2022-12-16, 08:02
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Det finns en enkel lösning som flera BRF:er har.

Låt hushållen betala för varmvatten. Kostnaden för installationen betalar sig efter några år.

Och beteendet ändras
Senast redigerad av Fabriksbyggnad 2022-12-16 kl. 08:05.
Citera
2022-12-16, 08:06
Medlem
Utan konsekvenser förändras inget, tvärtom. De fåtal lydiga följer givetvis rådet medan merparten kommer duscha mer. Det är ju pöbeln/ allmännyttan de har att göra med. Kontraproduktivt även vi alla förstår vad man önskar åstadkomma. Då är det bättre att lägga pengarna på vattenmätare så blir det som det blir och resp. Hyresgäst får betala vilket är rättvist. Är det för dyrt med så många vattenmätare tar man en för varje trappuppgång och slår ut det på antal lägenheter medan gemensam tvättstuga slås ut på samtliga. Då kan trappuppgångarna jämföras med varandra och hyresgästerna kan därmed bli mer motiverade att spara mer vatten.
Citera
2022-12-16, 08:06
Medlem
kompjuters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Ok. Naiv tanke just nu.

Bara DU har det bra….. för du kan inte ändra ett beteende?

Citat:
Ursprungligen postat av Haverism
Varför ska vi ändra vårt beteende? Bygg mer kärnkraft istället. Och utfärda partiförbud för Miljöpartiet som ytterst är de som är skyldiga till detta. Lorentz Tovatt borde fängslas.

Nä, klart jag inte ändrar beteende.
Jag bar heller inte mask, ingen handsprit och inga sprutor.
Livet är härligt 😃
Citera
2022-12-16, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VEC
https://www.hemhyra.se/nyheter/max-fyra-minuter-i-duschen-sa-ska-varden-fa-hyresgasterna-att-halla-tiden/
De över 9 000 hyresgästerna får under december var sin duschklocka hemskickad.
Det handlar om ett vattentätt timglas, inställt på fyra minuter.

Nu ska hyresgästerna spara pengar i duschen. Under december skickar den kommunala värden i Kristianstad ut vattentäta timglas inställda på fyra minuter till alla boende. "Men hyresgästerna får gärna duscha ännu kortare tid", säger Jonas Rosenberg, ABK:s kommunikationschef. För varje minut minskad duschtid sparar bolaget 1,2 miljoner kilowatt timmar per år. Det motsvarar 480 lägenheters totala årsförbrukning av hushållsel.
Max 4 minuter i duschen.
https://www.abk.se/artikel/minska-risken-for-nedslackning-av-elnatet-skyhoga-elpriser-och-annu-hogre-hyreshojningar

Vad tror vi om denna lösning om en duschklocka, kommer fler bostadsbolag ta rygg?
Villaägare duschar typ en minut.
Citera
2022-12-16, 08:10
Avslutad
Citat:
På Amazon finns det likande timglas för 30kr st, med sugpropp, då med 2 minuters eller 5 minuters.
En viss mängdrabatt kanske.

Om alla 9000 hyresgäster gjorde som Gunde Svan under sin skidkarriär klädde av sig, duschade, torkade sig och klädde på sig på imponerade 1 minut och 23 sekunder, Gunde sa; du hinner gott och väl att duscha under en minut, sa han i Efter fem, tv4. - Då skulle Kristianstad spara ordentligt med vatten o el.

Även om dom får dom för 20kr så är det nästan 200,000.
Sen är kommuner och kommersiella bolag inte direkt kända för att göra billiga inköp.
Citera
2022-12-16, 08:10
Medlem
holmiums avatar
Ha ha !!

Bara antar att det är politrukerna på ett kommunalt bostadsbolag som ligger bakom påfundet !

Sovjet II

Till alla er som läser aftonbladet och kollar på TV och som röstat på något av det partier som sitter i riksdagen och som styr våra kommuner så säger jag grattis och duktig idiot !
Citera
2022-12-16, 08:11
Medlem
GrillTeknikers avatar
4 minuter låter ju extremt kort. Tror hyresvärden skjuter sig själv i foten här, fler hade nog tagit det på allvar om det var en rimligare tid, typ 5-7 minuter.

Gjorde en mätning i höstas, när jag duschar normalt utan att varken stressa eller stå och njuta för mycket så hamnade jag kring 7 minuter. Men så duschar jag bara varannan eller var tredje dag oftast också. Hade jag varit en sån som tvunget måste ha en dusch varje dag så hade jag nog stressat mer för att hålla nere kostnaden, så 4 minuter kanske är avsett för varjedagsduscharna.
Citera
2022-12-16, 08:11
Medlem
Citat:
https://www.hemhyra.se/nyheter/max-fyra-minuter-i-duschen-sa-ska-varden-fa-hyresgasterna-att-halla-tiden/
De över 9 000 hyresgästerna får under december var sin duschklocka hemskickad.
Det handlar om ett vattentätt timglas, inställt på fyra minuter.

Nu ska hyresgästerna spara pengar i duschen. Under december skickar den kommunala värden i Kristianstad ut vattentäta timglas inställda på fyra minuter till alla boende. "Men hyresgästerna får gärna duscha ännu kortare tid", säger Jonas Rosenberg, ABK:s kommunikationschef. För varje minut minskad duschtid sparar bolaget 1,2 miljoner kilowatt timmar per år. Det motsvarar 480 lägenheters totala årsförbrukning av hushållsel.
Max 4 minuter i duschen.
https://www.abk.se/artikel/minska-risken-for-nedslackning-av-elnatet-skyhoga-elpriser-och-annu-hogre-hyreshojningar

Vad tror vi om denna lösning om en duschklocka, kommer fler bostadsbolag ta rygg?

Har dom ingen fjärrvärme i Kristianstad?
Citera
2022-12-16, 08:12
Medlem
Jag rekommenderar tretimmars isbad,

till alla miljömuppar som vill lägga ned sveriges säkra och fungerande kärnkraft och samtidigt vill stoppa all petroleumimport.
Citera
2022-12-16, 08:13
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burksatan
Utan konsekvenser förändras inget, tvärtom. De fåtal lydiga följer givetvis rådet medan merparten kommer duscha mer. Det är ju pöbeln/ allmännyttan de har att göra med. Kontraproduktivt även vi alla förstår vad man önskar åstadkomma. Då är det bättre att lägga pengarna på vattenmätare så blir det som det blir och resp. Hyresgäst får betala vilket är rättvist. Är det för dyrt med så många vattenmätare tar man en för varje trappuppgång och slår ut det på antal lägenheter medan gemensam tvättstuga slås ut på samtliga. Då kan trappuppgångarna jämföras med varandra och hyresgästerna kan därmed bli mer motiverade att spara mer vatten.

En mätare per hushåll funkar fint att installera
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Och vad har det med saken att göra?

Syftade på att timglasen inte lär slängas i första taget
Citera
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olikafarger
Även om dom får dom för 20kr så är det nästan 200,000.
Sen är kommuner och kommersiella bolag inte direkt kända för att göra billiga inköp.

Antar att du menar kommunala bolag ?

Kommunala bolag är inga kommersiella verksamheter även om dom påstår det.

Kommunala bolag är skyddade verkstäder och lekstugor för politruker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in