer säkert göra lite extraknäck ibland om man vill göra några dyrare inköp eller så

Så ditt mål är alltså att ha ungefär samma levnadsstandard som någon som jobbar på Donken?

Semestra på hostels, flyga Ryan Air osv.

Ja vi har ju alla olika mål och tur är väl det.
Citera
2024-06-06, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsgobrandon
Den nytillsatta chefen för Pensionsmyndigheten (hon är
inte sosse) varnar för att systemet är på väg att braka ihop.
Inom en tioårsperiod får Sverige 700000 nya pensionärer
som inte bidragit med ett nickel till kassan.
De som är födda på 70- o. 80-talet kan glömma det där med
80% av slutlönen. Har de inte ett personligt sparande får de
i bästa fall 400 sek mer än anhöriginvadrare som inte lagt
två strån i kors även om de knegat 40 år eller mer.
Citera
2024-06-06, 22:03
Medlem
Lassekkongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Den nytillsatta chefen för Pensionsmyndigheten (hon är
inte sosse) varnar för att systemet är på väg att braka ihop.
Inom en tioårsperiod får Sverige 700000 nya pensionärer
som inte bidragit med ett nickel till kassan.
De som är födda på 70- o. 80-talet kan glömma det där med
80% av slutlönen. Har de inte ett personligt sparande får de
i bästa fall 400 sek mer än anhöriginvadrare som inte lagt
två strån i kors även om de knegat 40 år eller mer.

Äre sant? Låter ju helt sjukt att dom får lika mycket som oss som jobbat och betalt skatt i 40år. Jävla pissland. Blir att lämna landet så fort som möjligt efter 55+.

Jävla tur att man har sparat 10k i månaden i 13år nu och tänker fortsätta göra det i 15år till. Min pension ligger på 14k innan skatt, blir ju fan hemlös på äldre dagar om jag inte hade haft ett sparande
Citera
2024-06-06, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassekkongo
Äre sant? Låter ju helt sjukt att dom får lika mycket som oss som jobbat och betalt skatt i 40år. Jävla pissland. Blir att lämna landet så fort som möjligt efter 55+.

Jävla tur att man har sparat 10k i månaden i 13år nu och tänker fortsätta göra det i 15år till. Min pension ligger på 14k innan skatt, blir ju fan hemlös på äldre dagar om jag inte hade haft ett sparande

Hur kan du ha så extremt låg pension om du samtidigt kan lägga undan så mycket varje månad?

Sen låter det ytterst märkligt att problemet skulle bli när dessa 700 000 invandrarna går i pension, då hela systemet är ett pay-as-you-go, så det är snarare nu det är ett problem, och inte sen. Det var just pga av den problematiken man gick ifrån ATP-systemet för 20 år sen.

Oavsett så är ju detta känt sen länge och redan tagits hänsyn till. Pensionsmyndigheten har snorkoll på hur många som går varje år, förväntad levnadsålder, inkomster osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in