2023-01-10, 18:19
Medlem
Jag kommer att ta över en fastighet från ett dödsbo, kan jag ta över elavtalet som i dagsläget står på dödsboet? Tidigare ägare av fastigheten var släkting till mig.

Jag hanterar idag alla fakturor för dödsboet så fakturorna kommer till mig i dagsläget men i dödsboets namn.

Med tanke på dagens elpriser så är det nuvarande elavtalet mycket fördelaktigt och är giltigt ett år framöver.

Verkar vara olika regler beroende på olika elhandlare?

Någon som har erfarenhet av att försöka överta elavtal i dagsläget? Eller är det bara att bita i det sura äpplet och teckna nytt avtal?

Input?
Citera
2023-01-10, 18:33
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capel
Jag kommer att ta över en fastighet från ett dödsbo, kan jag ta över elavtalet som i dagsläget står på dödsboet? Tidigare ägare av fastigheten var släkting till mig.

Jag hanterar idag alla fakturor för dödsboet så fakturorna kommer till mig i dagsläget men i dödsboets namn.

Med tanke på dagens elpriser så är det nuvarande elavtalet mycket fördelaktigt och är giltigt ett år framöver.

Verkar vara olika regler beroende på olika elhandlare?

Någon som har erfarenhet av att försöka överta elavtal i dagsläget? Eller är det bara att bita i det sura äpplet och teckna nytt avtal?

Input?

Det står i villkoren för avtalet ifall du kan överlåta. Gör det inte det är svaret nej.
Citera
2023-01-10, 18:40
Medlem
Jag gissar att om du bara betalar fakturorna så kommer ingen att märka det. Min räkning för vatten och avlopp står fortfarande på min f.d. sambo som flyttade ut för nästa 30 år sedan.

Här är det ingen visserligen ingen ekonomisk vinst inblandad, jag har bara inte hunnit fixa ett byte.

Tekniska förvaltningen skickar en faktura. Pengarna kommer in. Hur skulle de märka det?
Citera
2023-01-10, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Typ3
Jag gissar att om du bara betalar fakturorna så kommer ingen att märka det. Min räkning för vatten och avlopp står fortfarande på min f.d. sambo som flyttade ut för nästa 30 år sedan.

Här är det ingen visserligen ingen ekonomisk vinst inblandad, jag har bara inte hunnit fixa ett byte.

Tekniska förvaltningen skickar en faktura. Pengarna kommer in. Hur skulle de märka det?
Öhh du har alltså inte hunnit fixa ett byte på 30 år?
Du måste vara en upptagen jävel.....
Citera
2023-01-10, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spanaren007
Öhh du har alltså inte hunnit fixa ett byte på 30 år?
Du måste vara en upptagen jävel.....

Möjligen så är jag dessutom lat eller så har jag helt enkelt inte brytt mig. Det har ju gått bra i rätt många år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in