2023-02-25, 18:40
Medlem
kobenhavnlufthavns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du har aldrig varit i Lund heller.
du menar alltså att lund är nogozone
Citera
2023-02-25, 18:48
Medlem
Casual-Cultures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DidierDrogba02
Om nu Skåne är danskt varför måste man då visa pass vid bron? Sen är det bara till att kolla på Malmö och hur förfallen den staden är pga förd invandringspolitik av vänsterdårar i Stockholm. Vi skåningar har huvudsakligen inte röstat för detta så det är för min del glasklart vem som ska stå ansvarig för högförräderiet.

Jo det har vi visst med tanke på att Karina Stjernfeldt Jammeh.
Citera
2023-02-25, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Varför lämnar vi inte tillbaka Malmö till Danmark det skulle vara bra:

1. Det gör Öresund till ett innanhav. Borde vara mycket bra för att neutralisera Putins östersjö hamnar.
Det gör NATO starkare och vi har hamnar på båda sidor.

2. Bron blir helt dansk.

3. Det blir fri rörlighet. Det har varit trassel för de som jobbar på ena sida och bor på den andra med ökade kontroller.

4. Vi blir av med stora kostnader som vi tycks ha svårt att komma till rätta med. Jag tror danskarna kan göra ett bättre jobb och få Malmö att blomstra.

Malmö som en dansk exklav på det svenska fastlandet? Det ger en lite västberlinsk känsla tycker jag (bortsett från att gränsen inte är stängd på samma sätt då).
Men skall detta då innebära att alla som bor i Malmö får danskt medborgarskap? Skall de även få behålla sina svenska medborgarskap? Skall riksgränsen gå där Malmö kommuns gräns går i dagsläget?
Svenska lär få bli officiellt språk i Danmark tillsammans med danskan också, med 356 000 svenstalande invånare.

Och angående fri rörlighet... Ja, det blir ju enklare för de som pendlar över bron, men det blir istället krågligare för alla som pendlar mellan Malmö och Lund, Staffanstorp, Skanör-Falsterbo, Eslöv, Trelleborg, Sjöbo, Arlöv, Kävlinge m.m. Jag gissar att dessa är många fler till antalet.

På det stora hela tycker jag det låter som en dålig idé att skänka bort en svensk stad till ett grannland. Skall vi som uppföljning även skänka Göteborg till Norge och Stockholm till Finland?
Citera
2023-02-25, 19:08
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hs187
Du kallar dig Sverigevän men enligt dina inlägg du är inte det. Du är endast NATO-hund. Voff.

Se där rätt attityd när svennefjollan ska övertala finnarna till "försvarssamarbete".
Citera
2023-02-25, 19:13
Medlem
thebyebyemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kobenhavnlufthavn
du menar alltså att lund är nogozone

Norra Fäladen eller Linero eller Klostergården är inte det trevligaste på kvällar/nätter men inte en nogozone
Senast redigerad av thebyebyeman 2023-02-25 kl. 19:15.
Citera
2023-02-26, 16:52
Medlem
Dansk inkomst med skånska utgifter har nog aldrig varit mer attraktivt än idag, en normal dansk lön gör dig direkt till högavlönad i Sverige. Vad gäller danskarna så är det ingen här som talar om Malmö i något sammanhang (bortsett från när det bombas som allra mest möjligen).

När det är sagt är det många härinne som överdriver skillnaden i muslimplåga, Köpenhamn är kanske som Stockholm 2008-2010 vad gäller invandrare, dvs vanligt förekommande och irriterande, men dock inte i samma extrema grad som i Sverige post 2015.
Citera
2023-02-26, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TracyBeaker
Malmö som en dansk exklav på det svenska fastlandet? Det ger en lite västberlinsk känsla tycker jag (bortsett från att gränsen inte är stängd på samma sätt då).
Men skall detta då innebära att alla som bor i Malmö får danskt medborgarskap? Skall de även få behålla sina svenska medborgarskap? Skall riksgränsen gå där Malmö kommuns gräns går i dagsläget?
Svenska lär få bli officiellt språk i Danmark tillsammans med danskan också, med 356 000 svenstalande invånare.

Och angående fri rörlighet... Ja, det blir ju enklare för de som pendlar över bron, men det blir istället krågligare för alla som pendlar mellan Malmö och Lund, Staffanstorp, Skanör-Falsterbo, Eslöv, Trelleborg, Sjöbo, Arlöv, Kävlinge m.m. Jag gissar att dessa är många fler till antalet.

På det stora hela tycker jag det låter som en dålig idé att skänka bort en svensk stad till ett grannland. Skall vi som uppföljning även skänka Göteborg till Norge och Stockholm till Finland?
Det finns ingen anledning till att folk ska byta medborgarskap. Malmö kommungräns är ganska lagom. Den viktigaste orsaken till att lämna tillbaka Malmö är militärstrategiskt. Danmark som NATO land får inloppet till Östersjön inom sitt territorialvatten. Sverige slipper betala en massa pengar i utjämningssystem. Det är Sveriges 3:e stad och borde vara en stor netto givare. De är en del av Nordens största befolkningsområde. Men man har inte alls lyckats och skulle förmodligen klara sig bättre som dansk kranskommun till Köpenhamn. Vinst för Sverige, vinst för Danmark vinst för NATO. Kan Danmark få ordning på området så är det en stor vinst för hela Norden.
Citera
2023-02-26, 18:17
Medlem
Citat:
Det finns ingen anledning till att folk ska byta medborgarskap. Malmö kommungräns är ganska lagom. Den viktigaste orsaken till att lämna tillbaka Malmö är militärstrategiskt. Danmark som NATO land får inloppet till Östersjön inom sitt territorialvatten. Sverige slipper betala en massa pengar i utjämningssystem. Det är Sveriges 3:e stad och borde vara en stor netto givare. De är en del av Nordens största befolkningsområde. Men man har inte alls lyckats och skulle förmodligen klara sig bättre som dansk kranskommun till Köpenhamn. Vinst för Sverige, vinst för Danmark vinst för NATO. Kan Danmark få ordning på området så är det en stor vinst för hela Norden.
Innebär detta att Malmös befolkning skall leva kvar i staden, som svenska medborgare, på danskt territorium? Eller att hela befolkningen skall tvångsförflyttas till orter som fortfarande ligger i Sverige, och att Malmö skall befolkas av danskar som flyttar in?
Det sistnämnda scenariot känns ju ganska orealistiskt. Och det förstnämnda blir konstigt när en massa människors hem helt olötsligt ligger i ett land de inte är medborgare i.
Citera
2023-02-26, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TracyBeaker
Innebär detta att Malmös befolkning skall leva kvar i staden, som svenska medborgare, på danskt territorium? Eller att hela befolkningen skall tvångsförflyttas till orter som fortfarande ligger i Sverige, och att Malmö skall befolkas av danskar som flyttar in?
Det sistnämnda scenariot känns ju ganska orealistiskt. Och det förstnämnda blir konstigt när en massa människors hem helt olötsligt ligger i ett land de inte är medborgare i.
Vad är problemet, Sverige och Danmark är med i EU. Det är samma marknad. Om folk vill byta medborgarskap eller ha dubbla så får de väl fixa det. Naturligtvis behövs det hållas folkomröstningar i både Sverige och Danmark innan det kan genomföras.
Citera
2023-03-16, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Källa på det?

De bygger en likadan bro till Tyskland precis nu? Som Tyskland varit ointresserade av i 100 år, ganska ironiskt vad säger du.

Notera att jag bott i Malmö. Som alltid var fullt med danskar som älskar broen och svenska priser.

Det er en tunnel der bygges mellem Danmark og Tyskland kaldet Femern Bælt-forbindelsen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fehmarn_Bält-förbindelsen
Senast redigerad av Esrum 2023-03-16 kl. 01:28.
Citera
2023-03-16, 00:51
Medlem
Citat:
Varför lämnar vi inte tillbaka Malmö till Danmark det skulle vara bra:

1. Det gör Öresund till ett innanhav. Borde vara mycket bra för att neutralisera Putins östersjö hamnar.
Det gör NATO starkare och vi har hamnar på båda sidor.

2. Bron blir helt dansk.

3. Det blir fri rörlighet. Det har varit trassel för de som jobbar på ena sida och bor på den andra med ökade kontroller.

4. Vi blir av med stora kostnader som vi tycks ha svårt att komma till rätta med. Jag tror danskarna kan göra ett bättre jobb och få Malmö att blomstra.
Håller med jag bor i Malmö
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in