2024-03-09, 21:56
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Ett halvt kilo är 500 gr eller vad är din definition av vikt?

Exakt. Och skillnaden i vikt mellan 5,56x45 och 7,62x51 är mycket större än så. För oavsett hur mycket du vill förneka det, så måste du forttfarande bära med dig ammunition.

Citat:
Jag vet inte någon soldatkollega som hellre tar en smäll från 7,62 än 5,56. Vilken bula tar du helst?

Tja, du verkar ju utgå från att soldaten inte ska bära med sig ammunition, eftersom du fantiserar om ett halvt kilos viktskillnad. Så du föredrar jag 5,56x45. eftersom jag då bär med mig mindre dödvikt när jag ska nedkämpa fienden med min stridsspade.

Citat:
Vilken kaliber stoppar bäst en bil?

155mm så klart.

Citat:
Jag skulle aldrig få för mig att jaga högvilt med klass 2 ammunition vilket du föreslår.
Och vid jakt har man dessutom inte helmantlat.

Människor är inte högvilt och vare sig 7,62x51 eller 5,56x45 helmantlad är klass 2. De är klass 3.
Citera
2024-03-09, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Exakt. Och skillnaden i vikt mellan 5,56x45 och 7,62x51 är mycket större än så. För oavsett hur mycket du vill förneka det, så måste du forttfarande bära med dig ammunition.

Tja, du verkar ju utgå från att soldaten inte ska bära med sig ammunition, eftersom du fantiserar om ett halvt kilos viktskillnad. Så du föredrar jag 5,56x45. eftersom jag då bär med mig mindre dödvikt när jag ska nedkämpa fienden med min stridsspade.

155mm så klart.

Människor är inte högvilt och vare sig 7,62x51 eller 5,56x45 helmantlad är klass 2. De är klass 3.
Man får inte jaga med helmantlat (finns undantag).
Klassningen handlar om anslagsenergi.
Du brukar vara kunnig men vad gäller ammunitionsklassningen för jakt har du gått bort dig.
Jag respekterar din kunskap och att vi tycker olika. Men undvik gärna jaktrelaterade ämnen så att du inte går bort dig.
Senast redigerad av Haddoque2 2024-03-09 kl. 22:10.
Citera
2026-08-28, 08:44
Medlem
Intressant artikel skriven av person som säger sig varit med vid utvärdering/upphandling av ny automatkarbin i Pakistan. Pakistantillverkade G3 (Ak4) var inte aktuella i upphandlingen men användes i testerna som referens. Det visade sig att deras gamla G3 var fullt jämförbara och ofta bättre än nyare plattformar från FN, Beretta, Cz, Zastava mfl.

https://www.thefirearmblog.com/blog/g3-vs-world-trials-of-modern-battle-rifles-in-pakistan-44830072
Citera
2026-08-31, 05:52
Medlem
Det är ammunitionen som dödar. Kulans vikt och hastighet och dess densitet. Tungstens ammo stoppar bilar.

USA verkar börja med högtrycks ammo istället för att byta kaliber. Stålhylsor och tungsten i 556. Det slår igenom skyddsvästar.

Sverige borde följa konceptet och börja tillverka denna ammon.

En 9mm i major laddning har 800 joule fram till ca 75 meter. Vilket är jaktklass 2 enligt naturvårdsverkets regelverk men är ändå olaglig för jakt på klass 2.

Å andra sidan såg jag en medic i Ukraina. Han berättade att av hundratals skadade var 1 skjuten. Resten drönare.
Citera
2026-09-01, 19:32
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Det är ammunitionen som dödar. Kulans vikt och hastighet och dess densitet. Tungstens ammo stoppar bilar.

USA verkar börja med högtrycks ammo istället för att byta kaliber. Stålhylsor och tungsten i 556. Det slår igenom skyddsvästar.

Sverige borde följa konceptet och börja tillverka denna ammon.

En 9mm i major laddning har 800 joule fram till ca 75 meter. Vilket är jaktklass 2 enligt naturvårdsverkets regelverk men är ändå olaglig för jakt på klass 2.

Å andra sidan såg jag en medic i Ukraina. Han berättade att av hundratals skadade var 1 skjuten. Resten drönare.

Du besvarar din fråga själv i slutet. Eldhandvapen är främst avsedda för självförsvar (t ex mot just drönare där du kan skjuta motsv en kartesch från en 5,56-Ak) och antal patroner du kan bära med dig är viktigare än genomslagskraften enligt Arméns synsätt (beslut om kaliberval).
Citera
2026-09-01, 19:50
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Du besvarar din fråga själv i slutet. Eldhandvapen är främst avsedda för självförsvar (t ex mot just drönare där du kan skjuta motsv en kartesch från en 5,56-Ak) och antal patroner du kan bära med dig är viktigare än genomslagskraften enligt Arméns synsätt (beslut om kaliberval).

Japp. Om något så visar kriget i Ukraina på att det vore rimligare att byta till en kaliber liknande .300 BLK än någon ny kaliber med högre gastryck, som leder till att patronerna är på gränsen att trycksvetsas fast mot slutstycket.

Detta då .300 BLK (och 7,62x39) har mer än tillräcklig räckvidd, genomslag och verkan i målet, i kombination med kortare vapen, lägre vikt och lägre rekyl, samtidigt som de kan leverera fler eller större hagel mot målet, när man använder antidrönarammunition.
Citera
2026-09-04, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Det finns stora volymer av 4r i förråden sedan Kalla kriget. Det tar flera år att införa ett nytt vapensystem.

Nej de förstördes.
Citera
2026-09-04, 08:19
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Nej de förstördes.

Nej de är kvar och används som reserv samt som grundmaterial till vidareutvecklade varianter såsom Cesar och David.

En modern AK för 7.62 × 51 väger förresten nästan lika mycket. Det är förmågan att stå emot tryck och värmeutveckling som bestämmer vapnets vikt, kan man säga.
Citera
2026-09-04, 09:09
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Nej de förstördes.
Varför ljuger du hela tiden?
Citera
2026-09-05, 14:59
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Både AK4D och AK4C används idag av svenska FM. Källa: Ung kvinna som gjorde repmånad hösten förra året. Då skjöt hon med AK4C en dag vilket hon tyckte var för lite övningsskytte. Tror hon tältade mest. Hon ville skjuta mer. Vem vill inte det. 🥳

Annars är det öppen information som är lätt att hitta.
Senast redigerad av Carl-Ann von s 2026-09-05 kl. 15:04.
Citera
2026-09-05, 18:49
Medlem
HRTs avatar
Stolt, glad och positivt att se ungdommar som tycker Sverige och försvarsmakten är något att satsa på.
När jag var ung fanns inte den möjligheten i Värnplikt systemet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in