2026-04-28, 15:02
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Dricker Arvid Nordquist Pressiado, som jag tillreder i en Presso (Bodum), samt adderar en del mjölk.

Följer en del kaffeporr på Instagram (maskiner, etc).

Har ambitionen att nörda ner mig ordentligt i ämnet framledes, har dock inte kommit till skott än.

Joanna Alms (trefaldig Sverigemästare i kafferostning) bok: Manifest för bättre kaffe, rekommenderas.
Citera
2026-04-30, 13:19
Medlem
Jag är i inkörsfasen. Är en relativt ny kaffedrickare och kände direkt att den svenska modellen med sönderbränd alkalisk urjävelsmakande rostsoppa, AKA mörkrost, i koppen inte är min grej. Så jag har av nödvändighet sökt mig till mindre rosterier som säljer lite dyrare hela bönor. Mataffären säljer ju 98% mörkrost. Har ingen klar favorit ännu, upptäcker fortfarande.
Citera
2026-05-17, 20:10
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hantverkshasch
Jag är i inkörsfasen. Är en relativt ny kaffedrickare och kände direkt att den svenska modellen med sönderbränd alkalisk urjävelsmakande rostsoppa, AKA mörkrost, i koppen inte är min grej. Så jag har av nödvändighet sökt mig till mindre rosterier som säljer lite dyrare hela bönor. Mataffären säljer ju 98% mörkrost. Har ingen klar favorit ännu, upptäcker fortfarande.
Om du vill ha kaffe som ändå smakar kaffe, men av bättre kvalitet, så sök dig till mindre rosterier som har tvättade kaffen från Indonesien eller Syd/Central-Amerika. Bra inkörsport är t ex J&N's "Fika"-blandning. Bra pris för kaffekaffe.
Citera
2026-05-17, 20:13
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Dricker Arvid Nordquist Pressiado, som jag tillreder i en Presso (Bodum), samt adderar en del mjölk.

Följer en del kaffeporr på Instagram (maskiner, etc).

Har ambitionen att nörda ner mig ordentligt i ämnet framledes, har dock inte kommit till skott än.

Joanna Alms (trefaldig Sverigemästare i kafferostning) bok: Manifest för bättre kaffe, rekommenderas.
Är det för att du vill ha en slags fattigmanslatte du kör press med mjölk? Eller vad är.relationen kaffe mjölk här? Att kaffet är av för låg kvalitet?

Om du vill bara upp en pinnhål i upplevelse rekommenderar jag en bialetti och lätt varmvispad mjölk. Kör något bättre Italienskt, typ Pasalaqcua i bialettin..
Citera
2026-05-19, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Om du vill ha kaffe som ändå smakar kaffe, men av bättre kvalitet, så sök dig till mindre rosterier som har tvättade kaffen från Indonesien eller Syd/Central-Amerika. Bra inkörsport är t ex J&N's "Fika"-blandning. Bra pris för kaffekaffe.

Tack för tipset. Jag kör mest på Budhas Kafferosteri för tillfället men ska bokmärka J&N.
Citera
2026-05-19, 21:45
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Är det för att du vill ha en slags fattigmanslatte du kör press med mjölk? Eller vad är.relationen kaffe mjölk här? Att kaffet är av för låg kvalitet?

Om du vill bara upp en pinnhål i upplevelse rekommenderar jag en bialetti och lätt varmvispad mjölk. Kör något bättre Italienskt, typ Pasalaqcua i bialettin..

Tack för tipset.

Som jag skrev så har jag ambitionen att nörda ner mig ordentligt i ämnet framledes, har dock inte kommit till skott än.

Relationen kaffe mjölk handlar om preferens, konstig fråga.
Citera
2026-05-19, 21:47
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hantverkshasch
Tack för tipset. Jag kör mest på Budhas Kafferosteri för tillfället men ska bokmärka J&N.
Kul!
Budha kör mycket naturals om jag inte minns fel. Om du gillar hans grejor och vill hålla dig något mer lokalpatriotisk så kan du ju variera dig med Costas grejor från Umeå. Också världsklass.
Citera
2026-05-19, 21:50
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Tack för tipset.

Som jag skrev så har jag ambitionen att nörda ner mig ordentligt i ämnet framledes, har dock inte kommit till skott än.

Relationen kaffe mjölk handlar om preferens, konstig fråga.
Frågan var ju vilken preferens. Om det var otydligt har du långt kvar.

Om du dricker presskanna med kall mjölk är det ju mer som svenskt bryggkaffe, med varm mjölk blir det en cafe au lait (den svenska uppfinningen, inte den franska) men är det egentligen mer latte-smaken du vill åt var min fråga?

Frågan om kaffet är av låg kvalitet är för att svenskar använt mjölk väldigt länge för att maskera bitterhet när man har för låg kvalitet (som oftast rostas hårt för att bränna bort defekter) eller lärt sig gilla den generiska "kaffesmak" (såsom vi känner den som t ex kaffeglass eller andra artificiella smaker) som uppstår när man blandar i mjölk.
Senast redigerad av grungewhore 2026-05-19 kl. 21:52.
Citera
2026-05-19, 21:59
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Frågan var ju vilken preferens. Om det var otydligt har du långt kvar.

Om du dricker presskanna med kall mjölk är det ju mer som svenskt bryggkaffe, med varm mjölk blir det en cafe au lait (den svenska uppfinningen, inte den franska) men är det egentligen mer latte-smaken du vill åt var min fråga?

Har redan kommenterat detta. Om det var otydligt har du långt kvar.

Övrigt kan jag inte svara på innan jag provat mig fram, hur kan det vara svårt att förstå, eller du vill inte förstå?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in