2026-09-07, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norkam
Jag hoppas att de lanserar GPT-6 Astra till gratisanvändare.

Varför väljer du inte en månads prövoperiod istället för att sitta och vänta på att det ska bli gratis?
Citera
2026-09-10, 16:24
Medlem
kukflashs avatar
Har börjat köra lite chatgpt och märker en ganska stor förändring, gick bort från det för 1-2 år sedan och kört Claude. Men hur tycker ni att dom står mot varandra? Har premiuim på claude men funderar på att avsluta det och köpa ChatGPT istället.

Någon med erfarenhet?
Citera
2026-09-10, 17:10
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Har börjat köra lite chatgpt och märker en ganska stor förändring, gick bort från det för 1-2 år sedan och kört Claude. Men hur tycker ni att dom står mot varandra? Har premiuim på claude men funderar på att avsluta det och köpa ChatGPT istället.

Någon med erfarenhet?

Jag har betalt för plus i många år och är nöjd med hur bra den hela tiden utvecklas. Det är väldigt stor skillnad på möjligheterna med gratis och plus. Använder både vanliga chat funktionen och codex funktionen i deras app.
Citera
2026-09-10, 20:04
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchrodingersPizza
Jag har betalt för plus i många år och är nöjd med hur bra den hela tiden utvecklas. Det är väldigt stor skillnad på möjligheterna med gratis och plus. Använder både vanliga chat funktionen och codex funktionen i deras app.
Kan ChatGPT sätta ihop och analysera texten bra? Skriva förfrågningsunderlag, läsa igenom texter och sammanställa?

Är nöjd med Claude men hade velat prova någonting annat.
Citera
2026-09-10, 22:22
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Kan ChatGPT sätta ihop och analysera texten bra? Skriva förfrågningsunderlag, läsa igenom texter och sammanställa?

Ingen aning, det är inte sånt jag använder den till, men skulle inte förvåna mig om den var bra på det.
Citera
2026-09-10, 22:49
Medlem
AI baserat på ord, text, är värdelöst eftersom ord i sig är väldigt trubbiga, lågupplösta.
AI baserat på bild är en annan femma, eftersom bild är så mycket mer högupplöst (kan vara i alla fall, och även lågupplöst bild är mycket mer högupplöst än språk). CCTV. Drönarteknik, allt sånt.
Citera
Igår, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchrodingersPizza
Ingen aning, det är inte sånt jag använder den till, men skulle inte förvåna mig om den var bra på det.
Din användning av Codex: Ja för den intresserade så ska man veta att man kan prata in vad agenten ska göra genom denna betalda funktion i ChatGPT och codex funktionen i deras app, som du skriver.
Såg ett klipp där han pratar in instruktionen för vad Agenten ska utföra. Själv väntar väl tills funktionen finns gratis tillgänglig på någon LLM för gratis nedladdning.
Körde chat på min telefon med Local AI appen på min 12 GB telefon, men då med rinnande tokens men det går (, för den ljusskygge).
Citera
Idag, 16:02
Medlem
Vi pratar svenska till en LLM modell med Codex- funktion sk. Vibe-kodning vibbkodning
Vibe-kodning beskriver en chatbot-baserad metod för att skapa mjukvara där utvecklaren beskriver ett projekt eller en uppgift för en stor språkmodell (LLM), som sedan genererar källkod baserat på instruktionen (prompten). Utvecklaren varken granskar eller redigerar koden, utan använder enbart verktyg och utdata för att utvärdera den, och ber därefter LLM:en om förbättringar. Till skillnad från traditionell AI-assisterad kodning undviker utvecklaren att granska koden och accepterar förslagen rakt av. Fokus ligger på experimenterande snarare än på kodens struktur och korrekthet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vibe-kodning
Citera
Idag, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norkam
Jag hoppas att de lanserar GPT-6 Astra till gratisanvändare.

Lär nog dröja. Jag som plusabonnent har inte ens fått Astra till min work som utlovad utrullning ännu. Vi får väl se om jag längre fram provar ett pro-abonnemang någon månad, för att se hur Astra fungerar som chattbot. Men det känns lite som overkill då jag bara utnyttjar en bråkdel av de möjligheter som mitt nuvarande abonnemang kan ge mig.

Dessutom kan jag köra GPT-5. 6/sol på max i work, som jag, förnärvarande, bara använder till mitt DI/människa-vävprojekt. Allt annat, bevakningstrådar/bevakningspunkter och chattar använder jag GPT-5.6-sol/high i chattläge till. Så jag tror att jag klarar mig ett tag till, då ChatGPT-5.6-sol via Codex används av Engineering Quantum Systems Group för experiment på supraledande kvantchip.🙂

https://openai.com/sv-SE/index/codex-quantum-computing-experiments/?utm_source=chatgpt.com
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in