2022-11-27, 15:32
Medlem
Elekensas avatar
Detta kommer bara gynna en svart marknad istället. Inget positivt kommer komma ur det.
Citera
2022-11-27, 15:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av runx
Räcker det med detta förslag för att svenska folket ska vakna? Nu krävs en folkomröstning för SWEXIT.
Det hade varit något. Svensken knyter oftast näven i fickan men snuset är en känslig fråga, ger sig usurpatorerna i Bryssel inte så kan det mycket väl bli gnistan som antänder EU-motståndet igen. Vill minnas att det fanns ett utbrett motstånd mot EU både innan och åren efter Sveriges inträde, men sedan har det tystnat.
Citera
2022-11-27, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runx
Varför föreslår EU en chockhöjning?
Mer pengar direkt in i EU kassan, det var väl för något år sen som dwt beslutades att EU snulle få beskatta, ännu en skattenivå. kommunal o landsting med sina skatter och avgifter, staten med sina skatter och nu även EU.
Det börjar bli mycket nu.
Citera
2022-11-27, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Vad jag läst så löper snusare en tredubbel risk att drabbas av pankreascancer, men då det är en ganska ovanlig sjukdom känns det inte som något större problem.
Jag är själv snusare.
Du läste tidningen Damernas Värld som var felinformerad.
Nej! Finns inga vetenskapliga fakta som stödjer snusets skadliga effekt.

Vill man seriöst göra något åt folkhälsoproblem så angriper man det galopperande fettoproblemet.
25% av sjukvårdkostnader är relaterade till övervikt.
Men är nog kanske så att våra fantastiska folkvalda reser taxfree och köper alkohol och choklad, dessa får inte röras nej nej, utan istället angriper man den snusande arbetarklassen.
Citera
2022-11-27, 16:12
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Så är det nog ibland, och det var därför jag tog upp att jag tror röktobaksproducenterna kan ha ett finger med i spelet.

Inte omöjligt, men å andra sidan finns det även en del grupper som livnär sig helt på allt slags tobaksmotstånd och inte drar sig för att skarva lite när det gäller att få igenom nya lagar. Senast frågan om snuset var på tapeten inom EU var det väl "anti-tobaksgruppen" ENSP som lobbade hårdas för att det skulle bort och den gruppen har mig veterligen ingen koppling till producenter av röktobak.

Aftonbladet skrev den gången en artikel (som för övrigt finns länkad till i den senaste) om ENSP:s fulspel: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P3n9R6/sa-morkade-de-snusrapporten
Citera
2022-11-27, 16:15
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Du läste tidningen Damernas Värld som var felinformerad.
Nej! Finns inga vetenskapliga fakta som stödjer snusets skadliga effekt.

Vill man seriöst göra något åt folkhälsoproblem så angriper man det galopperande fettoproblemet.
25% av sjukvårdkostnader är relaterade till övervikt.
Men är nog kanske så att våra fantastiska folkvalda reser taxfree och köper alkohol och choklad, dessa får inte röras nej nej, utan istället angriper man den snusande arbetarklassen.
Alldeles oavsett om snusning innebär en något förhöjd risk för sjuklighet eller inte så finns det ingen som helst anledning att höja skatten på det här viset.
Snus är bra för folkhälsan eftersom folk väljer snus framför cigaretter.
Till och med en hel del invandrare har lagt ner rökning och istället börjat snusa har jag upptäckt på senare tid.
Citera
2022-11-27, 16:22
Medlem
Citat:
Alldeles oavsett om snusning innebär en något förhöjd risk för sjuklighet eller inte så finns det ingen som helst anledning att höja skatten på det här viset.
Snus är bra för folkhälsan eftersom folk väljer snus framför cigaretter.
Till och med en hel del invandrare har lagt ner rökning och istället börjat snusa har jag upptäckt på senare tid.
Håller fullständigt med. Det är kontraproduktivt att höja skatten på snus.
Jag har några nära bekanta som var rökare, några av dessa har slutat röka tack vare snuset.
Inklusive mej själv. La av med snuset t o m.
Senast redigerad av SlowCooker 2022-11-27 kl. 16:29.
Citera
2022-11-27, 16:58
Avslutad
Många gängkriminella snusar, så det behövs en rejäl höjning av priset till minst 500 kr eller ett totaförbud.
Vi måste alla hjälpas åt nu.
EU ser kopplingen, vi har flest snusare och skjutningar här.
Citera
2022-11-27, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen
Ja men ingen har sagt att det ska sluta med snus. Det är bara början. Det sämsta knarket ska bort först. Snus är knark och inget annat.
Vad gäller te, kaffe, choklad så finns är detta inget som är hälsohotande, utan tvärtom i rimliga doser hälsofrämjande. Så din jämförelse är WT rakt upp och ned.

Varför är du så bajsnödig??
Hänt något traumatiskt i samband med snus?
Satt en prilla i halsen?
Snus må vara starkt beroendeframkallande men ack så gott och rogivande. Har snusat i 40 år och aldrig haft något obåt av det. Att fascister som du jämför det med knark gör mig än mer motvalls.
Citera
2022-11-27, 18:11
Medlem
Siggelirres avatar
Hade det inte varit lämpligare att höja priset på cigarretter istället?
Citera
2022-11-27, 18:23
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Swexit.

Nu har vi en borgerlig regering + SD så kanske kämpar de emot. S + MP hade omedelbart infört denna vansinniga skatt.
Citera
2022-11-27, 18:25
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Vad jag läst så löper snusare en tredubbel risk att drabbas av pankreascancer, men då det är en ganska ovanlig sjukdom känns det inte som något större problem.
Jag är själv snusare.

Ändå finns det inget sådant bevisat samband.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in