2022-12-28, 06:05
Medlem
Statsmakter och regeringar borde upprätta skatteledgers genom blockchain, så vi verkligen kan få se vilka det är som fifflar och sprätter pengar utan verkan. Vad fan gör NI med alla pengarna Kristersson?
Citera
2022-12-28, 08:10
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juniorobserver
Statsmakter och regeringar borde upprätta skatteledgers genom blockchain, så vi verkligen kan få se vilka det är som fifflar och sprätter pengar utan verkan. Vad fan gör NI med alla pengarna Kristersson?
Du känner väl till offentlighetsprincipen som vi har i vårt land?
Citera
2022-12-28, 08:40
Medlem
Kryptomarknaden har gått igenom fler stålbad än någon annan marknad under samma tid, och är fortfarande inte ens i närheten av utdöende.

Det jag hoppas är att det blir lättare för alla och envar att använda de decentraliserade exchanges som finns.

Tyvärr blir det ofta svårt att komma in i krypto från början utan att gå via en central exchange såsom Binance.

Ett sätt är såklart att köpa sina kryptos med sitt VISA-kort på tex Binance och direkt flytta över dem till en egen plånbok, men det kräver lite engagemang från köparen, och tyvärr kanske för mycket för gemene man.

Samtidigt är traditionella fiat-pengar inte utan fel och brister. Så länge du inte sparar alla dina pengar i madrassen finns det alltid någon klåfingrig aktör mellan dig och dina pengar som du måste förlita dig på.

Krypto kan var lösningen på detta dårskap, men mycket beror på vilka regleringar som kommer och hur beredd vanligt folk är på att ta kontrollen över sina egna medel.
Citera
2022-12-28, 08:41
Medlem
jtds avatar
bra tipps jag tror dig. du verkar ha koll. jag köpte aldrig krypterade pengar.. behöll kontanterna.. det är lika bra.. bättre med riktiga pengar
Citera
2022-12-28, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Du känner väl till offentlighetsprincipen som vi har i vårt land?

Du är fullt medveten om vad jag menar. Om medborgare förväntas kungöra sin ekonomiska aktivitet ner till decimaler då förväntar jag mig full transparens från myndigheter också. Således även minnesanteckningar och utkast till beslut, allt registrerat och verifierat on-chain. Det fungerar alldeles utmärkt, om man vill.
Citera
2022-12-28, 09:14
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Du är fullt medveten om vad jag menar. Om medborgare förväntas kungöra sin ekonomiska aktivitet ner till decimaler då förväntar jag mig full transparens från myndigheter också. Således även minnesanteckningar och utkast till beslut, allt registrerat och verifierat on-chain. Det fungerar alldeles utmärkt, om man vill.
På vilket sätt tillför blockkedjan någonting här? Vet du vad offentlighetsprincipen innebär?
Citera
2022-12-28, 09:25
Medlem
Citat:
På vilket sätt tillför blockkedjan någonting här? Vet du vad offentlighetsprincipen innebär?

Nu är du givetvis motvals och jag är inte efter att motbevisa ditt perspektiv. Dock, personligen ser jag goda grunder globalt till hur blockkedjor kan skapa större transparens gällande myndigheters aktiviteter och förekommande korruption.
Citera
2022-12-28, 09:37
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Nu är du givetvis motvals och jag är inte efter att motbevisa ditt perspektiv. Dock, personligen ser jag goda grunder globalt till hur blockkedjor kan skapa större transparens gällande myndigheters aktiviteter och förekommande korruption.
Nej. Det är en väldigt utspridd och felaktig uppfattning att "blockkedjor" skulle kunna tillföra någonting nytt - inom vilket område som helst - som inte redan har lösts på mer effektiva sätt (oftast genom en helt vanlig transaktionsdatabas).
Citera
2022-12-28, 10:27
Medlem
2442245335352s avatar
Citat:
Nej. Det är en väldigt utspridd och felaktig uppfattning att "blockkedjor" skulle kunna tillföra någonting nytt - inom vilket område som helst - som inte redan har lösts på mer effektiva sätt (oftast genom en helt vanlig transaktionsdatabas).

Du måste lita på att någon upprätthåller en vanlig databas och inte helt plötsligt ändrar reglerna. Tänk om företaget går i konkurs och stänger ner sina servrar? Tänk om de helt plötsligt ändrar sina API:er eller slutar erbjuda vissa tjänster? Då måste jag alltså stifta massa avtal för att se till att de ska sköta sitt jobb. Jag måste göra detta med företag på andra sidan jordklotet. De kanske har helt andra rättsystem än mitt eget. Det blir stora onödiga kostnader. Blockchain är bättre för det är mycket mer permanent lösning som jag kan lita på enklare.
Citera
2022-12-28, 10:28
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2442245335352
Du måste lita på att någon upprätthåller en vanlig databas och inte helt plötsligt ändrar reglerna. Tänk om företaget går i konkurs och stänger ner sina servrar? Tänk om de helt plötsligt ändrar sina API:er eller slutar erbjuda vissa tjänster? Då måste jag alltså stifta massa avtal för att se till att de ska sköta sitt jobb. Jag måste göra detta med företag på andra sidan jordklotet. De kanske har helt andra rättsystem än mitt eget. Det blir stora onödiga kostnader. Blockchain är bättre för det är mycket mer permanent lösning som jag kan lita på enklare.
Och på vilket sätt är blockkedjor bättre i detta fall? Jag antar att du menar en privat blockkedja då, för att ersätta databaser hos ett företag?

Förklara i detalj.
Citera
2022-12-28, 11:01
Medlem
Privata blockkedjor är helt värdelöst, däremot kan privata appar persisteras anonymt mot publika blockkedjor.

Tänk vad mycket ni kunde lära er om inte alla trådar fokuserade på att försöka göra så efterblivna takes som möjligt.
Citera
2022-12-28, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Privata blockkedjor är helt värdelöst, däremot kan privata appar persisteras anonymt mot publika blockkedjor.

Tänk vad mycket ni kunde lära er om inte alla trådar fokuserade på att försöka göra så efterblivna takes som möjligt.
Privata blockkedjor har sin poäng, framförallt om det berör processvaga enheter som inte har möjlighet att rapportera tillbaka till en central databas. Men jag håller med om att det annars är överskattat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in