Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-09, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHMontague
Det beror på 😀

Om ditt kylskåp drar motsvarande 116W i timmen, så är det per timme. Drar det 232W i timmen så är det per halvtimme.
Verkningsgraden på mitt gamla kylskåp gör nog att jag spar betydligt mer gasol.

Jag upplever en betydlig besparing när jag bär mig åt på det här sättet.
Citera
2022-12-09, 14:54
Medlem
KlappMungons avatar
Är värmen gratis i bostaden?

Annars är det rätt tveksamt att försöka spara energi på detta vis.

All el kylskåpet använder plus all värmen som pumpas ur det man kyler ner i kyl/frys blir ändå till stugvärme i slutändan.

Är det lite varmare ute kan du t o m tina upp kylblock på balkongen, lägga in dem i frysen och pumpa värmen från dem till luften i bostaden och sedan lägga ut dem för tining på balkongen igen.

Det fungerar precis som en värmepump men med omaket att du själv fysiskt flyttar kylvätskan istället för att den går i rörledningar.
Citera
2022-12-09, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon

All el kylskåpet använder plus all värmen som pumpas ur det man kyler ner i kyl/frys blir ändå till stugvärme i slutändan.

Är det lite varmare ute kan du t o m tina upp kylblock på balkongen, lägga in dem i frysen och pumpa värmen från dem till luften i bostaden och sedan lägga ut dem för tining på balkongen igen.

Det fungerar precis som en värmepump men med omaket att du själv fysiskt flyttar kylvätskan istället för att den går i rörledningar.

Det kan väl aldrig löna sig att göra så? Då kan man ju ta vattendunkar och frysa in.
Citera
2022-12-09, 15:24
Medlem
För att värma upp 10l is från -5°C till +5°C och tillika omvandla den till vatten går det åt ca 1kWh.

Det innebär att isen kommer att spara in minst 1kWh elförbrukning under den tidsperiod det tar för isen att nå +5°C. I verkligheten blir det mer eftersom kylen inte har en verkningsrad på 100%.

Om det tar, säg, två dagar för isen att värmas så har man alltså sparat 1KWh under dessa två dagar.

En förutsättning för detta är dock att kylen med den värme den utsöndrar inte bidrar till bostadens uppvärmning, som den tex gör när den står i ett kök.
Citera
2022-12-09, 15:27
Medlem
YP4XQs avatar
En sak man bör tänka på, som jag tror det är, att även om det blir för kallt i kylen så kommer den börja arbeta för att hålla inställd temperatur. Så lägg inte in all is på en gång utan lite i taget.

Någon mera kunnig får gärna rätta mig om det inte stämmer.
Citera
2022-12-09, 15:28
Medlem
Citat:

Du glömmer att du förlorar stora mängder energi genom att verkningsgraden är låg.

Ett kylskåps förmåga att värma upp en bostad är försumbar.

Naturligtvis är detta en bra idé.
Citera
2022-12-09, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
En sak man bör tänka på, som jag tror det är, att även om det blir för kallt i kylen så kommer den börja arbeta för att hålla inställd temperatur. Så lägg inte in all is på en gång utan lite i taget.

Någon mera kunnig får gärna rätta mig om det inte stämmer.
Nej, naturligtvis är lagom bäst. Som alltid.
Citera
2022-12-09, 15:30
Medlem
Newkies avatar
Citat:

Man kan ju dock ha en laddning is redo om det blir rullande strömavbrott
Citera
2022-12-09, 15:34
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsraelIsland
Det kan väl aldrig löna sig att göra så? Då kan man ju ta vattendunkar och frysa in.

Det är ingen principiell skillnad mot en värmepump. I slutändan har man flyttat energi från utomhusluften till inomhusluften vare sig man gjort det med kylskåpet och kylklamparna eller med en värmepump.

Det som gör det olönsamt är nog att man sliter rätt mycket på kylskåpet så att det går sönder och man måste köpa ett nytt oftare. Ett kylskåp har rätt låg effetkt jämfört med en riktig värmepump så det är nog bättre att investera i en sån en massa kylskåp.
Citera
2022-12-09, 15:42
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHMontague
116Wh krävs för att 10l fruset vatten skall tina och nå 5 plusgrader.

Jag får det till lite drygt 1 kWh

Smältentalpin är 3340 kj
0-10 grader kräver 418,4 kj

Åsså omvandlar vi till kwh.

LL
Citera
2022-12-09, 15:44
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag bruka använda den där metoden i min husvagn. Man spar otroliga mängder gasol genom att göra så utan att maten blir dålig, så jag tror det är en bra idé.

Bor du i husvagn på vintern? Eller fryser du i frysen hemma?

Bra tips, en pet med dricksvatten somm man fryser borde funka!

LL
Citera
2022-12-09, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
För att?? Är taktiken tänkt att undvika fryst mat? Låter genuint genomkorkat.
Därför att då behöver man inte ha på kylskåpet alls och man slipper räkna ut hur mycket el man sparar som i exemplet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in