Citat:
Ursprungligen postat av
BavarianBeetle
Jag förstår din poäng, men universum är ju också ett ungt koncept. Hur länge har gemene man ens känt till att det finns andra planeter än jorden? Det faller sig naturligt att vi inte funderade på utomjordiskt liv och att vi i stället gav stjärnbilder, solen och månen mytologiska associationer.
Sant. De första som började bekräfta att jorden var rund, inte platt, på 1400-talet, var nära att förlora huvet pga hädelsen.
Men såvitt jag förstått, så har ingenting "ovanför himlen" varit en del av 'vanliga människor's tankesfär, förrän runt sekelskiftet 1900, I västvärlden iaf (därför en komet kom ovanligt nära, och tidningar brassade på med 'jordens undergång'-drev).
Gud, eller andra energier sades leva "i himmelen" eller "på himlavalvet". Månen och stjärnorna bara 'fanns däruppe', och de flesta planeter är ju upptäckta dom sista 150 åren. Pluto upptäcktes ca 1930 har jag för mig.
Så det här med att levande ting, som kunde finnas utanför det vi upplevde som mänsklig sfär, och dessutom levande ting som inte var 'gudar' eller 'väsen', utan istället kunde vara likvärdiga oss i att dom bara vill tillförskanska sig levnadsvillkor ... det verkar vara en extremt ung tanke, som tog superfart i slutet av 1940-talet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dansksisu
Herregud, vadå "inlärt" ? Är det flygande saker man inte fattar vad det är i luften så är det flygande saker man inte fattar vad det är, det är inte "inlärt".

Om du tror U.F.O. denoterar
e-n-b-a-r-t upplevelsen av något i luften som man inte är säker på vad det är, och absolut ingenting annat ... då säger jag att du utelämnar
extremt mycket, av vad begreppet "UFO" gör med det mänskliga sinnet och upplevelsen.