2022-12-26, 12:12
Medlem
Osäker på om detta är rätt forum men chansar. Märk väl att jag pratar om privatpersoner, inte poliser eller andra som får bruka våld i sitt yrke.

Om jag kan juridiken rätt så har var och en rätt att försvara sig, t o m med dödligt motvåld om situationen så kräver. Det finns alltså inget hinder i lagen att döda i självförsvar.

Jag känner dock inte till några fall där en privatperson gått helt fri efter att ha dödat någon i självförsvar. Det närmaste jag kommer på är Rödeby-fallet 2007 men där dömdes mannen som avlossat de dödande skotten för dråp och misshandel men slapp fängelse. Han fick också betala skadestånd.

Finns det andra liknande fall i Sverige?
Citera
2022-12-26, 12:34
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Du har ju fallet med "Mord i dag på Östermalm: Greve sköt neger med jaktgevär".

Jag vet inte om rätten kom fram till om nödvärn kunde åberopas eller ej, men om en greve tvingas avlossa sitt jaktgevär mot en neger på självaste Östermalm 1970 så är nog inte historien helt kosher. Det finns nog många bottnar i detta drama.

https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6psedel
Citera
2022-12-26, 12:42
Medlem
scoremaxs avatar
På rak arm kommer jag ihåg ett fall i Uddevalla där en kille som iofs inte själv var guds bästa barn blev attackerad av ett par killar varav åtminstone en hade en kniv, som han avväpnade honom med och själv använde på antagonisten med dödlig utgång.

Jag vet inte hur det gick senare i livet för honom (antagligen åt helvete) men han blev frikänd.

Borde vara ungefär 12 år sedan.

Killen hade synliga tatueringar åtminstone upp på halsen, och var medlem ett tag på ”Ultimate Gym”.
Senast redigerad av scoremax 2022-12-26 kl. 12:44.
Citera
2022-12-26, 14:57
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
På rak arm kommer jag ihåg ett fall i Uddevalla där en kille som iofs inte själv var guds bästa barn blev attackerad av ett par killar varav åtminstone en hade en kniv, som han avväpnade honom med och själv använde på antagonisten med dödlig utgång.

Jag vet inte hur det gick senare i livet för honom (antagligen åt helvete) men han blev frikänd.

Borde vara ungefär 12 år sedan.

Killen hade synliga tatueringar åtminstone upp på halsen, och var medlem ett tag på ”Ultimate Gym”.

Finns ett par fall i Sverige där personer attackerats i sitt hem och sen fredat sig med svärd. Slutat i dödlig utgång för gärningsmannen och domstolen anser att den utsatte handlat i nödvärn och därför friats.
Citera
2022-12-26, 16:08
Medlem
Ungarna som mobbade en kille, åkte hem till personens hem och farsan gick ut med hagelbrakaren

https://www.svt.se/special/skotten-som-delade-sverige/
Citera
2022-12-26, 16:15
Medlem
Rymling medtvingade kriminalvårdare - vid kamp om kniv dog rymlingen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in