2023-01-30, 16:03
Medlem
Kadyrovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Ja, gillar hans improvisationer. Bästa scenen i Svulla grisar vidare är när han går in på systembolaget.

"Oj, där är han. Jaha då blir det bråk"
Citera
2023-02-11, 06:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Saengstolpe
Sett till de riktigt gamla så är ju Johnny Bode en underhållare av rang, kanske inte komiker, men han var ju en kul kille. Riktigt extrem då och hade aldrig, verkligen aldrig, kunnat göra samma sak idag utan att bli tvär-canceled. Kalle Sändare är ju också extremt kul. Det han gjorde hade aldrig kunnat göras idag, som att ringa hem till en familj vars hund sprungit bort och sen hänvisat att han sett den längre och längre bort i Sverige tills hoppet att det är just deras hund är helt borta.

Kul tråd!

Johnny Bode väl mest ihåg kommen för bordellsmammas visor. Jag tycker nog Nils Poppe var en strålande komkier, lite Charlie Charplin inspirande. Annars tillhör jag generationern som är präglad av Magnus & Brasse, Albert & Herbert och kanske inte så mycket av Hasse & Tage, även jag uppskatta dem idag.

Albert & Herbet hade en adventskalander på 80 talet. Men den tidens media utbud så vara rena högvaluta.

Magnus & Brasse, en av mina första LP skivor var Varning för Barn ( Tro nog Morsan förstod att de var vuxen innehålle på skivan, trodde det skulle vara Magnus ,Brasse och Eva mys ifrån 5 myror är fler än fyra elefanter ) , så var det skämt om akohol och svordomvisan. ( Idag inte märkvärdig ) ,men på 70 talet var Svordomsvisan förbjuden frukt

https://www.youtube.com/watch?v=KUaap0fRzXs

Annars är den här kul med Lars Ekborg

Notera den härliga Politisk inkorrekta språket , göra tvål av kärring jävlar och lampskärma av lappar.

https://www.youtube.com/watch?v=TMnH02ecVrM
Senast redigerad av PalmeKiller 2023-02-11 kl. 06:52.
Citera
2023-02-12, 23:38
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saengstolpe

Sett till de riktigt gamla så är ju Johnny Bode en underhållare av rang, kanske inte komiker, men han var ju en kul kille. Riktigt extrem då och hade aldrig, verkligen aldrig, kunnat göra samma sak idag utan att bli tvär-canceled.

Precis, Johnny Bode var ingen komiker, men visst en underhållare var han ju allt. Fast han var ju verkligen "tvär-canceled" på sin tid. Efter andra världskriget så var han ju så avskydd man kan bli för att han hade hållit på fel sida. Dessutom så hade han ju även gjort en nidvisa om Sverige. Dessutom så var han ju både kleptoman och mytoman så ingen ville ha med honom att göra. Och han förstörde mer eller mindre Lillemor Dahlqvist genom att outande att det var hon som var med och sjöng på Bordellmammans visor. vilket Bode hade dyrt och heligt lovat att inte avslöja. Johnny Bode blev däremot mer populär efter sin död och idag är han ju en legend.
Citera
2023-02-14, 09:00
Avslutad
Jag skrattar ofta åt äldre svenska komiker men jag fullkomligen älskar Nils Poppe som jag såg många gånger på teater, han var verkligen en förgrundsgestalt i "buskis" som var den publika teaterform som var tradition runt om i landet på olika orter jag tror det heter revy. Men kanske fars.

Det är så fruktansvärt mycket med det svenska lynnet som gått från soligt och glatt och käckt till helt begränsat och sorgligt under mitt liv.

Men revy eller fars i alla fall. Där hittar man monologerna och sketcherna och illa dold samhällskritik. Det går utan tvekan att kolla hans filmer fortfarande och även om de inte är Chaplin så är de iaf ganska underhållande. Soldat Bom är ju egentligen hans skapelse om man minns den seriefiguren.

Nä men alltså det är mycket najs fast det sexuella i buskisen hamnade ju sällan på film, där var det lite mer barnförbjudet live.
Citera
2023-03-20, 12:59
Medlem
Ibland måste jag titta på Lasse Lindroth på YouTube. Det känns uppfriskande på något sätt.
Citera
2023-03-20, 17:45
Medlem
Sqeptisks avatar
Kul att Johnny Bode näms i tråden.

Ingen person man skulle släppa in på livet, eller låta sig "bjudas" på brakmiddag av precis

Men ett sjutton så händelserikt liv levde han i alla fall, som förmedlas förtjänstfullt av Kalle Lind och Johnny Bode-sällskapets Gustaf Görfelt i nedan länkat avsnitt:

https://sverigesradio.se/avsnitt/698045
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in