Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Man kan inte diskutera hela världen i tråden, kraven har ju inte rests från våra invandrartäta områden ... ännu. Men vi fortsätter att importera stora mängder svårintegrerat folk som vi inte ens försöker integrera. De bor ofta i segregerade områden. En del tillhör beväpnade gäng som kan komma att bilda motsvarigheten till de ryska miliser vi idag ser i Donbas. Polis och brandkår attackeras redan.
En dag i framtiden kommer de att begära sharialagar, självstyre etc i sina områden.
Vi har skapat vårt Donbas.
Lite förenklat kan vi då försöka "göra som Zelensky" - kriga ned dem och tvinga på dem vårt system och kultur (vilket har misslyckats i Krim och Donbas)
eller "göra som Trump" - snacka med dem och försöka samexistera.
Men det går inte att resonera om alla hypotetiska fall i hela världen i tråden.
Jag ägnade en stor del av gårdagen åt denna tråd så idag hinner jag inte. Men min åsikt är alltså att ge Trump chansen får vi se om han kan medla i kriget som ha påstår sig kunna göra. Det blir en stor grej om han blir vald. Han har satt stor press på sig själv med detta. Muren blev mest snack. Få se vad detta blir, om han blir vald.
(Värmland är ett område som behandlas styvmoderligt i pressen. På mycket lång sikt kan liknande problem uppstå där om de vill gå till Norge. Greta hetsar just nu samer som kan komma att begära mer självstyre, kontroll av vattenkraft etc. Gretas supportrar har börjat ta upp en ILO-konvention som vill ge ursprungsbefolkningar markrättigheter. Krigshetsarna har en stor mängd etniciteter att skapa konflikter med, globalt sett. Jag har nämnt några,
tidigare i tråden.)
Det finns en överhängande risk att en megaloman som Trump hade kunnat förvärra konflikten till oanade konsekvenser.
Att han själv säger att han kan lösa den, är lika trovärdigt som när han påstod skulle avväpna Nordkorea från kärnvapen, lösa konflikten i Syrien, bygga en mur som Mexiko skulle betala för eller bli av med coronan till sommaren 2019. Vi vet vid det här laget vad Trumps ord betyder och hur mycket vi kan lita på dem.
Det mest sannolika; Trumps track record att döma; är att om han fick chansen att gå in som domare, skulle försöka få till ett medlingsförslag, och när det inte accepterades, dra sig ur och lämna Ukraina och Europa till sitt öde.
Är man en indoktrinerad Putinist tycker man naturligtvis att detta vore toppen, medan alla andra inser att det vore en geopolitisk katastrof av stora mått mätt.