Citat:
Ursprungligen postat av
HomoDeus
Jag svarade på det
sist du frågade.
Jag tror på Harris p.g.a Roe vs Wade.
Jag tror också att abortfrågan och Trumps allt mer utrerat "fake macho"-framtoning driver ett betydande antal kvinnor att rösta emot honom, och därmed i första hand på Harris (och andra demokrat-kandidater, t ex till kongressen). Och den här strömningen är, tippar jag, delvis osynlig i opinionsundersökningarna, kvinnor som röstar utifrån sådant här kan ha många anledningar att inte vilja svara öppet att de tänker rösta blått, t ex om undrsökningen genomförs via telefon och de har Trumpövertygade personer (famil, man eller vänner) i närheten.
2020 lyckades bägge sidor mycket bra med att mobilisera sina kärnväljare - Trump lyckades den gången mycket bättre än jag hade antagit var möjligt för honom, men det som fällde honom var til stor del att han tappade independents/mittenväljarna. Han gjorde faktiskt mycket få försök under valåret den gången att fånga upp mittenväljarna och vända sig direkt till dem, plocka upp frågor som var intressanta för dem, istället talade han till 90% enbart til sin MAGA-bas och satsade på att få den arg och moblisérad. Det räckte inte hela vägen, och dessutom röstade många miljoner
mot Trump (och därmed för Biden) snarare än att de primärt var så förtjusta i Biden.
Jag har väntat mig att denna träffbild ska upprepas i höst, precis som den gjorde i Midterms-valen för två år sedan (MAGA-kandidater som hade bundit sig hårt till Trump föll som käglor för demokraternas kandidater, t ex till kongressen och till guvernörsposter). Vi får väl se hur det går.