Citat:
Ursprungligen postat av
Lättöl
Varför lämnar vi inte tillbaka Malmö till Danmark det skulle vara bra:
1. Det gör Öresund till ett innanhav. Borde vara mycket bra för att neutralisera Putins östersjö hamnar.
Det gör NATO starkare och vi har hamnar på båda sidor.
2. Bron blir helt dansk.
3. Det blir fri rörlighet. Det har varit trassel för de som jobbar på ena sida och bor på den andra med ökade kontroller.
4. Vi blir av med stora kostnader som vi tycks ha svårt att komma till rätta med. Jag tror danskarna kan göra ett bättre jobb och få Malmö att blomstra.
Malmö som en dansk exklav på det svenska fastlandet? Det ger en lite västberlinsk känsla tycker jag (bortsett från att gränsen inte är stängd på samma sätt då).
Men skall detta då innebära att alla som bor i Malmö får danskt medborgarskap? Skall de även få behålla sina svenska medborgarskap? Skall riksgränsen gå där Malmö kommuns gräns går i dagsläget?
Svenska lär få bli officiellt språk i Danmark tillsammans med danskan också, med 356 000 svenstalande invånare.
Och angående fri rörlighet... Ja, det blir ju enklare för de som pendlar över bron, men det blir istället krågligare för alla som pendlar mellan Malmö och Lund, Staffanstorp, Skanör-Falsterbo, Eslöv, Trelleborg, Sjöbo, Arlöv, Kävlinge m.m. Jag gissar att dessa är många fler till antalet.
På det stora hela tycker jag det låter som en dålig idé att skänka bort en svensk stad till ett grannland. Skall vi som uppföljning även skänka Göteborg till Norge och Stockholm till Finland?