Ett par titlar från Bokus bokrea som inte är helt dynga:
Etikprofessorn - Torbjörn Tännsjö Albert Speer och sanningen - Gitta Sereny Skallmätaren : Gustaf Retzius - hyllad och hatad - Nils Uddenberg Valda dikter - Rainer Maria Rilke (Ellerströms förlag) En svart mans anteckningar - James Baldwin
Albert Speer och sanningen, står oläst i min bokhylla sedan en tio år. Inte en susning om varför jag köpte den ens.
En gång om året söker jag alltid upp årets bokreatråd för att kolla igenom dina listor, som för min del har bidragit till underbara läsupplevelser genom åren.
Hur menar du? Är dom andra förlagen förhindrade att ge ut klassiker på grund av Modernista?
Eller menar du Adlibris och Bokus nobbar klassiker som reas, men inte är utgivna av Modernista?
Kan verkligen instämma vad gäller Vila Matas Paris-bok. Läste den engelska utgåvan "Never Any End to Paris" när jag besöke Paris senast. (Alltför länge sedan). Den gav mig en sällsam kick. Det kändes som en färd genom ytterligare en dimension av den eviga staden. En jakt på Hemingway genom 70-talets litterära, excentriska Paris.
Fantastiskt att det lilla förlaget Tranan har satsat på att ge ut Vila-Matas på svenska. En kulturgärning.