2022-11-26, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Mycket dåliga exempel, då landet och dess erövringar styrdes av förmyndarregeringar i bägge fallen, fram till dess att de blivit vuxna nog att ta egna beslut.

Håller med. Utvecklade mitt resonemang #17.
Citera
2022-11-26, 13:43
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hytrate
Håller med. Utvecklade mitt resonemang #17.

En historisk parallell som jag, däremot, menar är riktig är häxprocesserna. I dessa, såväl i Europa som i dåvarande kolonin och därefter staten USA, så lyssnade man också helt okritiskt på barns fantasier och använde detta som "bevis" mot påstådda häxor och trollgubbar, vilket gärna ledde till både tortyr och dödsstraff.
Citera
2022-11-26, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U

En historisk parallell som jag, däremot, menar är riktig är häxprocesserna. I dessa, såväl i Europa som i dåvarande kolonin och därefter staten USA, så lyssnade man också helt okritiskt på barns fantasier och använde detta som "bevis" mot påstådda häxor och trollgubbar, vilket gärna ledde till både tortyr och dödsstraff.

Helt relevant exempel. Åter bjuder makthavare in godtyckliga bedömningar till finrummet. Skälen brukar vara flera men utfallen jobbiga, hemska och helt onödiga.
Citera
2022-11-26, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Men hon kan ju inget. Har hon ens gått ut gymnasiet?
Hon kan förmedla och sprida ett budskap. Det är saken.

Frälsning kommer inte via studier.
Citera
2022-11-26, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Som jag nämnt ovan. Att någon begått ett brott är inte en förutsättning för en civilrättslig prövning. I det nu aktuella ärendet är den centrala frågan om Sverige lever upp till sina åtaganden, inte huruvida något brott har begåtts.

Du blandar ihop begrepp och det är fel att beskriva detta som att olagligheter har begåtts.
Citera
2022-11-26, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Hon kan förmedla och sprida ett budskap. Det är saken.

Frälsning kommer inte via studier.

Inte ens Mhmd Ali, boxaren, var så slagkraftig med sitt budskap som Greta. Sen dess har antalet människor på jorden ökat till 8 mdr. Kan det vara någonting väldigt unikt med hennes förmåga att förmedla sitt budskap? Kanske nån facilitator?
Citera
2022-11-26, 14:06
Medlem
Någon som sitter på hela stämningsansökan och har alla namnen?

Jag bryr mig inte men hoppas att någon gör en oros anmälan till soc angående 7-åringarna. Det här visar bara hur skadlig G och miljömupparna är mot samhället.
Citera
2022-11-26, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
De kan inte svara på vilket avtal som har brutits heller.

Vad pratar du om nu? Det är inte fråga om någon inomobligatorisk process, dvs huruvida någon brutit mot ett upprättat avtal.

Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Du blandar ihop begrepp och det är fel att beskriva detta som att olagligheter har begåtts.

Jag tror inte vi kommer så mycket längre. Huruvida staten har agerat i strid med lag är upp till domstol att bedöma. Att du inte förstår den juridiska terminologin är visserligen inget du ska belastas för då det är komplext. Däremot kan det ju i vart fall konstateras att du saknar förståelse för terminologin. Den relevanta frågan är huruvida Sverige brutit mot sina åtaganden. Inte huruvida Sverige begått ett brott m.m.
Citera
2022-11-26, 14:17
Medlem
Hela den här klimatreligionen är totalt överdriven hysteri. De kan lägga ner. Lev och njut av de åren man har kvar tills allt går åt helvete.
Citera
2022-11-26, 14:19
Medlem
Citat:
Vad pratar du om nu? Det är inte fråga om någon inomobligatorisk process, dvs huruvida någon brutit mot ett upprättat avtal.

Jag tror inte vi kommer så mycket längre. Huruvida staten har agerat i strid med lag är upp till domstol att bedöma. Att du inte förstår den juridiska terminologin är visserligen inget du ska belastas för då det är komplext. Däremot kan det ju i vart fall konstateras att du saknar förståelse för terminologin. Den relevanta frågan är huruvida Sverige brutit mot sina åtaganden. Inte huruvida Sverige begått ett brott m.m.

Det är inte detsamma som att en olaglighet har begåtts. Du blandar ihop begrepp och förstår inte terminologin.
Citera
2022-11-26, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Det är inte detsamma som att en olaglighet har begåtts. Du blandar ihop begrepp och förstår inte terminologin.

Följer inte staten sina åtaganden fastställda i lag agerar staten i strid med lag och därigenom olagligt. Staten har flertalet gånger fällts i domstol för denna typ av agerande, så det är knappast något unikt. Exempelvis har Sverige fälts i ED för landets häktningstider, samt i HD när enskilda individers rättigheter kränkts.
Citera
2022-11-26, 14:33
Avslutad
Citat:
Nåja, det jag anmärkte på var att du förstod ”olaglig” som ”brottslig”. Huruvida staten har brutit mot lagen alternativt inte uppfyllt sina åtaganden enligt lagen (och därmed agerat i strid med lagstiftningen) är upp till domstolen att bedöma. På vilken grund menar du att det redan nu är klarlagt att inget lagbrott begåtts?

Det är ju uppenbart att organisationen ifråga som lämnar in stämningsansökan är ute efter att mjölka pengar av skattebetalarna, i själva verket staten och att det hela är en form av endast statement agerande. Man vill liksom få likes och clicks och bli omnämnda i medier och tidningar etc.

Om man lekar med att Gretas den här organisation skulle vinna målet och bifallas yrkade ersättningar, varför är det just då Aurora den här organisationen och dom som stämt staten som skall ha någon form av ersättning för att det kan konstateras att svenska staten har gjort fel. Varför skulle just dessa lida mer än andra svenskar isf av självaste Svenska statens åsidosättande av klimatarbetet. Det självklara är ju att dom ska ha ersättning för att det är dom som står i stämningen som part och som lämnat in den och yrkat om ersättning att dom skall få just ersättning pga denna anledning. Gott så....

Men I själva verket är det ju en betydligt större grej om staten skulle bli fälld för då borde man ju tänka sig att man skall gå utanför själva stämningen ifråga och anse att alla medborgare i Sverige isf lidit av Sveriges åsidosättande av klimatarbetet. Eftersom ett sådant åsidosättande gällande klimatet isf, ej endast och skäligen kan konstateras ha drabbat endast personerna som isf står som part i själva stämningsansökan och som lämnat in denna. Det är helt orimligt.

Men det här är en jävla grej för att få uppmärksamhet och suga pengar ur statens skattkista. Varför lämnar man inte bara in detta som ett klagomål till typ Justitieombudsmannen eller liknande granskande organ istället. Näe därför att det skapar helt enkelt ingen uppmärksamhet och det kommer sannolikt inte tas lika seriöst då. Dom får enbart då tillbaka ett brev i vilket det står att "vi ej kommer att vidtaga några fler åtgärder med anledning av ditt/ert ärende/förfrågan". Pang boom. Dom är giriga dessa miljönissar, det får man giva dom, haha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in