2026-08-25, 19:37
Medlem
su9741s avatar
Testade heroin IV ganska nyligen och är inget jag fastnar för. Känns som att ett tomrum är fylld men inget mer eller mindre
Citera
2026-08-25, 19:50
Medlem
Det farliga är just den där känslan och attityden. Tror inte på att någon blir beroende vid första fixen eller dosen även om vissa påstår det. Möjligen om man saknar konsekvenstänk helt och hållet och redan skiter i allt.

Men just det där ”detta är najs/fyller ett tomrum” gör att man så lätt nästa gång tackar jag eller köper lite för att ha för att slappna av och eftersom det inte är någon större grej enligt en själv så tar man regelbundet, sköter det ett tag, tills man stöter på någon motgång i livet (stor som liten) och då tar man lite oftare (kanske 3-4 gånger per vecka) och det kanske händer ett par veckor under månaden. Sedan blir man sjuk. Inte så farligt men ändå besvärligt.
Vissa går igenom det och tar sedan efter en tid igen, andra fortsätter bruka och ska gå igenom avtändningen senare. Det som händer väldigt många är dock att man en dag behöver sluta, ofta pga alla pengar man lagt på det eller för pengarna är slut.
Denna gång blir man riktigt jäkla dålig och nästan tror de ska dö, och då börjar karusellen på riktigt, oavsett om man tar sig igenom första rejäla avtändningen eller inte förutom för ett fåtal som blir avskräckta, man för de flesta är de snart där igen och detta kan pågå månader, år eller årtionden.
Citera
2026-09-04, 03:47
Medlem
YeahBuddy3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bountyhunter220
Det sägs att provar man heroin en gång så är man fast, stämmer detta verkligen?
Hur kommer det sig att man bestämmer sig för att prova en drog som sägs vara så farlig att en liten feldosering kan kosta livet. Är det så att man har börjat med opiater och sen steppat upp? Finns det fall där man exempelvis har börjat med något så enkelt som cannabis och gasat upp till heroin? Hur gammal brukar man vara i snitt när man börjar med så tunga droger? Finns det ingen konsekvens tänk innan man tar sig an en sådan djävulsk drog?

Mina tidigare erfarenheter av droger är i princip kokain (som ledde till några års missbruk) samt cannabis som jag röker än idag dock inte lika ofta som jag brukade göra. Det har väl slagit mig några gånger att kanske prova heroin men sen har jag påmint mig om helvetet jag hade med att sluta dra linor var 20:e minut i vad som känns som en evighet.

Det vore intressant att få höra lite input från folk som brukar/missbrukar heroin? Först och främst går det att bara bruka heroin som jag brukar cannabis, d.v.s 2-3 gånger i månaden.

Vid vilken ålder började ni? Hur det började? Varför det började? Har ni planer på att sluta? Går det att sluta?

Hur funktionella är ni i samhället? Kan man exempelvis ha ett heltidsjobb och hålla på med heroin?

Teorin om att vara helt hooked från första gången man testar är nog 1 på tiotusen.

Testat nästan varenda drog förutom psykedeliska droger, har en enorm respekt för dom drogern. Endast testat 2g torkat cubensis och skulle inte göra om det för ens 100k cash. Fick ingen eufori och åkte på en egodöd av den rejäla egoöd.

Tror inte alls att man kan bli 100% hooked från första ruset på en ny drog. Däremot tror jag det kan hända och händer i tex U-länder och vill bara försvinna bort i huvudet ett psr timmar från misären, dåliga förhållanden och har en låg glädje till livet och lever troligen extremt fattigt. Summa sumaro, slippa misären så ofta som möjligt.

Här i Sverige har jag säkert gått igenom ca 90% procent av alla droger.

Det enda som jag fastnade i totalt var opiater och opioider. Fick diagnosen 2st diskbråck samt en krossad kota i ryggen och var bara 19år vid tillfället. Läkarna pumpade opioider. Kom smärtan tillbaka så ökade dom dosen var uppe snabbt i maxdos på Tramadol, 400mg. När dom inte kunde höja den mer på fick jag oxynorm och contin. Även med oxycontinen så hade dom ökat upp till 40mg + 400mg Tramadol. Får ofta Svårt med sömnen om jag äter högdos opiater. Då s satte dom in 15mg Imovane och 3600mgg gabapentin. Åt över 20st tabletter dagligen som 19åring. Hade aldrig missbrukat innan så litade på doktorn att hen hade bra koll

Tror än idag att jag inte skulle få problem med opiater. Nu går jag på LARO för hjälp mot suget att köpa tex heroin eller oxy

Självklart blev jag inte fast i det vid första tabletterna men det gav mig ett 10års dagligt missbrukande tyvärr. Skulle min läkare berättat att opiater har en enormt stark beroende potential så hade jag nog tackat nej till höga doser av Tramadol och oxycontin som man behöver ta varje dag så man inte åker på en jävla resa med abstinensbesvär...

Ångrar mig grovt nu i efterhand. Går dock på bupreofrin.månadsspruta sen över ett års tid så lever äbdå ett rätt normalt liv idag. Som jag är tacksam för och slippa missbruka mer med att hitta nya langare

Tack för ordet

Edit: den enda drogrn som jag fastnade stenhårt var metamfetamin/Crystal ice. Den kranen har flyttat långt bort det senaste året och är nog tur att han stack så min tillgång försvann helt inom någon månad bara, hade lagt varenda krona till min ägo för att köpa mer och ner tills att jag hade behövt en avgiftning på närmasta sjukhus... Så är väldigt tacksam nu något år senare. Att det finns avgiftningar på dom flesta sjukhus har hjälpt mig mycket när jag var djupt nere i opiaterna. Guld värda är dom för missbrukare, enligt mig.

Edit2: har man anlag för missbrukar potential eller har missbruks problematik i familjen så fastnar man nog lättare än andra som inte har det. Min far har varit grov alkolist i över 30+ är kanske ökade mina risker att utveckla beroende. Dricker däremot inte alkohol alls sen över tio år tillbaka. Så jag och min far använder inte samma substanser och aldrig gjort. Men många hävdar att det är genetiskt. Har delade åsikter om den teorin än idag

Blev en lång text, ner om ursäkt ifall det blev lite för mycket

Må bäst alla som orkar läsa hela inlägget. Tack för mig!

[/quote]
Senast redigerad av YeahBuddy3000 2026-09-04 kl. 04:09.
Citera
2026-09-05, 00:22
Medlem
När jag testade tramadol första gången blev jag helt hooked. Var helt säker på att opioider var något jag skulle syssla med resten av livet. Förstår att det inte är så för de flesta, men för mig var det verkligen så.

Efter en våldsam, traumatisk uppväxt skänkte opioiderna mig ett lugn och en trygghet jag aldrig tidigare känt. Det kändes som helt nya känslor - som om jag upplevde dem för första gången när jag tog tramadol.
Världen fick färg, människor kändes accepterande och t.o.m. snälla.
Självhatet byttes ut mot självacceptans.
Hatet och ilskan jag kände för samhället ersattes av kärlek och tacksamhet.

Det var förstås bara en temporär ”lösning” på ett allvarligt problem. Där och då, under de tretton år jag använde, kändes det ändå värt det. Jag kände inte till någon annan lösning.

Från tramadol, till kodein, till buprenorfin, till oxykodon och metadon.
Till heroin - slutstationen.
Först nasalt, sedan intravenöst.
Nästan alltid blandat med benzo och lyrica eftersom det potentierar opioidruset. Allt jag gjorde, alla droger jag tog, syftade till att förstärka det ruset.

Jag brukade ofta tänka att J.R.R. Tolkien måste ha baserat karaktären Gollum på en heroinist. Hur mycket livet än förföll runt omkring en, vilka konsekvenser missbruket än förde med sig, kunde man alltid trösta sig med att man snart skulle få sitta ensam tillsammans med sin precious, och då skulle världen kännas snäll och sympatisk igen. Allt skulle vara förlåtet, allt vara värt det.

Tänk dig tillbaka till en nyförälskelse; de oerhört intensiva känslorna av kärlek man bara kan känna för någon under de första månaderna/året av relationen.
Jag var fast i en nyförälskelse som varade i tretton år. Min partner – opioiderna – var dock väldigt elak emellanåt. En nyförälskelse som misshandlade mig, kan jag bäst beskriva det som.

Nu går jag på Laro. Det är väl den egentliga slutstationen, när jag tänker efter (för de som har turen att överleva, åtminstone).
Traumat – hålet i min själv som jag fyllde med heroin – hanterar jag personligen bäst genom daglig meditation och att, så gott jag kan, leva efter buddhistiska principer.
Fast det är en annan historia för en annan dag och tråd.

(Om du fortfarande sitter fast i skiten och behöver någon att prata med är du varmt välkommen att PM:a mig. ❤️)
Senast redigerad av Tjenareeeee 2026-09-05 kl. 00:30.
Citera
2026-09-05, 19:40
Medlem
Intressant. Det är väldigt speciellt. Går inte att förstå opiater/heroinmissbruk alls om man inte varit i det själv enligt mig. Det får dig att ljuga, stjäla, tömma kontot och ta risker som hämta hekton jonk för ett gram eller liknande, allt för att fortsätta och skydda din drog. Jag har inte hållit på på 12 år nästan mer än några enstaka kvällar. Även det är riskabelt då det alltid är som att komma hem för första gången igen, fast det är år mellan gångerna längtar något inombords till nästa gång om man inte stänger den dörren. Första gångerna var "inget speciellt", men det måste det varit undermedvetet då det fortsatte långsamt tills man en dag vaknar och känner sig så trött och inte riktigt klarar dagens uppgifter som promenad till jobbet etc. Sedan tar man och röker lite folie och fattar att det var medicinen och du blir pigg, glad och intresserad av allt igen. Det tog år för mig att sluta, ingen sub eller annat hjälpte, var tvungen att bo på behandling 6 månader och sedan var jag magiskt ur det. Men hade varit enkelt att fastna igen, hade tagit en 5a i en vecka sedan hade allt känts annorlunda igen. Bespara er och börja inte med opiater sa dom.. Jag säger detsamma till alla.. men har man blivit intresserad och vill så hjälper inte något som någon säger...
Citera
2026-09-05, 22:04
Medlem
dirtysouths avatar
Ser att många redan svarat men för att ge dig min erfarenhet också så nej man blir absolut inte fast första gången, heroin måste vara en av de tråkigaste drogerna jag provat, kanske lite pga det som många fastnar... jag känner att jag får en bubbla runt mig som skyddar mot allt farligt där ute i världen

Kände absolut inget sug att vila prova det igen, kommer ihåg första gången på amfetamin dock oj oj oj, då förvandlades jag bokstavligen till Superman

Tog väl heroin kanske 10 gånger till efter att jag provat, som sagt mest tråkigt och oftast tog jag det efter en helgs tjackrace för att lugna ner mig tillsammans med lite benso

Och nej det var inget "steppa upp" hade dock använt morfin,tramadol och metadon många gånger tidigare

Citat:
Ursprungligen postat av Bountyhunter220
Det sägs att provar man heroin en gång så är man fast, stämmer detta verkligen?
Hur kommer det sig att man bestämmer sig för att prova en drog som sägs vara så farlig att en liten feldosering kan kosta livet. Är det så att man har börjat med opiater och sen steppat upp? Finns det fall där man exempelvis har börjat med något så enkelt som cannabis och gasat upp till heroin? Hur gammal brukar man vara i snitt när man börjar med så tunga droger? Finns det ingen konsekvens tänk innan man tar sig an en sådan djävulsk drog?

Mina tidigare erfarenheter av droger är i princip kokain (som ledde till några års missbruk) samt cannabis som jag röker än idag dock inte lika ofta som jag brukade göra. Det har väl slagit mig några gånger att kanske prova heroin men sen har jag påmint mig om helvetet jag hade med att sluta dra linor var 20:e minut i vad som känns som en evighet.

Det vore intressant att få höra lite input från folk som brukar/missbrukar heroin? Först och främst går det att bara bruka heroin som jag brukar cannabis, d.v.s 2-3 gånger i månaden.

Vid vilken ålder började ni? Hur det började? Varför det började? Har ni planer på att sluta? Går det att sluta?

Hur funktionella är ni i samhället? Kan man exempelvis ha ett heltidsjobb och hålla på med heroin?
Citera
2026-09-05, 22:09
Medlem
dirtysouths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av su9741
Testade heroin IV ganska nyligen och är inget jag fastnar för. Känns som att ett tomrum är fylld men inget mer eller mindre

Min bästa vän (RIP) tog sig en panna heroin för första gången efter ett one-night-stand med en tjockis... det var det enda han kunde komma på för at bota ångesten av att ha satt på en sån flodhäst heheh
Citera
2026-09-21, 08:46
Medlem
Jag måste vara ärlig och säga att jag blev hooked efter första gången jag testade heroin. Den gången blandade jag med alkohol, benz och tjack så har en 3 dagar minneslucka bara men direkt när jag hade vaknat upp på BAS efter detta så satte min hjärna igång och ALLT jag tänkte på 24/7 var heroin, heroin och HEROIIIIN! Tills jag tillslut åkte och fixade 1 gram heroin, 1 gram kokain och 90 blå och allt slutade i en överdos med hjärtstillestånd.. Efter detta så har jag gått på oxynorm så det har stillat mitt sug på heroin men är rädd när dagen kommer då jag måste sluta med oxynorm.
Citera
2026-09-23, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dirtysouth
Ser att många redan svarat men för att ge dig min erfarenhet också så nej man blir absolut inte fast första gången, heroin måste vara en av de tråkigaste drogerna jag provat, kanske lite pga det som många fastnar... jag känner att jag får en bubbla runt mig som skyddar mot allt farligt där ute i världen

Kände absolut inget sug att vila prova det igen, kommer ihåg första gången på amfetamin dock oj oj oj, då förvandlades jag bokstavligen till Superman

Det är det som är så lömskt; man vet helt enkelt inte om man är den som kommer bli psykiskt hooked efter första gången. Jag blev det (på opioider) efter första gången. Amfetamin, däremot, har jag aldrig riktigt gillat. Använde det i princip bara när det behövdes.

Olika droger påverkar folk olika, m.a.o. ju fler man testar ju större är risken att man hittar ”sin drog”.
Citera
2026-09-24, 09:25
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenareeeee
Det är det som är så lömskt; man vet helt enkelt inte om man är den som kommer bli psykiskt hooked efter första gången. Jag blev det (på opioider) efter första gången. Amfetamin, däremot, har jag aldrig riktigt gillat. Använde det i princip bara när det behövdes.

Olika droger påverkar folk olika, m.a.o. ju fler man testar ju större är risken att man hittar ”sin drog”.
Samma.
Jag hade en perfekt idyllisk uppväxt, missbruk eller ens bråk fanns inte i släkten alls. Som äldre tonåring helgknarkade jag å kompisar allt. Mdma, lsd, svampar, hasch, amfetamin, somadril, rohypnol m.m.

Inget problem alls tills jag testade röka brunt heroin på folie första gången, och satan jag var hooked direkt. Det var så underbart att jag aldrig mer köpte andra droger förutom brass. Varje helg vigdes åt heroin och ganska snart behövdes en morgonfix på måndagen för att orka jobba och vips var duktiga jag en jonkare....
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in