2026-08-07, 09:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad hände med Lincolns revolvrar?

Citat:
Ursprungligen postat av valsmoms
Ett genomgående karaktärsdrag hos denna sortens tjuvar är att de hyser noll respekt för det gods de stjäl och de museer de plundrar. Det är bara att se inbrottet på Louvren nyligen: inom loppet av 12 timmar var förmodligen alla ovärderliga klenoder nedsmälta.

Skulle inte förvåna mig om det var samma sak här, att de tog isär revolvrarna för att komma åt ädelmetallerna som de sedan smälte ner till oigenkännligt skick, varefter de gjorde sig av med 'bråtet'. Blott en bråkdel av pistolernas sanna värda, men det spelade ingen roll för tjuvarna.

Att en amerikansk samlare skulle ha dem på hemlig ort är förstås mycket mer önskvärt.

Kan mycket väl ha gått till på det sättet.

Fast jag undrar över om inte dessa revolvrar ändå i slutändan kom att hamna hos en amerikansk samlare. Revolvrarna är som vi alla vet betydligt mer värda i ursprungligt skick.
Citera
2026-08-07, 10:17
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Kan mycket väl ha gått till på det sättet.

Fast jag undrar över om inte dessa revolvrar ändå i slutändan kom att hamna hos en amerikansk samlare. Revolvrarna är som vi alla vet betydligt mer värda i ursprungligt skick.
Just i det här fallet så är troligtvis ett beställningsdåd. Revolvrarna är helt klart värda mer i ursprungligt skick. Annat är det med andra stölder som skett i kyrkor och liknande, där är det metallerna som har värdet för tjuven och smälts ner och säljs.
Citera
2026-08-07, 11:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det ursprungliga skickat.

Citat:
Ursprungligen postat av MobbadeJessica
Just i det här fallet så är troligtvis ett beställningsdåd. Revolvrarna är helt klart värda mer i ursprungligt skick. Annat är det med andra stölder som skett i kyrkor och liknande, där är det metallerna som har värdet för tjuven och smälts ner och säljs.

Precis vad jag också har trott och gör så fortfarande.

Det är i det ursprungliga skicket som dessa revolvrar är värda en förmögenhet. Undrar hur mycket tjuven/ev. försäljaren kan ha erhållit 1967-68?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in