2022-11-28, 13:05
Medlem
JeffDaviss avatar
Sverige kommer INTE beröras av EUs nya tobaksregler. PUUUUUUUH!!!

https://www.dn.se/sverige/eu-sverige-har-ratt-sjalv-att-avgora-snusskatt/
Citera
2022-11-28, 13:10
Medlem
protip: Gör eget snus med snussatser. Superlätt, som att baka en sockerkaka som tar 36timmar i ugnen.

Verkar kosta ca 25kr/50g lös idag pga att staten beskattat råtobak. Förr kostade det bara 6kr/50g.

Bästa vore att importera 20kg råtobak med felmärkt tulldeklaration och hoppas det går igenom tullen. I värsta fall blir det beslagtaget och du förlorar fraktkostnaden och några kronor för tobaken... tobak är nästintill värdelöst då det bokstavligen växer på träd (buskar)
Citera
2022-11-28, 13:31
Medlem
LegendenLarsVilkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Sverige kommer INTE beröras av EUs nya tobaksregler. PUUUUUUUH!!!

https://www.dn.se/sverige/eu-sverige-har-ratt-sjalv-att-avgora-snusskatt/

Synd. Det hade bidragit till välbehövlig ökad EU-kritik hos den sovande svensken som bara bryr sig när dom själva blir direkt påverkade av något. Nu kan de sova vidare, godnatt.
Citera
2022-11-28, 13:31
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Snuset är sen länge ett ”undantag” och Sverige har dispens.
Citat:
– Sverige har ett undantag sedan EU-inträdet när det gäller försäljningen av snus. Det förslag som vi arbetar på just nu kommer inte att ändra den situationen eftersom snusförsäljning inte är tillåten utanför Sverige, förklarar Dan Ferrie, talesman i skattefrågor, på EU-kommissionens dagliga pressbriefing i Bryssel på måndagen.
https://www.expressen.se/ekonomi/eu-ingen-snusandring-for-sverige/

Svagt av våra journalister att inte känna till det - men att de är usla är känt sen tidigare.

Och är man informatör på Swedish Match (som uttalat sig, se tidigare i tråden och i AB-artikeln som länkas nedan) bör man också känna till sånt.

På Aftonbladet försökte man igår skylla på Gentiloni (EU-kommissionär) och Ylva Johannson (som borde kunna reglerna) försökte plocka poäng på hemmaplan …
Citat:
Italiensk kommissionär ligger bakom snusförslaget
Aftonbladet påstår sig ha avslöjat nåt som inte fanns att avslöja.
Citat:
EU vill chockhöja skatten på snus vilket Aftonbladet kunde avslöja i går.
Men enligt Sveriges EU-kommissionär Ylva Johansson blir det inte tal om någon höjning.
– Jag har pratat med den ansvariga kommissionären Gentiloni i dag och förklarat de orimliga konsekvenserna, säger hon.

Förslaget i sin helhet (som inte är nåt annat än ett förslag) är ännu okänt, uppgiften om själva fördyringen av snuset är läckt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0QBWGg/ylva-johansson-om-eu-s-forslag-pa-snuskatt-orimligt
Citera
2022-11-28, 13:57
Medlem
Den här ”nyheten” kan ju släppts till journalisterna för att vara en taktik för Svantesson att skaffa behövliga bonuspoäng hos väljarna. Då kan hon uttala sig skeptiskt om vad som skulle vara unions överförmynderi i en icke-fråga som hon borde känna till är en icke-fråga.

Själv bryr jag mig noll om hur mycket snusarna och rökarna beskattas. Till och med alkohol som jag kan konsumera någon gång men inte så ofta bryr jag mig inte heller nämnvärt om det har hög skatt på. När vi har med räntehöjningar, elpriser, ökade matpriser och inflation känns det tämligen ointressant.
Citera
2022-11-28, 14:17
Medlem
-Andreas-s avatar
Man höjde drivmedelspriser till absurdum, svenske teg.
Så svensken vaknade upp till att landet blivit Mellanöstern/Nordafrika, svensken muttrade lite surt.
Svensken har blivit förbjuden än det ena o än det andra, ska infinna sig i den ena förpliktelsen dummare än den andra, svensken grymtade lite.

Men att ge sig in o rota i svenskens snus, om den gränsen korsas, tror jag att denne kan bli våldsam.
Citera
2022-11-28, 14:23
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LegendenLarsVilks
Synd. Det hade bidragit till välbehövlig ökad EU-kritik hos den sovande svensken som bara bryr sig när dom själva blir direkt påverkade av något. Nu kan de sova vidare, godnatt.

Äh lägg av. Klart man bryr sig MEST om det som påverkar en själv. Minst 90% av alla jag känner påverkas av chockhöjt snus.

Bra att Sverige får bestämma själva i denna fråga. Så ska EU fungera.
Citera
2022-11-28, 14:32
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusVonPluring
protip: Gör eget snus med snussatser. Superlätt, som att baka en sockerkaka som tar 36timmar i ugnen.

Verkar kosta ca 25kr/50g lös idag pga att staten beskattat råtobak. Förr kostade det bara 6kr/50g.

Bästa vore att importera 20kg råtobak med felmärkt tulldeklaration och hoppas det går igenom tullen. I värsta fall blir det beslagtaget och du förlorar fraktkostnaden och några kronor för tobaken... tobak är nästintill värdelöst då det bokstavligen växer på träd (buskar)

För mig skulle 1kg råtobak räcka ett år. Var får man tag i det?
Citera
2022-11-28, 14:33
Avstängd
TyrgilScramasaxs avatar
Enligt omni.se är det:
Citat:
den italienske kommissionären Paolo Gentiloni som ligger bakom förslaget

Snuset är redan förbjudet i EU, källan är också omni:

Så vad har en italienare med snuset överhuvudtaget att göra?

Jag vill nu se en svensk EU-kommisionnär som kräver straffskatt på diverse italienska varor som en ren dryg motreaktion.

Behöver inte vara relevant heller. Tvärtom, ju mer irrelevant desto bättre. Typ:

Straffbeskatta italiensk popmusik inom EU för den är riktigt dålig. Den kan bli en inkörsport till ännu sämre musik som leder depression eller apati och kan ledan till social misär eller psykoser. Ett klart högre pris på musiken skulle leda till lägre konsumtion och därmed bättre livskvalitet.
Citera
2022-11-28, 14:36
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgundi
Den här ”nyheten” kan ju släppts till journalisterna för att vara en taktik för Svantesson att skaffa behövliga bonuspoäng hos väljarna. Då kan hon uttala sig skeptiskt om vad som skulle vara unions överförmynderi i en icke-fråga som hon borde känna till är en icke-fråga.

Själv bryr jag mig noll om hur mycket snusarna och rökarna beskattas. Till och med alkohol som jag kan konsumera någon gång men inte så ofta bryr jag mig inte heller nämnvärt om det har hög skatt på. När vi har med räntehöjningar, elpriser, ökade matpriser och inflation känns det tämligen ointressant.

För mig är räntehöjningar och höjda elpriser ickefrågor eftersom jag är lånefri och bor i liten lägenhet. Tycker en eventuell chockhöjning av tobaksskatten är en mycket viktigare fråga.
Citera
2022-11-28, 14:39
Medlem
ganska uppenbart att de som tillverkar cigaretter lobbat för detta i eu btw.
Citera
2022-11-28, 14:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/eu-ingen-snus%C3%A4ndring-f%C3%B6r-sverige/ar-AA14DXha?rc=1&ocid=winp1taskbar&cvid=26785421fbd44 793ab60337ca81d46c0

Citat:

"– Sverige har ett undantag sedan EU-inträdet när det gäller försäljningen av snus. Det förslag som vi arbetar på just nu kommer inte att ändra den situationen eftersom snusförsäljning inte är tillåten utanför Sverige, förklarar Dan Ferrie, talesman i skattefrågor, på EU-kommissionens dagliga pressbriefing i Bryssel på måndagen."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in