Citat:
Ursprungligen postat av
yinyang915
Angående det här med vilka vi minns. Den första gäddan jag exponerades ordentligt för, förutom min bekante, var #647. Riktigt vidrig. Undrar ibland hur hans liv ser ut idag, har han fortfarande några kunder till sin gitarrverkstad? Vet hans grannar om att de bor granne med en pedofil? Vad har han fått för konsekvenser?
För dom flesta gäddor borde det vara den egna hjärnan som blir straffet, alltså ett mentalt fängelse. Vi i samhället minns inte 748 pers (det är helt omöjligt, finns forskning i sådant, vittneskonfrontationer osv). Speciellt om dom ändrar utseende minsta lilla så är det kört (det är ett faktum faktiskt), det handlar om några få dagar så är vårat minne värdelöst.
Men - dom minns ju sig själva däremot, därav mentalt fängelse. Men det förutsätter att dom är medvetna om sig själva också, anser dom sig inte ens gjort något fel så blir det ju inte så.
Exempel på vad jag menar: En gädda är gravt nojig över bli igenkänd osv, trots ändrad look, och i verkligheten är det inte en jäkel som tänker på han. Han går och handlar säger vi. Även om jag är där och handlar också skulle jag inte ha en aning om att jag ens sett honom. Medan han har ångest varje minut (typ i onödan).
Det är väl ett brutalt straff kan jag tänka mig. Men som sagt, är dom likgiltiga, som han där i Norrköping som var ute på promenad och identisk med publiceringen, då funkar det ju inte så.