2022-12-17, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Tror ni att kommungubbarna bakom ABK duschar under 4 minuter så är ni blåsta.

Exakt, dom duschar inte!
Citera
2022-12-17, 06:24
Medlem
MrMarios avatar
Fy, hatar sånt här förmynderi på vuxna människor. Lite som lägenheter där fastighetsägaren vaktar på att man inte ens får ha fönster öppna. Sen hade jag nog personligen inte haft allt för stora problem, händer max en gång i veckan att jag duschar längre än 2 minuter.
Citera
2022-12-17, 06:29
Medlem
Men duschar man längre tid, vanligtvis? Tror inte det. Så egentligen behövs knappast klockan. Det ska vara de som somnar i duschen. Men då är det ju bra om de har en äggklocka som ringer!
Citera
2022-12-17, 06:33
Medlem
Sezlows avatar
Ett varmt karbad varje dag är modellen.

Man undrar vad ett sådant kostar i reda pengar per omgång.
Citera
2022-12-17, 06:58
Medlem
Om utvärdering blir av senare hur el och vatten har minskat alt. ökat efter utskicket av duschklockan (4 min, timglaset), blir väl bara publicerad vid minskat förbrukning, om flopp blir av, ligger nog ABK lågt.
Citera
2022-12-17, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VEC
https://www.hemhyra.se/nyheter/max-fyra-minuter-i-duschen-sa-ska-varden-fa-hyresgasterna-att-halla-tiden/
De över 9 000 hyresgästerna får under december var sin duschklocka hemskickad.
Det handlar om ett vattentätt timglas, inställt på fyra minuter.

Nu ska hyresgästerna spara pengar i duschen. Under december skickar den kommunala värden i Kristianstad ut vattentäta timglas inställda på fyra minuter till alla boende. "Men hyresgästerna får gärna duscha ännu kortare tid", säger Jonas Rosenberg, ABK:s kommunikationschef. För varje minut minskad duschtid sparar bolaget 1,2 miljoner kilowatt timmar per år. Det motsvarar 480 lägenheters totala årsförbrukning av hushållsel.
Max 4 minuter i duschen.
https://www.abk.se/artikel/minska-risken-for-nedslackning-av-elnatet-skyhoga-elpriser-och-annu-hogre-hyreshojningar

Vad tror vi om denna lösning om en duschklocka, kommer fler bostadsbolag ta rygg?

Mandatperioden 2022-2026 styrs Kristianstads kommun av en majoritetskoalition mellan Moderaterna, Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna.
Citera
2022-12-17, 08:04
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEC
Om utvärdering blir av senare hur el och vatten har minskat alt. ökat efter utskicket av duschklockan (4 min, timglaset), blir väl bara publicerad vid minskat förbrukning, om flopp blir av, ligger nog ABK lågt.
Om det blir ett misslyckande kommer de troligen höja hyrorna då energipriser har ökat kraftigt.
De kommer hävda att de försökt få ned förbrukningen men troligen blir det ett misslyckande om de som bor där har samma inställning som flera här i tråden.

Har du något bättre förslag så kan du gärna visa det för oss sedan skicka det till ABK de blir troligen glada för din hjälp.
Citera
2022-12-17, 08:11
Medlem
Brukar duscha hett som fn minst 10 minuter på morgonen för att sedan ta mig ett varm bad på kvällen. Det är inte vi skattebetalare som skall drabbas, stäng av varmvattnet för lycksökarna i detta land och vi kommer spara mängder med energi.

Sen kan de alltid stänga ner Facebooks servrar, äter mängder med ström och bidrar med noll till statskassan.
Citera
2022-12-17, 08:39
Medlem
PippiDrengs avatar
Vad gäller ni om? Skaffa eget boende och betala vattnet själva så slipper ni klockan.

Jag förstår inte varför inte fler hyresvärdar sätter individuella mätare. Först då hade det gjort någon reell nytta. Nu retar man mest upp folk.
Senast redigerad av PippiDreng 2022-12-17 kl. 08:43.
Citera
2022-12-17, 08:48
Medlem
anotherpieceofmeats avatar
Lol 4 minuter är för kort, 7-8 minuter skulle vara en mer acceptabel gräns (dock inte i ett land där mer än 50% av det jag tjänar går till skatt)
Citera
2022-12-17, 08:50
Medlem
Nu går jag till badrummet för en kokhet 30 minuters dusch.
Citera
2022-12-17, 09:13
Medlem
sfrges avatar
Fyra minuter i duschen är ju inga problem egentligen. Jag vet inte hur lång tid jag brukar duscha men det kan inte vara nån lång tid.
Typ först 30 sekunder. Sen tvålar du in dig.
Sen en minut till kanske.
Varannan dag så rakar jag mig i duschen och då tar det ju lite längre tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in