2022-12-25, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Din matematik går inte ihop. Du behöver haft en startsumma från den dag du fyllde 18.

Vad är det som inte går ihop ? Jag har ökat min förmögenhet med cirka 200 000 per år i 5 år genom sparande och en bostadsaffär. Det är alltså inget imponerade sålänge man ger fan i att överkonsumera skräp. Sen hjälper det att ha ett relativt välbetalt jobb också. Idag 600k per år.
Citera
2022-12-25, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Om du med "A och O" menar att det är en förutsättning tycker jag du har fel.

Om man utgår i från att bygga upp en verksamhet från grunden handlar mycket om att kunna underkasta sig hårt arbete, att kunna plocka fram inneboende drivkrafter när det går tungt etc och ha en starkare vilja än andra att lyckas. Inget av det behöver ha en koppling till bra självförtroende. Jag skulle nog i många fall säga att för bra självkänsla och för högt självförtroende kan ställa till det.

Helt rätt. Det är ett personlighetsdrag Psykologerna har t o m ett enkelt ord för detta ”Grit” https://en.m.wikipedia.org/wiki/Grit_(personality_trait)
Senast redigerad av Immelman 2022-12-25 kl. 10:52.
Citera
2022-12-25, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Om du med "A och O" menar att det är en förutsättning tycker jag du har fel.

Om man utgår i från att bygga upp en verksamhet från grunden handlar mycket om att kunna underkasta sig hårt arbete, att kunna plocka fram inneboende drivkrafter när det går tungt etc och ha en starkare vilja än andra att lyckas. Inget av det behöver ha en koppling till bra självförtroende. Jag skulle nog i många fall säga att för bra självkänsla och för högt självförtroende kan ställa till det.

Du har nog rätt att det inte är en förutsättning, utan mera en stor hjälp på vägen. Och saknar man självinsikt och inte vet sina egna begränsningar eller tror att man mycket bättre än man är så stjälper det nog mera .

Fast det är ju en väldigt stor skillnad i att ha bra självförtroende och att ha en uppblåst grandios självbild som snuddar på narcissism.

Sen tror inte att folk som hela tiden måste höra vad andra tycker om minsta absolut inte kommer långt. Och nu vill jag särskilja mellan att ta råd av kunniga personer när det behövs och att vara ängslig så man inte tror på sin egen förmåga att skapa något.

Stark vilja är väl något som kännetecknar bra självförtroende? Tror väldigt få har stark vilja och dåligt självförtroende.

Sen på tal om självförtroende så går väl stora majoriteten runt och tror att de är smartare än genomsnittet, så de flesta har nog för höga tankar om sig själva
Citera
2022-12-25, 11:17
Medlem
1. Skapa en vana av låga kostnader och utgifter och spara regelbundet. Att det är de låga utgifterna man blir rik på snarare än de höga inkomsterna är verkligen ingen klyscha. Jag gjorde mina första 2 miljoner enbart genom denna punkten på en medellön tillsammans med breda indexinvesteringar. Ifrågasätt alla utgifter du har. Är det verkligen nödvändigt? Finns billigare alternativ?

Värdet i att bygga upp vanan kvarstår även längre fram när man har sin förmögenhet eller högre inkomst. Utan detta förhållningssätt riskerar man annars att öka sina utgifter i samma takt som intäkter och bete sig "nyrikt", dvs slaska sina pengar på skit.

2. Utöver regelbundet sparande, lägg till investeringar. Företrädesvis säkra defensiva sådana i indexfonder snarare än spekulationsaktier som går att likställa med lotto. Tålamod är framgångsfaktorn, efter första mille rullar det på rätt snabbt.

3. Se över hur du kan öka dina inkomster. Karriärsmöjlighetet? Starta enskild firma vid sidan av? Extraknäck någon kväll i veckan eller varannan lördag inom vad som? Köpa och sälja? Finns möjligheter för alla om man tänker utanför boxen.

Fundera på och applicera dessa 3 så är du garanterat mångmiljonär inom 5-10 år.. Lätt
Citera
2022-12-25, 11:26
Medlem
TonyBergmans avatar
Inte så svårt.

Som ung nyexad minimerade jag mina utgifter. Levde snålt. Åt snålt. Inte jätteroligt. Men fick stor del av lönen över som jag investerade smart.
Utnyttja situationer som vi är i.
T.ex lågränteklimatet. Alla skriker om hur efterblivet det är och hur det kommer krasha. Jag håll med om att det inte är långsiktigt hållbart men följ trend o momentum, det gjorde jag och gjorde många miljoner på några år.

När man börjar är det viktigt med hög sparkvot. Sen kan man släppa på den då snöbollen rullar bra av sig själv.
Umgås inte med negativa människor som ser allt negativt bara.

Beroende på branch du är verksam i utnyttja situationerna där.
T.ex jag kör egen konsult. Har bil,mobil,dator allt på firman. Fakturerar rätt bra sitter 100% hos kund året runt. Kan ta aktieutdelning.
Min inkomst ökade med en faktor 3 + alla andra fördelar med att köra eget från tidigare jag satt på en av de större konsultdrakarna.

TLDR; Beroende på förutsättning. Spara hårt som ung. Vill du ej lära dig om börsen kör stabila billiga indexfonder. Spara hårt tidigt i flera år för att få igång ett bra kapital.
Minimera onödiga utgifter.
Citera
2022-12-25, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Vad är det som inte går ihop ? Jag har ökat min förmögenhet med cirka 200 000 per år i 5 år genom sparande och en bostadsaffär. Det är alltså inget imponerade sålänge man ger fan i att överkonsumera skräp. Sen hjälper det att ha ett relativt välbetalt jobb också. Idag 600k per år.

Du måste haft en startsumma från föräldrarna för att det ska gå ihop rent matematiskt. Jag är något år yngre än dig och tjänar 670k per år och man sparar absolut inte 200k per år.
Citera
2022-12-25, 12:04
Medlem
Citat:
Du måste haft en startsumma från föräldrarna för att det ska gå ihop rent matematiskt. Jag är något år yngre än dig och tjänar 670k per år och man sparar absolut inte 200k per år.

Antar du att alla har samma utgifter?
Citera
2022-12-25, 12:04
Medlem
Citat:

Inte för att jag hör till er diskussion men för lite perspektiv..

Ser tillbaka på min tid för några år sen, då snittade jag mellan 15-20k/mån i sparande, dvs över 200k året med en ganska rejält lägre lön än din. Detta boendes i en dyr andrahandslägenhet i storstad som singel, och då levde jag ändå ett socialt liv med någon utlandsresa per år. Klart man måste göra vissa uppoffringar men klarar du inte att spara 200k/år med din lön så är det ytterst märkligt om du verkligen skulle försöka.
Citera
2022-12-25, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
Som flera har varit inne på tror inte heller jag på metoden att jobba livet ur sig och sedan gå i pension utan att gradvis låta det flyta över från operativt bankande till strategiskt arbete till rena investeringar och styrelseposter. Människan behöver sammanhang.

Det här tycker jag är nästan en mer intressant diskussion men OT. Håller med helt att det är inte bra med plötslig pension, själv planerar jag att trappa ner och har inget mål att helt sluta jobba. Alla vill känna sig nyttiga och i ett sammanhang. Rutiner och en strukturerad vardag är inte negativt vilket lätt försvinner om man pensionerar sig.
Citera
2022-12-25, 12:22
Medlem
Förmögenhet på ca 5 miljoner vid 35 års ålder.

Jobbade hårt som ung och köpte lägenhet tidigt. Alltid varit duktig på att spara och snittat mellan 15-20k per månad.

Efter universitetsstudier har jag alltid haft välbetalda jobb och kunnat leva väldigt bra trots att jag sparat mycket.

Fick nyligen nytt jobb och nu sparar jag ca 100k per månad. Räknar med att ha en förmögenhet på 10+ miljoner innan 40, efter det behöver jag nog inte tänka så mycket mer på pengar.
Citera
2022-12-25, 12:23
Medlem
swedsters avatar
Ärvde majoritet i ett diamantföretag i afrika,men då det är blodsdiamanter så blev jag tvungen att ordna massa skalbolag men nu tickar det på tack vare modeindustrin och fåfängda adelsdamer.
Drar in strax över 30 miljoner dollar varje månad och behöver inte bry mig nämvärt mer än löner till legosoldater som sköter det mesta.
Citera
2022-12-25, 12:27
Medlem
Citat:

Inte? Jag spara det dubbla med lite högre lön. Det handlar bara om hur man lever och prioriterar. Det är inga som helst problem att spara 50% av nettoinkomsten om man inte håller på och festar köper prylar ska bo flashigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in