Citat:
Ursprungligen postat av
Motvillig1.2
Om det skulle vara så är det väl inte mycket mer än högre IQ och mer erfarenhet av att hålla masken i fulspelsituationer (som t ex förhandlingar) som kan spela in. Svårt att veta om det stämmer dock. Visserligen finns det nu så många gäddor att man faktiskt kan dra slutsatser men att gå igenom allt vore lite jobbigt.
Själv har jag svårt att föreställa mig hur man skulle reagera. Jag befinner mig på övre halvan både vad gäller IQ och position men kan mycket väl tänka mig att hjärnan skulle gå i baklås. Rent intellektuellt fattar man ju att det enda raka är att gå därifrån tyst och omedelbart. Men i stunden, med det stresspåslag det måste innebära? Fan vet.
Gäddorna är överhuvudtaget svåra att förstå vid det här laget. Kan det verkligen finnas någon som inte hört talas om Dumpen? Den som håller på med gäddande borde ju vara extra medvetna om det, kan man tycka. Och ändå ramlar ett par nya i veckan in. Alla följer precis samma mönster dessutom. Chat, mötesbokning på allmän plats och sen konfrontation. Hur fan kan någon med IQ över Forrest Gump falla i den fällan? (Även om det förstås är utmärkt att de går på det).
Det var ju någon Gädda, skåning tror jag, för något år sedan som svarade ärligt när Sara ställde frågan hur fan de tänkte: ”Ja, man tänker väl med kuken” blev svaret.
Det måste vara någon mekanism som ”stänger av” hjärnan hos dessa, så snart en potentiell möjlighet för minderårssex uppenbarar sig. Det är den enda förklaringen jag kan komma på.
Det hade varit intressant att få det ”svart på vitt” från en psykolog, varför fullvuxna och livserfarna män, från koja till slott, gång efter annan fastnar i Dumpens nät.