Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-02-16, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av layvare
Temperatur, vind, regn, åska, sol, snö, moln, dimma osv osv

Om jag vill kunna kontrollera allt detta hur ska jag gå till väga?

Kan man tex använda sig av elon musks tusentals sateliter?

Vad tror ni?

Varför skulle inte människan kunna åstadkomma detta med tanke på allt annat som uppfunnits?

Vilka kommer lyckas med detta och när?
Villa kommer att finansiera forskningen?
Om du menar geoingeneering så är ju Kina iaf bra på detta, lyckades fixa solsken i Peking under OS tex.
Och sen förekom ju rykten om att Sovjet lyckades 'styra vindarna' bort från landet under Tjernobylolyckan?
Är väldigt okunnig (och noijig) i ämnet och skulle också vilja veta mer om detta.
Kartlägger Kina nu hur vindarna beter sig runt Nordamerika tex?
Citera
2023-03-12, 18:21
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av layvare
Temperatur, vind, regn, åska, sol, snö, moln, dimma osv osv

Om jag vill kunna kontrollera allt detta hur ska jag gå till väga?

Kan man tex använda sig av elon musks tusentals sateliter?

Vad tror ni?

Varför skulle inte människan kunna åstadkomma detta med tanke på allt annat som uppfunnits?

Vilka kommer lyckas med detta och när?
Villa kommer att finansiera forskningen?

Rainmaking och Cloud seeding var stort på 1800-talet.

https://daily.jstor.org/charles-hatfield-rainmaker/

https://edunorth.wordpress.com/rainmakers/

https://en.wikipedia.org/wiki/Cloud_seeding

Under Vietnamkriget använde man förstärkta monsunregn som vapen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Popeye
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2023-03-12 kl. 18:26.
Citera
2025-11-22, 09:47
Medlem
Yolandees avatar
Man skjuter upp mikrovågor i stratosfären som värms upp från HAARP antennerna i Tromsø och Kiruna och andra delar av världen på ett sätt som styr var det blir lågtryck och högtryck. Plan sprayar partiklar från flygplan. ”Cloud seeding”. Hela systemet är ihopkopplat med superdatorer. Tesla skapade en jordbävningsmaskin som säkert blivit betydligt effektivare sedan hans tid. Den skickar låga frekvenser.
Citera
2025-11-22, 10:11
Medlem
De senaste åren så har det svängt så här som idag, dvs från -12 på natten till plusgrader och regn på förmiddagen. Och vid ett handfull tillfällen så har temperaturväxlingarna upprepats i flera dagar på raken. Kanske inte alltid med regn och nederbörd, men temperaturskiften på 15-20 grader på bara några timmar.
Skulle säga att det började för max fem år sedan, men jag är så gammal så jag håller inte räkningen så bra.

Är det någon mer än jag som lagt märke till detta, och tycker det är märkligt?

Köper inte riktigt förklaringen att det skulle vara "extremväder" orsakat av "klimatförändringarna", för de här abnorma temperaturskiftningarna har inte skett i samband med stora oväder och liknande.
Citera
2025-11-23, 10:41
Medlem
Soviet stoppade radioaktiva chernobyl moln från att nå moskva
Genom att få det att regna, flygplanen släppte ut nåt
Citera
2025-11-23, 11:02
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
De senaste åren så har det svängt så här som idag, dvs från -12 på natten till plusgrader och regn på förmiddagen. Och vid ett handfull tillfällen så har temperaturväxlingarna upprepats i flera dagar på raken. Kanske inte alltid med regn och nederbörd, men temperaturskiften på 15-20 grader på bara några timmar.
Skulle säga att det började för max fem år sedan, men jag är så gammal så jag håller inte räkningen så bra.

Är det någon mer än jag som lagt märke till detta, och tycker det är märkligt?

Köper inte riktigt förklaringen att det skulle vara "extremväder" orsakat av "klimatförändringarna", för de här abnorma temperaturskiftningarna har inte skett i samband med stora oväder och liknande.

Ökad solinstrålning från renare luft har en mycket stor effekt på hela årets medeltemperatur, var ute nyss i mulet Novemberväder och ändå uppmätte jag 4500 lux, sommartid brukar molnigt väder ge 2000-7500 lux så att vi fortfarande har såpass ljust dagtid såhär års är ett tecken på renare luft.

Det förklarar dock inte de oehört snabba temperaturförändringarna som annars ändå är standard för våran latitud, min latitud på 59N är på gränsen mellan var nordvindar dominerar vintertid och där västvindar brukar mötas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in