2022-12-01, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Yes, kommer funka.

När du säger internet till tv menar du du "fibertv"? Du behöver du troligen en L2-switch som nätägaren ska tillhandahålla på begäran.
Citera
2022-12-01, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
När du säger internet till tv menar du du "fibertv"? Du behöver du troligen en L2-switch som nätägaren ska tillhandahålla på begäran.

Nätägaren? Det är bostadsbolaget som byggt det så. Telia är det företag brf:en dealat till sig som leverantör. Varför behövs en specifik switch?
Citera
2022-12-01, 16:24
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Nätägaren? Det är bostadsbolaget som byggt det så. Telia är det företag brf:en dealat till sig som leverantör. Varför behövs en specifik switch?
Har du olika uttag för TV och internet eller fungerar din TV-box i alla uttag?
Om det sistnämnda så funkar det med en vanlig switch, annars är det nog vlan-taggat.

Varför kör du inte wifi, som vanligt folk gör idag?
Citera
2022-12-01, 16:32
Medlem
Jag hade ett jävla krångel innan jag fick ordning på det.

I mitt fall, så var det så att jag var tvungen att patcha ett uttag till rätt port i fiberkonvertern för att få det att funka. Det var nämligen så att bara vissa portar funkade till tv'n. Antar att det har med vlan-tagging att göra.

Det funkade inte om jag satte in en switch i "data"uttaget, då fattade inte tv-boxen nånting alls. Försökte även tagga en specifik port i min router, men det funkade inte heller.

Så jag fick patcha uttaget och sen dra en extra ethernetkabel till tv-boxen. Så nu har jag två ethernetkablar som går tvärs genom hela lägenheten, eftersom att när man byggde lägenheten så satte man bara ethernetuttag på EN vägg.
Citera
2022-12-01, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Har du olika uttag för TV och internet eller fungerar din TV-box i alla uttag?
Om det sistnämnda så funkar det med en vanlig switch, annars är det nog vlan-taggat.

Varför kör du inte wifi, som vanligt folk gör idag?

TV och internet i samma RJ45 uttag. Skulle kunna köra WiFi, absolut. Finns även trådlösa tv-boxar från Telia såg jag. Är nog enklast så.
Citera
2022-12-01, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mezzox
Jag hade ett jävla krångel innan jag fick ordning på det.

I mitt fall, så var det så att jag var tvungen att patcha ett uttag till rätt port i fiberkonvertern för att få det att funka. Det var nämligen så att bara vissa portar funkade till tv'n. Antar att det har med vlan-tagging att göra.

Det funkade inte om jag satte in en switch i "data"uttaget, då fattade inte tv-boxen nånting alls. Försökte även tagga en specifik port i min router, men det funkade inte heller.

Så jag fick patcha uttaget och sen dra en extra ethernetkabel till tv-boxen. Så nu har jag två ethernetkablar som går tvärs genom hela lägenheten, eftersom att när man byggde lägenheten så satte man bara ethernetuttag på EN vägg.

Tror inte jag kommer ha samma problem. Här funkar alla portar till tv och internet. Har redan en switch i mediaskåpet för att kunna aktivera fler portar.
Citera
2022-12-01, 18:44
Medlem
Citat:
Tror inte jag kommer ha samma problem. Här funkar alla portar till tv och internet. Har redan en switch i mediaskåpet för att kunna aktivera fler portar.

Då borde det räcka med en switch vid uttaget som du vill använda.
Citera
2022-12-01, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mezzox
Då borde det räcka med en switch vid uttaget som du vill använda.

Ok, bra!
Citera
2022-12-02, 23:21
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
I mitt rum finns endast ett ethernetuttag (RJ45). Behöver internet för både tv och dator. Funkar det att köpa en splitter typ som denna? https://www.teknikdelar.se/produkt/2-in-1-lan-ethernet-network-cat5-rj45-splitter?shopping_id_click=PC8504&gclid=Cj0KCQiAm5 ycBhCXARIsAPldzoWf8-L7wkwHk7up5qF6L8OM3M1Zlb4vgltvR3u_Phx_EyogAhqL2PEa AgLKEALw_wcB

I TP-kabeln finns 4 tvinnade partrådar. För 100 Mbit/s behövs bara 2 tvinnade par. Ett för sänd och ett för mottagning. Men för 1000 Mbit/s behövs alla 4 paren.

Splittern gör att du kör på bara 2 tvinnade par per förbindelse.

Du behöver 2 splittrare. En för att koppla ihop i ena änden och en för koppla isär i den andra.

En liten switch kostar visserligen lite mer än 2 splittrare men då får du ju dubbla farten.

1 * 1000 Mbit/s
|========================================|

2 * 100 Mbit/s

Citera
2022-12-03, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
I TP-kabeln finns 4 tvinnade partrådar. För 100 Mbit/s behövs bara 2 tvinnade par. Ett för sänd och ett för mottagning. Men för 1000 Mbit/s behövs alla 4 paren.

Splittern gör att du kör på bara 2 tvinnade par per förbindelse.

Du behöver 2 splittrare. En för att koppla ihop i ena änden och en för koppla isär i den andra.

En liten switch kostar visserligen lite mer än 2 splittrare men då får du ju dubbla farten.

1 * 1000 Mbit/s

2 * 100 Mbit/s

Ska jag vara ärlig hänger jag inte helt med eftersom jag inte är så tekniskt kunnig, men jag uppskattar verkligen din hjälp. Om jag förstått dig rätt, det räcker med att jag köper en switch?
Citera
2022-12-03, 23:49
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ska jag vara ärlig hänger jag inte helt med eftersom jag inte är så tekniskt kunnig, men jag uppskattar verkligen din hjälp. Om jag förstått dig rätt, det räcker med att jag köper en switch?

Ja, det ska vara en gigabitswitch, unmanaged.

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/natverksswitch/tp-link-tl-sg105/201909.8936/?gclid=CjwKCAiAhKycBhAQEiwAgf19engUFNaq-pyLHrTHGMU-O-sYdHNs01uOJGODRipvDL6c06n_Es5UxxoC8_YQAvD_BwE

Tyckte min bild sa allt.
I kabeln finns fyra trådpar. Det här är ett trådpar ======.
För 1000 Mbit/s behövs alla fyra paren i kabeln och man använder en switch med t.ex 5 portar.
Då kan 5 enheter använda samma kabel med full hastighet.

Alternativet är att använda 2 av kabelns 4 trådpar till en port och de två andra trådparen till en andra port. Det gör man med en splitter i vardera änden på kabeln.

Köp switch. Inget att ställa in bara koppla in.
Citera
2022-12-04, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ja, det ska vara en gigabitswitch, unmanaged.

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/natverksswitch/tp-link-tl-sg105/201909.8936/?gclid=CjwKCAiAhKycBhAQEiwAgf19engUFNaq-pyLHrTHGMU-O-sYdHNs01uOJGODRipvDL6c06n_Es5UxxoC8_YQAvD_BwE

Tyckte min bild sa allt.
I kabeln finns fyra trådpar. Det här är ett trådpar ======.
För 1000 Mbit/s behövs alla fyra paren i kabeln och man använder en switch med t.ex 5 portar.
Då kan 5 enheter använda samma kabel med full hastighet.

Alternativet är att använda 2 av kabelns 4 trådpar till en port och de två andra trådparen till en andra port. Det gör man med en splitter i vardera änden på kabeln.

Köp switch. Inget att ställa in bara koppla in.

Grymt, tack
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in