Citat:
Ursprungligen postat av
rotebro-conny
Om du med "A och O" menar att det är en förutsättning tycker jag du har fel.
Om man utgår i från att bygga upp en verksamhet från grunden handlar mycket om att kunna underkasta sig hårt arbete, att kunna plocka fram inneboende drivkrafter när det går tungt etc och ha en starkare vilja än andra att lyckas. Inget av det behöver ha en koppling till bra självförtroende. Jag skulle nog i många fall säga att för bra självkänsla och för högt självförtroende kan ställa till det.
Du har nog rätt att det inte är en förutsättning, utan mera en stor hjälp på vägen. Och saknar man självinsikt och inte vet sina egna begränsningar eller tror att man mycket bättre än man är så stjälper det nog mera .
Fast det är ju en väldigt stor skillnad i att ha bra självförtroende och att ha en uppblåst grandios självbild som snuddar på narcissism.
Sen tror inte att folk som hela tiden måste höra vad andra tycker om minsta absolut inte kommer långt. Och nu vill jag särskilja mellan att ta råd av kunniga personer när det behövs och att vara ängslig så man inte tror på sin egen förmåga att skapa något.
Stark vilja är väl något som kännetecknar bra självförtroende? Tror väldigt få har stark vilja och dåligt självförtroende.
Sen på tal om självförtroende så går väl stora majoriteten runt och tror att de är smartare än genomsnittet, så de flesta har nog för höga tankar om sig själva