Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-01, 18:08
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Windows har definitivt förstört stickor för mig efter att ha sagt att de borde repareras. Jag har använt mycket stickor Windows, Linux, Android. Jag vill minnas FAT32 är de enda fs som skall fungera mellan de tre. Det fungerar definitivt bättre att formatera stickor i Linux än Windows och Android om den skall vara användbar i alla tre.

I windows ger man allt starkare mediciner med högre risk för biverkningar. Till slut installerar man nytt.

Självklart kan man spara alla data genom att kopiera över dem. Men allt tar tid.

Det tar längre tid att testa olika reparationsprogram än att bara direkt lägga på ett nytt system i Linux och spara datapartitionen. Programmen är mindre och gratis att ladda ned i Linux. Allt laddas från en programcentral. En nyinstallation i Windows kräver ofta att jag kontaktar de programtillverkare jag betalt till för nya lösenord etc.

Jag har travar av hårddiskar hemma med gamla speglingar via Norton Ghost, Acronis, Macrium, Clonezilla etc Jag har själv clonat gamla Linuxsystem med dd. (Riktiga Unix-skäggare kör dump.) Det fungerar men tar en j..la tid. I Linux kan man bara lägga på nytt. Helt överlägset. Men visst finns andra sega saker.

Men Windows vs Linux är en gammal diskussion. Jag har varit lat och hamnat i ett Windows som ibland trilskas lite. Men jag tackar för de förslag på mediciner som framförts. Efter noggrann backup skall jag rulla tärningen och köra några reparationsprogram på mitt Windows.

Du nämner 2 helt olika rep,situationer vilka inte har med varandra att göra. Att reparera Windows, Os:et, när det frågar är ofarligt. Det andra kan vara ett problem, dels därför att man blir lite lurad via språkbruket samt bristande info som då används då reparera även kan innebära formatera. Något jag själv lärde mig som ny användare av Windows.

Vid större fel på Windows så är det också rätt enkelt att reparera det, man gör en reparationsinstallation direkt. Vilket går rätt fort.

Sparar man data om sina program så behöver man inte kontakta dem utan klarar sig själv.
Citera
2023-01-05, 13:14
Medlem
wwrs avatar
Nu återkom felet. Den klarar inte av att starta om, ibland i alla fall. Men om man stänger av den och sätter på den så startar den och fungerar normalt. Jag skall kolla diagnosmöjligheter, men jag låter det vara tills jag får mer tid.
Citera
2023-01-05, 14:02
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nu återkom felet. Den klarar inte av att starta om, ibland i alla fall. Men om man stänger av den och sätter på den så startar den och fungerar normalt. Jag skall kolla diagnosmöjligheter, men jag låter det vara tills jag får mer tid.

Det är ju inte helt otroligt att det kan vara ett hårdvarufel. Kanske också.

Det jag skulle göra är att klona systemet till externt media för framtida användning, sedan göra en nyinstallation av Os:et. Fungerar det då så kan du utesluta hårdvaran, då är Os:et defekt.
Citera
2023-01-05, 14:25
Medlem
wwrs avatar
Jag undrar om det kanske inte bara kan vara något program som "ligger på". Jag vet inte om allt minne "blåses" vid omstart. Jag skall testa lite de närmaste dagarna om jag har tid. Värt att prova i alla fall. Vi får se. Jag installerar bara från "säkra" källor.

Vid omstart kan den alltså hänga men inte vid avstängning och påslagning, hittills i alla fall.

Men att clona är alltid bra. En nyinstallation tar mycket tid när alla program skall in igen.

Tills vidare verkar det som om jag bara behöver slå av och på igen istället för att välja omstart. Det verkar finnas en skillnad där. Hittils har det varit så i alla fall.
Senast redigerad av wwr 2023-01-05 kl. 15:03.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in