2023-01-30, 12:57
Medlem
SwedenIsSafes avatar
Inte ett jävla skit gör samhället i de områdena. Sitter det inte en massa snusktanter, klaner och gängkriminella inom kommunerna där och styr dessa områden?

Citat:
Ursprungligen postat av Gesaffelstein
Eller så legaliserar man skiten, för du tror väl inte det är gratis att ha folk i fängelse?

Ingen skillnad märktes i längden på våldsutövandet där man legaliserat knark. Inte otänkbart att det till och med ökar pga att folk hellre ägnar sig åt rån istället om knarkpengar inte ger något.

Det stora problemet är nog också att invandrare och sånt gör det för själva brottets skull. De uttrycker ett starkt behov och driv åt att ägna sig åt den här typen av beteenden redan från ung ålder.
Citera
2023-01-30, 13:04
Bannlyst
Citat:
Eller så legaliserar man skiten, för du tror väl inte det är gratis att ha folk i fängelse?

Eller så löser man problemet från roten - man skickar hem över 2 miljoner medeltida klanmän som inte har något här att göra.
Citera
2023-01-30, 13:28
Medlem
Zvazis avatar
Ingen bryr sig om när 16-åringar blir skjutits till döds men så fort när 15-åringar skjutits till döds, alla reagerar på sociala medier. Vad är skillnaden mellan 15 och 16?

När man är en 15-åring då vet man vad som är rätt och fel. Killen var en springpojke, en kriminell. Han var en ingen ängel. Ger man sig in i leken då får man leken tåla. Han ville vara gangster och han slutade som en gangster.
Senast redigerad av Zvazi 2023-01-30 kl. 13:34.
Citera
2023-01-30, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Jag har ALLTID varit emot tanken på att sätta minderåriga i fängelse under hela mitt liv. Det är jag fortfarande. Men sådana här fall gör ändå att jag börjar undra om vi inte ska börja jobba med elektroniska fotbojor mer. De här kriminella ungdomarna/unga männen som begår dessa våldsdåd skulle behöva i någon form övervakas. Jag tror det tyvärr är enda sättet att minska ner brottslighetsfrekvensen. Det förhindrar inte brott, men om någon vet om att denne på en gång kan kopplas till en gärningsplats via den elektroniska fotbojan så kommer förmodligen vissa brott att minska ner. Och det vore en stor vinst för samhället. Att den här unga pojken nu avlidit må ha möjligen anledningar, men det är ändå en tragedi och misslyckande för samhället. Vi behöver hitta lösningar som fungerar på dessa problem med individer som rör sig i vissa kretsar och som också till synes ofta är på platser där det händer något. Hade vi gjort det för 10 år sedan kanske den här grabben hade levt idag. Må han vila i frid.

Instämmer egentligen i det fetade, men när 15-åringar härjar som förhärdade kriminella och begår "vuxenbrott" behöver samhället också skyddas från dem som om de vore vuxna. Det innebär att de behöver spärras in, jag ser iaf ingen annan kortsiktig lösning. Sen kanske 15-åringen inte är hjälpt av det, men det är lite skitsamma i mitt tycke.
Citera
2023-01-30, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja håller med. Det är sorgligt att man blir avtrubbad och mindre känslig trots att det är ett barn som skjutits ihjäl den här gången. Men det har helt enkelt varit så många skjutningar så man vet snart inte var det sköts och small senast eller vem som dog var. Och inga mördare fälls i domstol…..

En 15-åring är ett barn och har därmed en målsman. Var är killens föräldrar?
Folk visste att grabben umgicks med fel personer, han var välkänd hos polisen, tom identifierades som mordoffer av en polis. Obekräftade rykten nämner att han pysslade med narkotikalangning och var inblandad i sprängdåd.

Han hade dock bara hunnit vistas i Sverige i omkring 3 1/2 år, men på den tiden ändå hamnat så snett. Vad visste / gjorde hans föräldrar för att få grabbens ur detta?

Ett sådant 15-årigt barn ska naturligtvis inte springa fritt och umgås med 8-10 år äldre kriminella och pyssla med sånt - föräldrarna måste ju kolla upp en sådan grabb..

Om de kan. Dvs om de kan kommunicera på svenska med myndigheter, polisen mm och inte har för många andra barn att uppfostra, som också behöver uppmärksamhet. Sätter man för många barn till världen kan det vara svårt att hålla koll på och rätt vägleda varje barn.

Det bästa jag läst på länge. Föräldrarna har abdikerat från föräldraskapet och ansvaret som följer med att ha barn. Många siktar på kvantitet varvid kvaliteten på hela föräldrar-barn relationen blir väldigt låg
Citera
2023-01-30, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Satt skytten mitt emot… men offret blev ju skjuten i bakhuvudet?

Det är ännu inte fakta att offret skjutits i bakhuvudet. Han kan lika gärna vara skjuten framifrån. Då kan man undra var en kula med klen kaliber behöver träffa för att orsaka offrets död. Det scenariot ger en riktigt iskall skytt.
Citera
2023-01-30, 14:08
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:

Ha!
” Det finns en direkt koppling mellan de ökade antalet bedrägeriet mot äldre och de kriminella nätverk som ligger bakom sprängningarna och skjutningarna.
Den slutsatsen kan man dra på polisens nationella bedrägericentrum där Lotta Mauritzon är brottsförebyggare.
”Vi ser ju att vi har direkta kopplingar till de misstänkta för till exempel skjutningar i de här nätverken” säger Lotta Mauritzon.”
https://sverigesradio.se/artikel/kriminella-natverk-ligger-bakom-bedragerier-mot-aldre
Citera
2023-01-30, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dansflugan
Då får man sluta klä sig som en kriminell.

Jo, men inte bara det.. Är man en cool gängkriminell ska man också vicka redigt med axlarna när man går och gärna vara bra på diverse tecken med fingrarna. För detta gör de riktigt ”tunga” grabbarna!!
Citera
2023-01-30, 14:26
Medlem
Mindbusinesss avatar
Vet vi om BO är ensamkommande samt om hans föräldrar finns i Sverige?
Citera
2023-01-30, 15:52
Medlem
Är det någon som vet vem som är gripen för mordet?
Citera
2023-01-30, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Vet vi om BO är ensamkommande samt om hans föräldrar finns i Sverige?

BO kom med sin familj från Afghanistan 2019.
Citera
2023-01-30, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanGoogle
Verkar ha varit en fin kille. Ska ofta ha hjälpt sin mamma och kompisarna gillade ibland hans humor. Om man får tro nätet. Förmodligen kan mordet helt hänföras till bristande integration i kombination med få fritidsgårdar. Och en smula fattigdom. Inget kulturellt alltså.

https://www.synonymer.se/sv-syn/naiv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in