Citat:
Ursprungligen postat av
Najlifer
Vad jag kan se har Sohaib varit skriven på samma adress sedan födseln och bör därmed vara född i Skogås.
Ett riktigt påpekande från signaturen
Najlifer. Som födelsehemort räknas den ort där modern är folkbokförd vid tidpunkten för barnets födelse. Och när gossen Sohaib föddes var hans mor Loubna Drioua bosatt i
Skogås, enligt
Mr Koll allt sedan 15 januari 2001. Med detta som utgångspunkt är det inte fel att hävda att sonen är född i Skogås.
Dock, i svensk folkbokföring har man fram till 2016 administrativt angett moderns hemförsamling, inte hemby eller postort, som barnets födelsehemort. Från 1 januari 2016 upphörde bruket av församling som en indelning vid rapportering av befolkningsinformation. Barn födda från och med den dagen får, i stället för församling, det distrikt där modern är bosatt som sin födelsehemort.
Det barn som idag blir fött av moder bosatt på Sohaibs hemadress Storvretsvägen 92 i Skogås, det barnet får
Trångsunds distrikt som födelsehemort. Men Sohaib, som föddes 2005, fick församlingen som födelsehemort, den församling som då hette Trångsunds församling. Från januari 2012 bär samma församling namnet
Trångsund-Skogås församling.
Det var olämpligt av mig att skriva Trångsund som Sohaibs födelseort. Namnet
Trångsund är i första hand namnet på en ort, medan församlingen hette Trångsunds församling, den församling som rymde både Skogås och Trångsund som orter.
Som födelseort borde jag ha skrivit Trångsunds församling, församlingens namn fram till 2012.
Sveriges distrikt
Wikipedia