2022-12-22, 17:02
Medlem
Jag har tidigare bara använt windows för att spela på. Sen hittade jag en gammal thinkpad i källaren och bestämde mig för att ladda ner linux och lära mig lite mer om datorer.

Jag laddade ner rufus och parrotOS iso fil, sedan gjorde jag en bootable drive av ett gammalt USB-minne. Jag började installera parrot på datorn men misslyckades.

Min fråga är nu om jag vågar stoppa in USB-minnet i min vanliga dator och om det går att installera ett annat operativsystem på USB-minnet som jag redan har parrotOS på.
Citera
2022-12-22, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinkliving
Inget kommer att hända om du stoppar in USBn i datorn ditt mongo. Man måste gå in i BIOS och ändra bootdrive din noob.
Jag vet att jag är en noob, tack för svaret i allafall, jag undrar däremot fortfarande om man kan ladda ner nytt på USB-minnet eller om det gamla är fastbrännt förevigt.
Citera
2022-12-22, 17:21
Medlem
Ja, det är ju så himla självklart att man kan använda usb om och om igen tills det kraschar !
Citera
2022-12-22, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elonmusk1337
Jag vet att jag är en noob, tack för svaret i allafall, jag undrar däremot fortfarande om man kan ladda ner nytt på USB-minnet eller om det gamla är fastbrännt förevigt.

Det bränner aldrig fast. Du kan alltid formatera om disken om du så önskar.

Har du testat att boota ifrån USBt via BIOS?
Citera
2022-12-22, 17:27
Medlem
Zaedrewss avatar
Kör om med ett annat. Om det är en riktigt gammal dator så kan det bli så att du måste installera en äldre version av Linux. Ubuntu tex har ju så man kan ladda ner äldre versioner.

Annars om första inte funkade. Kan du testa med att skapa partioner själv i början. Är filsystemet som ofta krånglar.
Citera
2022-12-22, 17:28
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lungcancer
Din jävla noob ingen kommer hjälpa dig och vadå fastbrännt du ska inte sätta USB-minnet i cd-brännaren sjuka jävel du kan återanvända USB-minnet efter du är klar.
Trevlig kille.

TS, följ valfri guide.
https://parrotsec.org/docs/usb/how-to-create-a-parrot-usb-drive
Citera
2022-12-22, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Kör om med ett annat. Om det är en riktigt gammal dator så kan det bli så att du måste installera en äldre version av Linux. Ubuntu tex har ju så man kan ladda ner äldre versioner.

Annars om första inte funkade. Kan du testa med att skapa partioner själv i början. Är filsystemet som ofta krånglar.
Jag ska kika på det med äldre versioner.

Menade du att jag ska använda ett annat USB?

Jag misstänkte också att det var filsystemet.
Citera
2022-12-22, 20:50
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elonmusk1337
Jag ska kika på det med äldre versioner.

Menade du att jag ska använda ett annat USB?

Jag misstänkte också att det var filsystemet.

Nej bara köra på samma. rufus formaterar det ju innan det skriver på det nya.

Ja filsystem kan vara mycket strul med. Om man kör upp på en äldre dator med förmodligen lite sliten HD också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in