Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2023-01-15, 08:37
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Skrev visst fel namn på det som går Göteborg - Malmö med SJ. Det heter SJ3000 (SJ3k). Blandade ihop namnet med det som går Malmö - Stockholm.

Kärt barn har många namn. Även om just sj nya snabbtåg är rätt sunkiga då de saknar bar/resturang utan bara har någon kiosk
Citera
2023-01-15, 08:41
Medlem
Är väl inga större fel på Öresundstågen? Duger gott å väl , man kan inte kräva massagestolar vettö🤪 visserligen åker ja bara de tåget när jag e aprak Malmö away 💙🤍
Citera
2023-01-15, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag tycker Öresundstågen är bra komfortmässigt. Däremot är dess WIFI lite trögt.
”Lite trögt” var ett understatement. Har det funkat alls de senaste tio åren? Minns när det dök upp och fungerade ett kort tag. Efter det har jag aldrig lyckats få igång det. På pågatåg och bussar fungerar det dock.
Citera
2023-01-15, 10:38
Medlem
Running_mans avatar
Så länge dom fungerar och inte signalfel eller annat stoppar dem så är dom ok.

Vilket aldrig sker. Blir alltid stop i Hjärup när jag åker tåg!
Citera
2023-02-26, 14:01
Medlem
Åkte i sista sekund innan stormen
Funkade fint. Gick mjukt och tyst.
Citera
2023-02-26, 20:07
Medlem
Sätena har jag alltid tyckt vara ergonomiskt usla, dåligt stöd för nedre delen av ryggen. De börjar bli slitna. Tågen har ju ändå varit i drift väldigt många år nu.

Väljer alltid Pågatågen istället om jag kan, även om resan då tar lite längre tid.
Citera
2023-02-26, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Började diskutera tåg med en kollega idag, och för mig som mycket sällan åker tåg så består erfarenheterna främst av Kustpilen som gick till Karlskrona för 15 år sedan och Öresundståg som går "vid Öresund" (och sedan vidare på en massa andra ställen som inte har det minsta med Öresund att göra).

Vi var iallafall rörande överens om hur rörigt tågåkande i Sverige är, med en massa kufiska namn som "Krösatåg", "Pågatåg", "Öresundståg", "X2000", osv. Det borde heta "lokaltåg" respektive "fjärrtåg", och bokas vi en enda portal (som förr i tiden när SJ var samma sak som "tåget").

Hursomhelst, min kollega tycker att Öresundstågen är helt okej komfortmässigt. Jag tycker de är plastigt billigt skit. Jag jämför som sagt framförallt med det som hette Kustpilen och gick i Karlskronatrakterna förr ett tiotal år sedan. Vill minnas att de var tysta och hade bekväma stora säten som man kunde sova i. Öresundstågen upplever jag som typ hälften tunnelbanevagn och hälften bussäten från nån skolbuss på 90-talet.

Hur fan kan detta vara tågstandarden i ett av världens "mest utvecklade" länder år 2023?! Är andra lokaltåg lika efterblivna komfortmässigt? Kommer det någonsin bli bättre? Man skäms ju liksom med tanke på att vissa (som vi betraktar som) U-länder har bekvämare tåg...
Varför tror du att Sverige är ett av de mest utvecklade länderna?

Det är bara något som politiker lurar i väljare. Det stämmer inte när man ser sig om i världen. Sverige är en dåligt fungerade avkrok som man flyr från om man kan.
Citera
2023-02-26, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rritt
”Lite trögt” var ett understatement. Har det funkat alls de senaste tio åren? Minns när det dök upp och fungerade ett kort tag. Efter det har jag aldrig lyckats få igång det. På pågatåg och bussar fungerar det dock.
Klarar man sig med 4g
Citera
2023-02-26, 21:04
Medlem
Tycker det är rätt praktiskt man kan köpa biljett till göteborg och kalmar och danmark tur och retur skåne kanske ännu längre

Hur ser det ut i övriga sverige, är sj alltid dyrare?
Citera
2023-02-27, 00:24
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Tycker det är rätt praktiskt man kan köpa biljett till göteborg och kalmar och danmark tur och retur skåne kanske ännu längre

Hur ser det ut i övriga sverige, är sj alltid dyrare?
SJ kan ofta vara billigare, speciellt om man köper långt i förväg men då blir man ju tyvärr låst vid just den avgång man bokat. Dom tåg som SJ kör med mellan Göteborg och Malmö kan tyvärr inte gå direktöver till Danmark på det sätt som X2000 Stockholm-Köpenhamn då SJ3000(X55) är en variant av Regina med extra breda vagnar som är för breda för danska spår.
Senast redigerad av Jonas1968 2023-02-27 kl. 00:26.
Citera
2023-02-27, 00:58
Medlem
Åkte idag till Kalmar, hela tåget byttes ut halvvägs pga nåt haveri, personalen speciellt en kille var jävligt otrevlig på perrongen mellan tågen och skulle mota in oss så snabbt de bara gick i vilken vagn som helst, precis som allt var vårt fel, men efter jag svurit på honom så blev fler förbannade inklusive arbetskollega så lugnade ner sej... sen började han käfta i högtalasystemet om resväskor mm, han var nog inte nykvistad imorse
Citera
2025-12-14, 21:36
Medlem
Jag necro-bumpar tråden i ren frustration här efter denna helg.
Jag skulle ta tåget från Helsingborg till Kastrup i fredags och missade mitt flyg därför att danskjävlarna som skulle jobba på tåget på danska sidan inte kom i tid till personalbytet i Hyllie.
Idag reste jag tillbaka till Helsingborg men öresundståget från Kastrup togs ur trafik i Malmö. Efter en timme kunde jag hoppa på det tåg jag blivit ombedd att ta istället, men då började biljettkontrollanten grina om att min biljett inte var giltig på det tåget. Jag vägrade förstås köpa en ny och det köpte han till slut, men jag blev ombedd att lämna den TOMMA (!) kupén i första klass, därför att "någon med biljett kanske ska sitta i den stolen".
Jävla klåpare!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in