Citat:
Ursprungligen postat av
rattaasikterna
hmm...då kan man undra varför det ska jagas sexköpare hela tiden, om inte säljarna själva vill det. Någon fördel med det hela? Några som Simon har räddat ur prostitutionen? Svårt och rädda någon som inte vill bli räddad. Tänk om någon räddade mig från mitt jobb, fast jag vill jobba där. Skulle kännas lite olustigt. Sen burar de in mina kunder som betalar mitt uppehälle. Om de brottsutsatta inte tycker det ska vara ett brott är det ju lite märkligt att det är det. Andra brott behöver man väl dessutom anmäla. Det behövs inte här?
Skillnad såklart med trafficking, när de är tvingade av annan part. Men då är det väl sånt man borde jobba med och stoppa.
Varför blir det inte något upprop om det är många sexsäljare som tänker som dig? Det kan man ju ta som att det egentligen är bra med sexköpslagen.
Detta är ju lite OT men jag väver in mina åsikter om industrin och om hur jag ser på mina klienter;
Det har varit en hel del demonstrationer faktiskt men media vill inte belysa dom pga det förstör imagen av att sexarbete aldrig utförs frivilligt. Vilket är det som Nordiska modellen bygger på. Detta är beslutsfattares åsikter inte fakta, Nordiska modellen är en moral lag, inget annat.
Jag vill inte heller att mina kunder blir tagna av polisen av samma anledning som Majapäronpaj nämnde och för att jag tycker att lagen generellt är förkastlig!
Jag har valt att sexarbeta, men det gör mina klienter till brottslingar, det föder inget trevligt arbetsklimat direkt, det blir direkt farligt för mig.
Jag tycker att det är fel främst på grund av att jag själv blir omyndigförklarad när jag inte kan ge mitt samtycke till vem jag vill, och när jag vill det så fort betalning tillkommer. Jag vill ha ägande och bestämmanderätt över min egen kropp men det har jag inte när det är den Nordiska modellen som styr, då är det staten som äger rätten att bestämma över min kropp.
Alla jag har träffat i sexarbete har jag handplockat och valt ut för att träffa, då jag bara träffar de som jag tror är säkra och trygga för mig att vara ensam med i en sexuell situation.
Jag tycker inte heller illa om mina klienter utan anser att de har sina anledningar till att det tycker att det är värt för dom att bedra sin partner tex. Jag vill inte döma någon som är i en situation som jag inte har hela bilden av. Jag själv ser en stor nyanserad skillnad i att ha sex med någon som man älskar och med någon som bara är sexig och tillgänglig. Jag räknar med att klienter ser/känner skillnad i det med.
Återkommande klienter är ju jätte kul/smidigt/tryggt/enkelt osv men det är absolut inte främsta anledningen för mig att sky polisen å de grövsta i sexarbetesammanhang. Det finns fler nya klienter där ute än vad jag hinner med. Utan lagen och stigmat är det som är mest problematiskt. Jag är inget offer.
Det stora problemet med lagen är att ALLA behandlas som trafickingoffer och omyndiga. Det är fel! Jag själv är en svensk vuxen kvinna och tål inte att bli behandlad som ett dumt våp som ska skyddas av pappa staten. Det är äckligt! Vart är jämställdheten i att ta kvinnor, gay, transpersoner och queera deras rättigheter ifrån dom?
Trafficking är inte sexarbetare. Trafficking är obeskrivligt fruktansvärt och de som handlar med människor borde dömas grymt hårt. Nordiska modellen skyddar inte mot trafficking. Nordiska modellen gör det väldigt farligt för sexarbetare att arbeta tryggt och tillsammans.
Sexarbete borde avkriminaliseras och en hård lag mot trafficking borde upprättas.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hardtmuth
Alltså,
Varför skulle vi göra uppror mot polisen i försvar för torskar, tänker du?
Ja, vi förlorar inkomst om våra kunder åker fast, därför vinner vi inget på att t ex samarbeta med polisen.
Men det är ju inte som om de är våra skyddslingar som vi känner speciellt mycket empati för.
Skulle jag ställa mig upp och demonstrera för mina snälla torskars rättigheter, så skulle jag lika mycket försvara dem som slår mig, spottar på mig, går över mina gränser och är allmänt skitsviniga.
Det är inte kunderna vi skulle försvara i en demonstration utan våran rätt till bättre arbetsvillkor.
Det är jätte ledsamt att höra att du har haft kunder som slagit, spottat på och gått över dina gränser! Jag tror att risken för att det skulle hända igen hade minskat markant ifall du jobbade på en proffesionell bordell där du hade kollegor och struktur i form av att bara anständiga män kommer in, en kollega som vet vem du träffar och hur länge ni ska ses och där du kan ringa efter säkerhetspersonal ifall du känner dig minsta trängd under träffen.
Dessa förutsättningar är omöjliga att erbjuda när lagen är som den är. Jag hade gärna jobbat på en bordell i Stockholm som var supertrygg för både sexarbetarna och för kunderna, driven av någon som har känsla för service i båda riktningar.
Av den anledningen demonstrerar jag gärna!