2023-02-28, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gratrunkarn
hört från många som kan mordet på palme att mördare bara hade två skott
Måste vara omöjligt att veta…?
Citera
2023-02-28, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Måste vara omöjligt att veta…?

Det låter dessutom jävligt långsökt att Palmes mördare skulle ha laddat revolvern med enbart två skott. Varför skulle han ha gjort det isf?
Citera
2023-02-28, 09:47
Medlem
mvagrippas avatar
Till en början borde tittaren fråga sig varför Lars Jeppson utelämnas i dokumentären.
Citera
2023-02-28, 09:49
Medlem
Tervulls avatar
Gällande detta med rödljusen så hoppas jag att filmskaparna tagit med i beräkningen att på den tiden slog inte ljusen om från rött till gult och gult till rött. Det slog om från rött till röd/gult och då fick man inte köra, när det slog om till gult/grönt fick man köra. I programmet visas dagens rödljus som slår över från rött till gult och från gult till grönt. Vet inte om det gör någon skillnad men det blir inte autentiskt med ett sånt fel.
Citera
2023-02-28, 09:51
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Till en början borde tittaren fråga sig varför Lars Jeppson utelämnas i dokumentären.
Ja det har jag oxå reagerat på.
Citera
2023-02-28, 09:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Visst är det underligt. OP kunde lika gärna tagit en taxi hem. Sannolikheten att allt skulle klaffa för att mordet skulle kunna genomföras, om det var planerat, var ganska liten.
Enligt min teori, inte bara liten, den var i det närmaste obefintlig.
Det stärker också teorin att det handlade om att gärningsmannen stod och väntade på SC vid uppgången vid Grand men tog fel man med ryssmössa.
Resten är historia..

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.expressen.se/nyheter/nya-teorin-knarkhandlaren-malet-for-palmes-mordare/&ved=2ahUKEwjj1eKd8Lf9AhWIVPEDHd4yCSYQFnoECAkQAQ&u sg=AOvVaw0GujNWkyci32BMg4UiPRcY
Senast redigerad av flashbackstasi 2023-02-28 kl. 10:16. Anledning: länk saknas
Citera
2023-02-28, 10:12
Medlem
Attackocopters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Palme sprang runt utan livvaktsskydd så gott som dagligen. Varje dag gick han till och från jobbet utan livvakter och sedan mellan de olika husen i regeringskvarteren, också det utan livvakter. Man hade kommit överens om att han inte behövde något skydd i "triangeln" hemmet - Riksdagen - Rosenbad. Till detta kommer att hans bostad inte hade något skalskydd, ytterporten saknade t.o.m. lås. Utöver detta hade Palme aldrig livvaktsskydd när han befann sig på sommarstället på Fårö.

Vilken organisation som helst hade med andra ord kunnat mörda honom i stort sett när som helst, t.ex. så fort han kliver ut genom dörren på morgonen. Att mordet sker på ett så slumpartat ställe som Sveavägen sent en kväll efter ett improviserat biobesök tyder snarare på att mördaren inte haft särskild kännedom om OP:s vanor eller skydd, och att mordet improviseras på plats av någon eller några som råkar observera makarna Palme i anslutning till bion. Många personer observerade makarna Palme på väg till bion, att en av dem råkade vara en instabil Palmehatare med tillgång till vapen är inte så långsökt.

Man kan ju vända på det och fråga sig hur slumpartat ställe mordet egentligen begicks på..
Det låter ju tämligen konstigt att Lisbeth, som var för trött för att dricka te med sonen Mårten, väljer den längsta och minst upplysta vägen hem från biobesöket. Det logiska är ju att ta en taxi, tunnelbanan eller snedda över drottninggatan när man är trött och vill hem snabbt.

Att dessutom en slumpartad "Palmehatare" ska gissa rätt på den ologiska väg som makarna väljer och dessutom lyckas skynda i förväg utan att väcka någon uppmärksamhet tycker jag blir för orimligt.

Personligen tror jag mer på att ett "möte" har skett i nära anslutning till dekorimahörnan och att den person som OP möttes upp med var den som sköt.
Palme har en bakgrund inom underrättelsetjänsten så för honom är sena och diskreta möten troligtvis inte särskilt märkligt.
Mötesscenariot skulle även förklara varför dom valde just den vägen hem och inte ville dricka te hemma hos Mårten.
Dessutom så backas "mötesscenariot" upp av flertalet vittnesmål som var i anslutning till mordplatsen.
Nackdelen med "mötesscenariot" är att man behöver utgå från att Lisbeth 1. inte bertättat allting för polisen av någon eller flera anledningar eller 2. Blev så traumatiserad att hon helt enkelt förträngt vissa delar av händelseförloppet.

Jag tror på alternativ 1.
Citera
2023-02-28, 10:46
Medlem
Intressant dokumentär, bra grepp filmarna tar här. Jag skulle dock vilja se en dokumentär som handlar sekunderna eller minuterna INNAN skotten, hur hamnade mördaren i Dekorima hörnet? Vilket håll kom han ifrån, gensköt han makarna Palme eller hade han kommunikation med någon som meddelade deras väg? Kan de ha bestämt möte det s.k. mötesscenariot? Visste mördaren att det var Palme han sköt? Frågorna är många. Jag tror skulle man veta mer hur mördaren hamnade vid Dekorima skulle man vara mycket närmre lösningen på mordet.
Citera
2023-02-28, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
Varför var han där och köpte knark varje dag menar Du?

Han mötte upp Cedergren som var dealer under den tiden. Christer kunde stå där och vänta i flera timmar ibland bara för att vara först i kön innan de såldes slut
Citera
2023-02-28, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Om jag förstått din teori rätt så stod gärningsmannen uppe vid Dekorima och väntade på paret Palme ?

I så fall måste gärningsmannen känt till att paret Palme varit på bio på Grand.
Alternativt att han sett paret tidigare då de vandrade längs sveavägen och på något sätt "skyndat sig före" och skjutit vid mordplatsen.. är det så?

Att de skulle på bio var ju sent påkommet. Jag tror inte en sekund att det fanns personer som på ett eller annat sätt följt efter paret någon gång under kvällen. Anledningen är enkel, det fanns inget dessa kunde planera något efter. Inget officiellt möte eller dyl.

Jaja, detta var väl planerat, och som taxichauffören säger i dokumentären, att GM hade ett mål i sikte han stod där och spanade. Men kan nog tänka mig att planen egentligen var även att mörda Lisbeth så att de inte fanns några vittnen.
Citera
2023-02-28, 11:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Jaja, detta var väl planerat, och som taxichauffören säger i dokumentären, att GM hade ett mål i sikte han stod där och spanade. Men kan nog tänka mig att planen egentligen var även att mörda Lisbeth så att de inte fanns några vittnen.
Nej, min teori är att det inte fanns någon planering, utan att mördaren tog fel på person utanför biografen Grand.
Citera
2023-02-28, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Nej, min teori är att det inte fanns någon planering, utan att mördaren tog fel på person utanför biografen Grand.
I så fall, varför även försöka skjuta ihjäl Lisbeth? Tog mördaren miste på två personer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in