2023-11-26, 14:46
Medlem
Needs.more.brandys avatar
AIK ser mera tända ut.
Citera
2023-11-26, 14:50
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
De är ganska överlägsna så här långt. Jag gillar båda lagen så ser gärna vilket som i Superettan.

Och 2-0 precis när jag satt och skrev det!

Fint. Nu ska mycket till för att Falkenberg ska komma tillbaka. Gnällag som tjatar om att de är bättre på att spela fotboll. Men visa det då i så fall? Något de inte mäktar med.
Citera
2023-11-26, 15:04
Medlem
Ni är i fel tråd och skriver, men ok då. Falkenberg kan skapa press under vissa stunder och säkert få in ett mål, men realistiskt kommer dom inte ikapp.
De förlorade egentligen redan i ”lottningen” när de hade otur att få ett av Superettans bästa lag i höst (kom 4:a i hösttabellen, som jag förstår det).
Citera
2023-11-26, 15:42
Medlem
kubuns avatar
Får gratta Skövde för deras finfina spurt som resulterade i ett kval de klarade av som bereder dem fortsatt SE-spel nästa säsong.
Citera
2023-11-26, 16:31
Medlem
MarlonBrandys avatar
Bra ÖIS. Städa av skitlaget nu.
Citera
2023-11-26, 17:45
Medlem
baggebo1s avatar
BP klarar sig kvar i Allsvenskan. ÖIS och Skövde klarar sig kvar i Superettan. Stocksund och Ängelholm klara sig kvar i Ettan. Inte sällan ganska klara segrar. Är de här kvalen värda att köra vidare med? Eller bör vi titta på den engelska modellen där man istället kvalar bara upp. Säg att tre lag åker ur Allsvenskan direkt, sedan två direkt upp från Superettan och kval mellan 3-6. Många mittenlag skulle få mycket mer att spela för i slutet av säsongen om plats 6 räcker för kval.

Jag vet inte om jag egentligen håller med min egen tanke här, för jag gillar egentligen kvalen mellan divisionerna, men det känns väl lätt för lagen från de högre divisionerna att hålla sig kvar för att drama-aspekten ska vara på topp.
Senast redigerad av baggebo1 2023-11-26 kl. 17:49.
Citera
2023-11-26, 18:02
Medlem
Svartvittskanes avatar
nästa år ska BoIS vinna synd att packet i heif höll sig kvar
Citera
2023-11-26, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
BP klarar sig kvar i Allsvenskan. ÖIS och Skövde klarar sig kvar i Superettan. Stocksund och Ängelholm klara sig kvar i Ettan. Inte sällan ganska klara segrar. Är de här kvalen värda att köra vidare med? Eller bör vi titta på den engelska modellen där man istället kvalar bara upp. Säg att tre lag åker ur Allsvenskan direkt, sedan två direkt upp från Superettan och kval mellan 3-6. Många mittenlag skulle få mycket mer att spela för i slutet av säsongen om plats 6 räcker för kval.

Jag vet inte om jag egentligen håller med min egen tanke här, för jag gillar egentligen kvalen mellan divisionerna, men det känns väl lätt för lagen från de högre divisionerna att hålla sig kvar för att drama-aspekten ska vara på topp.

Känns som det varit större skillnad mellan nivåerna denna säsong än tidigare, men jag tror inte det är en ny trend. Det råkade bara vara så denna säsongen, och nu när dessutom de flesta som åkt ur uppifrån kom in i kvalet med stark form blev det för svårt för de som kvalade uppåt. T ex Skövde var ju ett av de bättre lagen i Superettan i höst och ÖIS avslutade också ganska ok. Medan t ex Utsikten var sämsta laget i hela Superettan under hösten och var chanslösa på förhand i sitt kval uppåt. Även Ängelholm gick in i sitt kval med bra form.

Så behåll kvalet, men finns kanske detaljer som borde förbättras. Tycker det liksom går för snabbt och kvalet borde innehålla fler lag/matcher. De spelar 30 matcher under 7 månader april-november och sedan avgörs kvalet under 4 dagar. Nu är det svårt att få in många kvalmatcher i schemat och ingen vill väl ha det som hockeyn med kvalspel "ett halvår om 1 plats till 60 deltagande lag".. men istället för dubbelmöten borde det kanske vara fyrlagsgrupper. (2 lag uppifrån och 2 lag nerifrån kvalar om 2 platser. 6 matcher hemma+borta). Hade spelarfacket eller seriemakarna eller vem fasiken det nu är som bestämmer spelschemat skippat det där jäkla sommaruppehållet på 4-5 veckor så hade man ju kunnat avsluta serierna i oktober och kvala i november. Under 2024 blir det värre än någonsin - inte en enda herrmatch i Allsvenskan till Div 3 kommer spelas i juli. Bedrövligt upplägg, tycker jag. Fotbollsspelare får väl ha semester i december och januari som alla andra säsongsarbetare med sommaren som högsäsong (ja, jag vet att mästerskap ofta blockerar de högsta serierna via något jävla UEFA-direktiv eller vad det är, men varför har Div 1-3 sommarsemester hela juli? Obegripligt.. och varför kan inte Superettan spela en del matcher när det är mästerskap? Dräller väl inte av landslagsspelare i Superettan, liksom)
Senast redigerad av Burkgurka 2023-11-26 kl. 18:27.
Citera
2023-11-26, 18:51
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Känns som det varit större skillnad mellan nivåerna denna säsong än tidigare, men jag tror inte det är en ny trend. Det råkade bara vara så denna säsongen, och nu när dessutom de flesta som åkt ur uppifrån kom in i kvalet med stark form blev det för svårt för de som kvalade uppåt. T ex Skövde var ju ett av de bättre lagen i Superettan i höst och ÖIS avslutade också ganska ok. Medan t ex Utsikten var sämsta laget i hela Superettan under hösten och var chanslösa på förhand i sitt kval uppåt. Även Ängelholm gick in i sitt kval med bra form.

Så behåll kvalet, men finns kanske detaljer som borde förbättras. Tycker det liksom går för snabbt och kvalet borde innehålla fler lag/matcher. De spelar 30 matcher under 7 månader april-november och sedan avgörs kvalet under 4 dagar. Nu är det svårt att få in många kvalmatcher i schemat och ingen vill väl ha det som hockeyn med kvalspel "ett halvår om 1 plats till 60 deltagande lag".. men istället för dubbelmöten borde det kanske vara fyrlagsgrupper. (2 lag uppifrån och 2 lag nerifrån kvalar om 2 platser. 6 matcher hemma+borta). Hade spelarfacket eller seriemakarna eller vem fasiken det nu är som bestämmer spelschemat skippat det där jäkla sommaruppehållet på 4-5 veckor så hade man ju kunnat avsluta serierna i oktober och kvala i november. Under 2024 blir det värre än någonsin - inte en enda herrmatch i Allsvenskan till Div 3 kommer spelas i juli. Bedrövligt upplägg, tycker jag. Fotbollsspelare får väl ha semester i december och januari som alla andra säsongsarbetare med sommaren som högsäsong (ja, jag vet att mästerskap ofta blockerar de högsta serierna via något jävla UEFA-direktiv eller vad det är, men varför har Div 1-3 sommarsemester hela juli? Obegripligt.. och varför kan inte Superettan spela en del matcher när det är mästerskap? Dräller väl inte av landslagsspelare i Superettan, liksom)
Intressant svar. Gillar dina tankar om gruppspel. Det vore roligt att följa men det kräver rätt mycket i planeringen av hela säsongen för att få det att fungera. Redan nu känns det ju för sent att spela matcher i Sverige egentligen. Kanske man kan lägga fler tvåmatchersveckor i det normala programmet, för jag tror sommaruppehållet blir svårt att rucka på, särskilt som det är internationella mästerskap vartannat år.
Citera
2023-11-26, 19:10
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarlonBrandy
Bra ÖIS. Städa av skitlaget nu.
Det gjorde dom - bra kvalresultat i båda tabelländarna
Citera
2023-11-26, 19:12
Medlem
baggebo1s avatar
Det där gruppspelet skulle kanske vara allra mest optimalt i kvalen mellan Ettan och Division 2. Här skulle man kunna dela in de 6 tvåorna från tvåan och de två lagen från ettan i två grupper och låta gruppvinnarna spela i ettan nästa år. När det gäller de serierna håller jag defintivt med om att man skulle kunna spela fler matcher på sommaren så här borde det inte ställa till lika stora schemamässiga problem heller.
Citera
2023-11-26, 19:22
Medlem
direktörns avatar
Det var ju inget skönspel i Skövde kan man ju konstatera i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in